به گزارش هنر آنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، تجدید میثاق اهالی فرهنگ و کتاب با آرمان‌های امام راحل (ره) و شهدای هشت سال دفاع مقدس با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران، ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از کتابداران و اهالی رسانه در مرقد امام راحل (ره) برگزار شد.

در ابتدا، اهالی کتاب و کتابداران پس از خواندن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران برای تجدید میثاق با امام‌راحل (ره) و آرمان‌های او دسته گلی را به نشانه ادای احترام به مرقد امام (ره) اهدا کردند.

مبارزه با ظلم و ستم از ویژگی‌های بارز امام خمینی بوده است

در ادامه این مراسم غلامرضا امیرخانی گفت:‌ یک نویسنده بزرگ مصری کتاب‌های متعددی در مورد انقلاب ایران نوشته است و کتاب کوچکی نیز درباره زندگی امام حسین علیه السلام دارد که تحلیلی از شرایط زمان دوران امام حسین (ع) و خلفای او است. این نویسنده جمله‌ای دارد که می‌گوید؛ "من به این نتیجه رسیدم که شخصیت‌های بزرگ تاریخ یک کلید دارند که از طریق آن کلید شناسایی و معرفی می‌شوند. کلید امام حسین(ع) عزت و آزادگی است. که با این کلید اهداف حرکت و قیام امام به درستی روشن می‌شود." امام خمینی (ره) نیز کلیدی دارد که کلید آن مبارزه با ظلم است.

او ادامه داد: گفته می‌شود که امام خمینی(ره) در اتاق خود در قم یک قاب کوچک داشت و این جمله روی آن نوشته شده بود "من از مظلومی که ظلم می‌پذیرد بیشتر از ظالمی که ظلم می‌کند بدم می‌آید." در تمام مراحل زندگی امام خمینی(ره) مبارزه با ظلم و ستم همیشه وجود داشته و این موضوع از ویژگی‌های بارز امام خمینی(ره) است و به نوبه خود نه تنها کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر است. حال اگر شخصیت رفتاری و اخلاقی امام (ره) را در کنار شخصیت علمی ایشان در نظر بگیریم که از حیث مسایل فرهنگی و ذوق عرفانی مقام بالایی دارند،‌ باید گفت که عشق و علاقه ایشان به کتاب بسیار بالا بوده است.

امیرخانی با تاکید بر کتابخوانی امام(ره) گفت: از ویژگی شخصی امام مطالعه است که همیشه کتاب می‌خواند و وقتی از پسر او پرسیدند که آخرین کتابی که امام خمینی خواند چه بود، گفت: رمان شوهر آهو خانم، آخرین کتابی بود که امام خمینی (ره) خوانده است.

او ادامه داد: شخصیتی با این ویژگی‌ها امروز در طوفانی از تهمت‌ها و ناجوانمردانی‌ها قرار دارد و وظیفه و تکلیف ما به عنوان افراد فرهنگی این است که این فضا را فرهنگ‌سازی کنیم و امیدوارم خداوند به مدد شهدا و امام خمینی(ره) عاقبت ما را ختم به خیر کند.

تاکید مقام معظم رهبری بر ترویج کتاب و کتابخوانی

سپس علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به ایراد سخنرانی پرداخت و افزود: این روزها و در سال ۹۷ بهتر است به داستانی توجه کنیم و آن داستان تولد، رشد و ظهور یک نوزاد قهرمان متولد سال ۵۷ هست که وقتی دو سالگی آن تمام نشده بود، مورد حمله دشمنان، منافقین و تحریم‌ها قرار گرفت.

او ادامه داد: این نوزاد روز به روز علی‌رغم تمامی مسایل و تحریم‌ها رشد کرد و امسال این نوزاد تبدیل به یک پهلوان شده که بازوان قوی، تفکر روشن و بیانی رسا دارد به نوعی که هیچ کدام از قلدرهای دنیا نمی‌توانند به این پهلوان زور بگویند.

مختارپور یادآور شد: حال سوال این است که چه چیزی این نوزاد ۵۷ را به یک پهلوان سال ۹۷ تبدیل کرده است؟ و در اینجا تاثیر شخصیت امام خمینی (ره) بسیار مهم بوده است چراکه این نوزاد در سایه انفاس مسیحایی امام رشد پیدا کرد و قوت گرفت. امام خمینی، شهدا، مدافعان حرم در تمام اعصار کسانی هستند که در دفاع از این مرز و بوم ایستادند که عزت و استقلال نظام را حفظ کنند این افراد کسانی هستند که باعث شدند این نوزاد در این سن به کمال برسد و در این چهل سالگی در حوزه معارف دین و دیگر حوزه‌ها رشد و تکامل پیدا کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور تاکید کرد: حال راه انتقال این ارزش‌ها و معارف به نسل‌های بعدی راه فرهنگی است. تمامی رسانه‌های فرهنگی و از همه مهم‌تر کتاب این وظیفه را برعهده دارند. خوشبختانه کتاب‌های زیادی درباره انقلاب شهدا مدافعان حرم دفاع مقدس نوشته شده که البته هنوز تمام اسناد و مدارک مبارزات شهرهای مختلف به‌طور جامع منتشر نشده و خاطرات بسیاری از کسانی که زحمت کشیده، شکنجه شده و از جان خود گذشتند منتشر نشده است؛ اما آن چیزی هم که منتشر شده برای جامعه امروز بسیار موثر و خواندنی است.

او ادامه داد: باید گروه کتابدار بتوانند این کتاب‌های نوشته شده در این حوزه‌ها را به مردم و جامعه معرفی کند کتابدار حوزه مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، نهاد کتابخانه‌ها و دیگر نهادها وظیفه دارند به مردم و نسل جوان تکلیف اجتماعی خود را ثابت کنند.

مختارپور تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه بر چند موضوع در این عرصه تاکید دارند؛ اول؛ توجه به افکار و اندیشه‌های امام خمینی(ره) است. اگر تنها کتابی که از نظرات و بیانات امام وجود دارد جمع‌آوری شود و محورهای اصلی آن استخراج گردد هندسه انقلاب از دل آن شکل می‌گیرد. دوم‌ ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و گسترش مطالعه در کشور با تأکید بر استقلال ظرفیت‌های بومی منطقه کشور است.

سپس، علیرضا مختارپور به همراه مهدی رمضانی و اهالی کتابدار از مقبره‌ی شهدای هفتم تیر بازدید کرده و تجدید میثاق کردند.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن»" از تاریخ 24 آبان تا 1 آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.