به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست‌وششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، علیرضا بهرامی درباره وضعیت کمی و کیفی آثار ارسال‌شده به این دوره از جشنواره گفت: دستاورد مهم این دوره،‌ فراتر از کمیت و کیفیت آثار است. البته خوشحالم که بعد از دوره‌هایی که اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور کمرنگ‌تری نسبت به شرکت‌کنندگان رادیویی و تلویزیونی،‌ دیداری و شنیداری داشتند، در دو دوره‌ اخیر علاوه بر این که مشارکت اهالی مطبوعات در کنار مشارکت اهالی رادیو و تلویزیون حفظ شده، افزایش نیز پیدا کرده است که این موضوع خود به خود افزایش کیفی را هم به دنبال دارد.

او افزود: در پانزدهمین دوره حدود ۲۰۰ اثر شرکت کرده بودند و در دور شانزدهم که جشنواره تغییرات رویکردی داشت، آثار از مرز ۷۰۰ اثر گذشت. در این دوره ۵۳۵ اثر شرکت‌کننده داشتیم که از جهتی قابل ارزیابی است. ممکن است در نگاه اول فکر کنیم که در دوره پیش تعداد آثار بیشتر بوده است اما باید توجه داشت که در این دوره محدودیت تعداد اثر داشتیم. همچنین در کنار آن بخش‌های جدیدی هم اضافه شده است. این شکل متکثر امیدوارکننده‌تر است زیرا افراد بیشتری با آثار کمتری مشارکت داشته‌اند.

بهرامی درباره بخش عکس در این دوره از جشنواره گفت: در دوره قبل که بخش عکس اضافه شد،‌ نگاهمان این بود که سه یا چهار دوره حضور داشته باشد تا به نسبت منطقی با سایر بخش‌ها برسد زیرا عکاس‌ها رویکرد خاص خود را داشته و دیر به جشنواره‌ها اعتماد می‌کنند و ارسال آثار به این بخش گویای همین بحث است. تازه امسال عکاسان خبرگزاری‌ها جشنواره را به رسمیت شناخته‌اند که در سال‌های آتی بیشتر هم خواهد شد. همچنین باید به بخش‌های تازه اضافه‌شده هم چنین نگاهی داشت. بخش تولید محتوا در فضای مجازی هم که بخش اطلاع‌رسانی ما هستند باید به نسبت خود جدی نگاه داشته شوند.

او ادامه داد: این موضوعات سنگ بناهایی بود که با همکاری خانه کتاب و دیجیتال شدن تمام مراحل داوری آثار، شرایط بهینه‌تری را ایجاد کردند و معتقدم اگر جشنواره بتواند هر بار درصدی به مطلوبیت نزدیک شود، روند منطقی‌تری را طی می‌کند. امیدوارم در دوره‌های آتی هم این اسلوب فکری در اختیار مدیران جشنواره باشد و ما بعد از ۱۷ سال این نهاد را که دیگر نهاد قدرتمندی است با مشارکت خود خبرنگاران کتاب،‌ نقش‌آفرینی و تصمیم‌سازی کنیم.

بهرامی درباره تاثیرگذاری جشنواره "کتاب و رسانه" بر کیفیت آثار اهالی مطبوعات و رسانه تصریح کرد: یک وضعیت دوگانه‌ نسبت به جشنواره وجود دارد،‌ از برگزاری 17 دوره خوشحالم در عین حال می‌دانیم که اگر جز برنامه‎‌های روتین هفته کتاب نبود به 17 دوره برگزاری نمی‌رسید. یعنی کیفیت جشنواره،‌ آن را به 17 دوره نرسانده است. باید به این موضوع توجه کرد که چطور می‌شود از این 17 دوره برگزاری استفاده کرد و با افزایش کیفیت جشنواره آن را به سرمایه تبدیل کرد.

او ادامه داد: در دوره‌های اول، جشنواره به شکل رقابتی نبوده و کاملا استنباطی بود و سعی می‌شد که در طول سال از افرادی که در حوزه کتاب فعالیت داشتند،‌ تقدیر شود. این نگاه در دوره‌های رقابتی هم حاکم بود ولی جشنواره زمانی می‌تواند قابل دفاع و مطلوب‌تر باشد که نفس برگزاری آن بر میزان کمیت و کیفیت تولید آثار سال‌های پسین اثر بگذارد؛ یعنی بتوان دید که حضور یا حضور نداشتن جشنواره چه تاثیراتی بر کیفیت آثار تولیدشده می‌گذارد و تنها یک محفل برای تقدیر از خبرنگاران حوزه کتاب نباشد.

بهرامی جشنواره "کتاب و رسانه" درباره داوری‌های جشنواره و آثار داوری‌شده، بیان کرد: در سال گذشته سعی بر این بود که پتانسیل‌های بالقوه داوری در جشنواره را به فعالیت برسانیم. ما سرمایه بزرگی به نام داوران باتجربه جشنواره داشتیم که سال‌های گذشته هم داوری کردند در کنار آن این نظر را داشتیم که در کنار شاخه مدرسان علوم ارتباطات، نسل‌های جدید و جوان را به مشارکت بطلبیم و نتیجه آن،‌ حضور داوران پیشکسوت در کنار داوران جوان و نام‌آشنای فضای دانشگاهی است که در این جشنواره حضور دارند.

دبیر هفدهمین جشنواره "کتاب و رسانه" با اشاره به رویکردهای اتخاذشده در این دوره بیان کرد: رویکرد امسال این است که افراد جدیدی را نسبت به افراد سال گذشته به جمع داوران اضافه کنیم و قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری برای داوران را ارتقا بدهیم. هفدمین جشنواره با توجه به تعداد بخش‌ها و امکانات و محدودیت‌ها ۹ داور دارد که سعی شده هم در حوزه‌های آشنای خودشان و هم در حوزه‌های دیگر نظر بدهند و تنها محدود به یک حوزه کاری داوری نشوند.

او در ادامه گفت: این کار در عین این که سختی‌های خاص خود را دارد فرصت‌هایی را هم به وجود می‌آورد. به هرحال دوستانی که در این حوزه کار می‌کنند ممکن است که هم به‌ دلیل فضایی که در آن حضور دارند و هم برای رودربایستی‌ها کار برایشان دشوار باشد. در جشنواره‌های بزرگ جهانی هم این بحث وجود دارد چراکه از یک فضای دیگر و بی‌رحمانه‌ای می‌توانند قضاوت کنند.

بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" از تاریخ ۲۴ آبان تا ۱ آذرماه با مشارکت بیش از ۵۰ نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.