سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، مهدی مشهور کارگردان تئاتر و مترجم، درباره کتاب "تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو" نوشته دورتا سمنویج به هنرآنلاین توضیح داد: کاستلوچی یکی از مهم‌ترین کارگردانان معاصر و زنده دنیا به شمار می‌آید که درباره او هیچ منبع چاپ شده‌ای در ایران موجود نیست. این کارگردان جزو هنرمندان آوانگارد محسوب می‌شود که پایه‌گذار شکل نوینی از اجرای تئاتر در دنیاست و جوایز زیادی گرفته است.

او با بیان این که کاستلوچی سرپرست گروه رافائل سانزیو به شکل مستقیم و غیرمستقیم تاثیر زیادی در تئاتر ایران گذاشته است، افزود: این کارگردان تحولی در اجرای تئاتر به وجود آورده که مورد استقبال هنرمندان تئاتر و غیرتئاتریی در همه جای دنیا قرار گرفته است. مخاطبان تئاتر در ایران او را از طریق (فیلم اجرا) می‌شناسند.

مشهور با این توضیح که کتاب "تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو" بیان می‌کند که چگونه تئاتر از حوزه فلسفه و مسایل جامعه‎شناسی به اجرا می‌رسد، ادامه داد: هدف این کتاب ارائه گاه‌نگاری تئاتر سانزیو نیست، بلکه تلاش می‌کند به تفسیر طرح‌های او و تجزیه‌ و تحلیل اشکال گوناگون از مفاهیم فلسفی مختلف که کاستلوچی به تصاویر تبدیل کرده است، بپردازد.

به گفته او، این کتاب در 6 فصل هم‌چون "سانتا سوفیا، تئاتر خمر"،  "یک تصویر باز"، "از تراژدی به معما" و اوریدیس از کلینیک فلیزنبیک" بدون توجه به زمان‌بندی کاری، در هر فصل داستانی از دوره‌های کاری او را روایت می‌کند که تحلیلی از مواجهه گفتمان کارگردان با گفتمان‌های فلسفی و زیبایی‌شناختی‌ای که در پروژه‌های اوست.

کتاب "تئاتر رومئو کاستلوچی و ائتلاف رافائل سانزیو" با ترجمه مشترک مهدی مشهور و سارا رسولی‌نژاد به زودی توسط انتشارات ماه و خورشید منتشر خواهدشد.