به گزارش هنرآنلاین به نقل از  ستاد خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم حیدری درباره برنامه‌های این نهاد در هفته کتاب گفت: امسال قرار است در چند برنامه مشارکت داشته باشیم ولی در دو برنامه به طور خاص حضور داریم.

او افزود: برگزاری ۴۰ جشن کتاب در ۴۰ شهر کشور یکی از این برنامه‌هاست که ۳۰ شهر در مرکز استان و ۱۰ جشن در شهرهای فعال حوزه کتاب برگزار می‌شود. در این برنامه اعضای باشگاه کتابخوانی به همراه میهمانان باشگاه در یک روز خاص در یک میدان، خیابان یا مکان معینی گرد هم می‌آیند و با پرچم‎‌های خود که نماد استان‌هایشان است راه‌پیمایی می‌کنند و به تبلیغ کتاب می‌پردازند. هر باشگاه کتابخوانی نیز با رژه کتاب در سطح شهر یک فضای فرهنگی بزرگی ایجاد می‌کند و برای کتاب جشن گرفته می‌شود.

حیدری با تاکید بر فرهنگی بودن انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ گفت: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و دین ما نشات گرفته از کتاب است این موضوع ایجاب می‌کند که جوانان ما امروزه با کتاب همراه باشند، چرا که کتاب در این جامعه پویایی خود را دارد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیگر برنامه‌ها اظهارداشت: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به حضور نویسندگان تهرانی در استان‌های دیگر اشاره کرد که ضمن دیدار و سخنرانی در باشگاه کتابخوانی و جشن امضای کتاب، از مدارس و مهدکودک‌ها بازدید کرده و با اعضای باشگاه‌های کتابخوانی به گفت‌وگو می‌پردازند. هم اکنون ۱۱ هزار باشگاه کتابخوانی در سراسر کشور تاسیس شده که در حال فعالیت هستند و جشن کتاب مکمل همان برنامه‌ها در سراسر کشور است.

 او  ادامه داد: همچنین پنجمین دوره جشنواره "تقدیر از مروجان کتابخوانی" امسال برگزار خواهد شد. آثار ارسال شده به دبیرخانه با همکاری خانه کتاب داوری شده است و اختتامیه‌ آن در هفته کتاب برگزار خواهد شد و از برگزیدگان مروجان و فعالان کتاب تجلیل می‌شود.

حیدری با اشاره به رشد جشنواره در سالیان اخیر تصریح کرد: در این دوره از جشنواره رشد خوبی در سطح کمی و کیفی آثار وجود داشته و بانوان حضور فعالی در بخش مروجان کتابخوان و گردهمایی‌ها داشتند. برنامه ‌مهم دیگر،‌ تجلیل از خادمان نشر است که اول آذر ماه طی با حضور معاون امور فرهنگی از افراد برگزیده تجلیل خواهند شد.

او اضافه کرد: سیاست‌های ما در این ۴ یا ۵ سال گذشته بر ترویج کتاب و کتابخوانی تمرکز داشته است و یکی از این برنامه‌ها جشنواره پایتخت کتاب ایران است. بازخورد ما از این برنامه‌ها حاکی از تاثیرگذاری این برنامه‌ها بر ترویج کتاب و کتابخوانی است و میزان رشد مشارکت‌کننده‌ها نشان از موفقیت ما در برنامه‌هاست. تلاش ما این است تا در برنامه‌های خود از برنامه‌های فرهنگی شهرها و روستاهای کم برخوردار حمایت کنیم.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" از تاریخ ۲۴ آبان تا ۱ آذرماه با مشارکت بیش از ۶۰ نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.