سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، آیسا حکمت شاعر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گروه گرافیک و تصویرسازی درباره این مجموعه شعر به هنرآنلاین توضیح داد: کتاب "آنات" به تازگی توسط انتشارات آنیما با تصویرسازی و طراحی روی جلد که توسط خودم انجام شده به چاپ رسیده است. نام کتاب نیز اشاره به "آن‌ها" و لحظات نابی است که در لحظه به وجود آمدن یک اثر هنری شکل می‌گیرد.

این پژوهشگر هنری و ادبی با بیان این که کتاب "آنات" حاوی ١٠١ شعر است، افزود: این شعرها محصول سال‌های اخیر است؛ "پدربزرگ می‌گفت"، "جمعه نفس عمیق"، "چه خواب‌های پریشانی"، "انگشت در چشم‌های تاریکی می‌کنم"، "گل‌های ناز"، "بیا بگذریم بی‌تاب شده‌ام"، "دهان بر دهانت می‌گذارد"، "سرزمین جایی‌ست"، "صبح را از روی میز جمع می‌کنم"، "چقدر باید فراموش کنم"، "می‌دانستم جهان"، "هوای تهران آلوده"، "پایانه‌ی‌ خوشبختی"، یکی جهان را بتکاند"، "زندگی را در نایلون سیاه پیچیده"، "دلقک زیبای من"، "به لایه‌های زمین شک کرده‌ام"، "شب از شاخه‌ها بالا می‌رود"، "زمان رفته"، "لالایی می‌خوانم"، "یک خط در میان خانه‌ها"، "پاشنه‌های بلندت را"، "جاده‌هایی که از تو می‌آیند" و "صدایم را می‌شنوید" عناوین برخی اشعار این مجموعه به شمار می‌آیند.

او دلیل انتشار این کتاب را ارتباط با مخاطب و در معرض نقد و تحلیل قرار گرفتن دانست و ادامه داد: این موضوع به ارتقای آثار می‌انجامد و دوره‌های کاری یک فرد را مشخص‌تر می‌کند. از طرفی عرضه آثار هنری و ادبی به دیالوگ فرهنگی در جامعه منجر می‌شود . در جهان شعر، کلمات ابزار کار هستند که ذهنیت و عینیت را در کمتر از ثانیه‌ای به هم پیوند می‌زنند و خواننده در یک عاطفه محض شناور می‌شود. شعر ساحتی دارد که به بی‌واسطه‌ترین شکل، نویسنده، خواننده و مخاطب را با خود روبرو می‌کند.

این نقاش و تصویرگر درباره محتوای مجموعه "آنات"، گفت: هر اثری که شکل می‌گیرد تحت تاثیر زیست جهان و پارادایم‌های اجتماعی و فرهنگی یک جامعه می‌تواند باشد؛ هنرمند نیز شخصی است که در یک اجتماع انسانی نفس می‌کشد، فکر می‌کند و درک خود را نسبت به محیط با ارایه آثار هنری در ژانرهای مختلف بیان می‌کند. البته فرم، محتوا را در خود تولید می‌کند و محتوا در خود،  فرم را.

حکمت با این توضیح که از سال‌های قبل از دبستان متونی را بی‌شکل ولی به صورت ریتمیک می‌نوشتم، افزود: بعدها با تشخیص و دقت بیشتری با این موضوع روبرو و متوجه شدم که "شعر" نام دیگر زندگی است. هر آدمی در زیست خود، دل‌مشغولی‌هایی دارد که شاید حتی نقطه شروع آن را هیچ‌گاه پیدا نکند؛ گویا بعضی چیزها در ازلیتی نامعلوم صورت می‌بندند و پس از سپری شدن دوره‌ای آمیخته با تجربیات جدید، شکلی معلوم‌تر به خود می‌گیرند و تبدیل می‌شوند به پناهگاهی برای خلوت خویش و گفت‌وگو با زبانی شخصی‌تر یا به عبارتی فردی‌تر که می‌کوشد جان پناهی باشد برای مخاطب؛ شعر نیز این‌گونه است و در بستر زمان، هویت می‌یابد. شعری مانا است که متعلق به همه زمان‌ها باشد و ریشه در مفاهیم ازلی و ابدی، داشته باشد.

او تصمیم دارد مجموعه شعری نیز از گزیده دو کتابش منتشر کند و اثری در حوزه شعر و گرافیک و تصویر در دست نگارش دارد.

مجموعه شعر "ماه پا به ماه" در سال ٨٩ از آیسا حکمت انتشار یافته است.

از او در مجموعه‌های شعری، تصویرگری و در حوزه گرافیک آثاری منتشر شده و مقالات و اشعاری در نشریات و کتب مختلف هم‌چون "شاخه نبات"، "شعر زنان شیراز"، "کتاب سال تصویرگران"، "کتاب سال طراحان جوان"، "زیر آسمان الوند" و" گریز آهوانه" به چاپ رسیده است.

نمونه شعری از کتاب "آنات" با عنوان "یکی جهان را بتکاند":

یکی جهان را بتکاند

فکرهایش را بریزد روی زمین

تابا لبخند وارونه‌اش بگوید:  

دوستت دارم

جیب‎هایش را بگردد

دستمال اندوهگینش را بیرون بکشد

و لکه‌های تنهایی‌اش را

بشوید

یکی جهان را مثل خودش باور کند

نشسته بر لب باغچه‌ای

زل زده به مورچه‌ها

برای سربازانش سوپ درست کند

و در کاخ سفیدش عودی روشن

یکی جهان را ببوسد

در آغوشش بگیرد

و زیر باران با او قدم بزند

اضافه فکرهایش را جمع کند

و در بازیافت رویاهایش

حقیقت بسته‌بندی شده را

 صادر کند به قلب‌ها

یکی برای جهان مادری کند...

گهواره‌ای بزرگ بسازد

و دست و رویش را در آب‌های آزاد بشوید

یکی هم

مرا از این خواب بیدار کند...

photo_2018-11-09_13-55-40