به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست‌وششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران،‌ نشست خبری هفته کتاب، یکشنبه 20 آبان ماه با حضور نیکنام حسینی‌پور دبیر این دوره از هفته کتاب،‌ علیرضا بهرامی دبیر جشنواره کتاب و رسانه و هادی حیدری دبیر اولین مسابقه ملی کارتون و کاریکاتور کتاب در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

در ابتدای نشست،‌ نیکنام حسینی‌پور با اشاره به تقارن هفته کتاب و هفته وحدت عنوان کرد: این تقارن را به فال نیک گرفته‌ایم و امیدواریم که با شور بیشتری هفته کتاب را پیش ببریم و کتاب را به عنوان فصل وحدت در میان مردم ایران همگانی کنیم.

او ادامه داد: همچنین هفته کتاب با جشن چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران متقارن شده است و ما نباید این جشن را تنها منوط به دهه فجر کنیم بلکه این جشن را به عنوان فرصتی نگاه کنیم تا برنامه‌های هفته کتاب را در این راستا پیش ببریم. 

دبیر برگزاری بیست‌وششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مشارکت بیش از60 دستگاه و نهاد، توضیح داد: در این دوره هفته کتاب بیش از ۶۰ سازمان همکاری دارند که ۴۰ سازمان برنامه‌های خود را نسبتا قطعی و به دبیرخانه ارسال کرد‌ه‌اند. ستاد اجرایی هفته کتاب هماهنگی این سازمان‌ها را بر عهده دارد و تلاش می‌کند تا از پتانسیل‌های سازمان‌های مختلف برای ترویج کتاب  کتابخوانی بهره برد.

حسینی‌پور ادامه داد: علاوه بر همکاری سازمان‌ها در هفته کتاب تلاش شده است تا برخی از سازمان‌هایی را که در هفته‌های کتاب پیشین فعالیت داشته‌اند ولی در سال‌های اخیر حضور کمرنگی دارند را دوباره احیا کنیم. همچنین از دیگر سازمان‌ها یاری می‌طلبیم که ما را در این راه همراهی کنند.

او با اشاره به اجرای طرح پاییزه کتاب، گفت: کنار فعالیت‌های سازمان‌ها در بیست‌وششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در خانه کتاب نیز فعالیت‌های هم‌زمان با هفته کتاب طراحی شده است، همانند طرح پاییزه کتاب که با رویکرد حمایت از کتابفروشی‌های محلی کار خود را شروع می‌کند.

دبیر برگزاری بیست‌وششمین دوره هفته کتاب، ادامه داد: رویکرد ما در این هفته و طرح پاییزه کتاب، حمایت از کتاب‌های تالیفی است. ما این رویکرد را ادامه می‌دهیم و شاید تغییرات آن را در سال آینده در آثار تالیفی ناشران ببینیم. در این طرح تلاش شده است که یارانه‌ها را به مصرف‌کننده‌های واقعی سوق پیدا کند. مردم کتابخوان، دانشجویان، دانش‌آموزان و هر فرد عادی است که می‌تواند مراجعه کند و با این یارانه‌ها کتاب‌های مورد علاقه خود را با بیشترین تخفیف خریداری کند.

او با تاکید بر تسویه حساب با کتابفروشی‌ها پیش از برگزاری هفته کتاب، گفت: ما در تلاشیم تا ۲۴ آبان طرح تابستانه کتاب را تسویه کنیم و با همراهی معاونت توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح پاییزه کتاب را بدون بدهی کتابفروشان شروع کنیم. هدف اصلی طرح پاییزه حمایت فصلی از کتاب‌فروشی‌های کوچک و کم برخوردار است که در شهرستان‌ها این برنامه‌ها از ۲۴ آبان تا ۴ آذر و در تهران از ۲۶ آبان تا ۴ آذر شروع می‌شود و در این میان کتاب‌های تالیفی ۲۵درصد و کتاب‌های ترجمه ۱۵درصد یارانه دریافت می‌کنند.

حسینی‌پور با اشاره به افت محسوس کتاب‌های تالیفی براساس آمار ارایه شده، اظهارداشت: متاسفانه آمار خانه کتاب نشان می‌دهد که کتاب‌های تالیفی افت داشته‌اند و ما باید با حمایت از ناشران و مولفان ایرانی این افت را برطرف کنیم و یارانه کتاب فروشی‌های کوچک را بیشتر و یارانه کتابفروشی‌های بزرگ مثل هایپر کتاب را کمتر کنیم تا بتوانیم حمایت خود را از این کتابفروشی‌ها داشته باشیم.

او با اشاره به افتتاحیه هفته کتاب در شهر کاشان، گفت: افتتاحیه بیست‌وششمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در شهر کاشان استارت می‌خورد. برنامه‌هایی در استان کاشان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر کاشان تدارک دیده شده که در روز چهارشنبه ۲۳ آبان ماه در شهر کاشان برگزار می‌شوند.

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها می‌توان به تجدید میثاق ستاد اجرایی، اعضای شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب و کتابداران با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی و شهدا اشاره کرد که با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در شان انقلاب و امام برگزار خواهد شد. همچنین به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی ایران برخی کتاب‌های بعد از انقلاب که با موضوع انقلاب اسلامی نوشته شده‌اند گردآوری شده‌اند. آماری از این کتاب‌ها در اختیار خبرنگاران قرار خواهد گرفت که به تحلیل و خود آن بپردازند و یا می‌توانند جلساتی در سرای اهل قلم برگزار کنند.

دبیر برگزاری بیست‌وششمین دوره هفته کتاب درباره دیگر برنامه‌ها، گفت: جلسه هم‌اندیشی نیز در سرای اهل قلم تحت عنوان "ضرورت یا عدم ضرورت سازی استاندارد کتاب کودکان" با حضور نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن تصویرگران و انجمن‌های فعال حوزه کتاب کودک و نوجوان برگزار خواهد شد چرا که در حوزه کودک حساسیت‌ها بسیار بالاست و باید به نوع جلد، محتوا، طراحی کتاب‌های کودک و نوجوان توجه شود و ما باید براساس این جلسه برنامه‌ریزی‌هایی را در رابطه با تولید کتاب‌های کودک و نوجوان در جامعه داشته باشیم.

او با تاکید بر شعار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر گسترش فعالیت‌های فرهنگی در استان‌ها گفت: در راستای سیاست‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار "تهران ایران نیست" قرار است شعبه‌هایی از خبرگزاری کتاب ایبنا را در 12 استان راه‌اندازی کنیم چرا که استان‌ها ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند که باید شناسایی شوند و ما بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

حسینی‌پور ادامه داد: همچنین ما برای نخستین بار برنامه "عصر کتاب" را راه‌اندازی کرده‌ایم که از سه نویسنده در استان چهارمحال و بختیاری تقدیر خواهد شد. همچنین در راستای برنامه‌های هفته کتاب این آمادگی را داریم که برنامه عصر کتاب را در دیگر استان‌ها ببریم و نخبگان حوزه کتاب را معرفی کنیم.

او با اشاره بر برگزاری طرح کتاب‌گردی در اول آذرماه، یادآورشد: در این برنامه حمایت از کتابفروشی‌های محله‌ای را داریم تا به عنوان یک کالبد فرهنگی و برای ارتباط با مردم به آن توجه شود. من از تمام مسوولان و مقامات دولتی دعوت می‌کنم تا به این طرح کمک کنند و ضمن دلگرمی به فروشندگان به مردم و خرید کتاب کمک کنند تا چرخه اقتصاد کتابفروشان نیز بچرخد.

حسینی‌پور ادامه داد: جشنواره کتاب سال دانشجویی امسال 25 دوره آن برگزار خواهد شد که به عنوان یک نهاد تاثیرگذار سهم بزرگی در عرصه کتاب دارد. همچنین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز برنامه‌هایی را ارائه کردند. ۲۲ استان برنامه‌های خود را ارسال کرده‌اند که سعی می‌کنیم از برخی از این برنامه‌ها حمایت و برخی دیگر را تشویق به انجام فعالیت کنیم.

در ادامه این نشست علیرضا بهرامی، گفت: این جشنواره نهادی است که ۱۷ دوره برگزار شده و به نظر می‌رسد که باید توقع برنامه‌های فراتر از یک بخش روتین از هفته کتاب قایل باشیم.

او ادامه داد: جشنواره‌های رسانه‌ای در ابتدا در بخش‌های مختلف محلی برای تقدیر و تشکر از افرادی بود که در حوزه خود متخصص بودند و فعالیت داشتند. جشنواره کتاب و رسانه نیز جشنواره‌ای است در سال‌های گذشته شاهد سیر تکاملی بود که هم‌چنان مسیر رو به پیشرفت را طی می‌کند و من این مطالبه را دارم که این جشنواره بتواند ارزش افزوده‌ای برای اهالی رسانه در حوزه کتاب و آثارشان داشته باشد. این جشنواره فرصتی برای نگاهی وسیع و متکثر به گونه‌های مختلف رسانه و مناطق جغرافیایی مختلف است.

دبیر جشنواره کتاب و رسانه تصریح کرد: اگر این جشنواره بتواند فرآیندی نه تنها در هفته کتاب بلکه در تمام سال طی کند می‌تواند تاثیر زیادی بر آثار اهالی کتاب و رسانه و فراتر از خانه کتاب داشته باشد.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" از 24 آبان تا 1 آذرماه با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.