سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، ژیلا اسماعیلیان مدیر انتشارات نیلا درباره آثاری که در مرحله آماده‌سازی برای چاپ و انتشار قرار دارند به هنرآنلاین گفت: به مناسبت سالروز تولد بهرام بیضایی، که پنجم دی‌ماه امسال هشتاد ساله می‌شود، انتشارات نیلا دو کتاب در زمینه‌های تئاتر و سینما منتشر خواهد کرد.

او با این توضیح که دفتر پانزدهم از مجموعه‌ "دفترهای تآتر نیلا" به بهرام بیضایی اختصاص دارد، اظهارداشت: به مناسبت هشتادسالگی این هنرمند، مقالات و گفت‌وگوهای پانزدهمین شماره‌ دفترهای تئاتر مختص کارنامه‌ نمایشی بیضایی به ‌ویژه معرفی‌ها و بررسی‌هایی درباره آثار متاخر او خواهد بود که شامل گفت‌وگویی تازه با بهرام بیضایی و مقالات و آثاری از دکتر ژاله آموزگار، حمید احیا، حمید امجد، محمد چرم‌شیر، محمد رحمانیان، امیرحسین سیادت، سهند عبیدی، مهدی فتوحی و افشین هاشمی می‌شود.

اسماعیلیان از انتشار  کتاب "درباره وقتی همه خوابیم" شامل گفت‌وگوها و نقدهایی درباره‌ آخرین ساخته سینمایی بیضایی نیز گفت که به ‌کوشش علیرضا کاوه گردآوری شده است.

به گفته او، دو کتاب "غرب دلگیر" نمایشنامه‌ای از مارتین مک‌دونا با ترجمه حمید امجد و "عشق و نفرین" شامل دو نمایشنامه از سام شپارد با ترجمه اشکان خطیبی از دیگر آثاری هستند که به زودی توسط انتشارات نیلا به چاپ می‌رسند.

اسماعیلیان یادآور شد: رمان "آمستردام" نوشته ایان مک‌یوئن با ترجمه زنده‌یاد شمیم هدایتی نیز در مرحله چاپ و نشر قرار دارد.

"شمشیر زن" نمایشنامه‌ای از محمدرضا عرفانی، "جنگل در کام آتش" داستانی از سوزانا تامارو با ترجمه هاله ناظمی، "دندان" نمایشنامه‌ای اثر ماتئی ویسنی‌یک با ترجمه آرش حسن‌پور و  دفتر چهاردهم از مجموعه "دفترهای تآتر نیلا" از تازه‌های این انتشارات به شمار می‌آیند که در بازار کتاب توزیع شده‌اند.