به گزارش هنرآنلاین به نقل از دبیرخانه جایزه، در بخش رمان، داوران نهایی از محمد حسینی داستان­‌نویس و منتقد، کامران سپهران دکترای پژوهش هنر، جریان‌شناس رمان ایرانی و منتقد هنری و ادبی و امیر نصری دکترای فلسفه­ هنر، پژوهش­گر و زیبایی­‌شناس تشکیل شدند.

در بخش مجموعه ­داستان نیز بهناز علی­‌پور گسگری داستان­‌نویس، مدرس دانشگاه و منتقد، رضا زنگی‌­آبادی داستان­‌نویس و منتقد ادبی و محمد طلوعی داستان­‌نویس و منتقد ادبی داوری نهایی را برعهده خواهند داشت.

این دوره جایزه احمد محمود که دبیری آن با مهدی یزدانی­‌خرم خواهد بود، مانند سال گذشته در دو رشته­ داستان کوتاه و رمان برگزیدگان خود را اعلام خواهد کرد.

بنا بر توضیح دبیر جایزه، تمام رمان­‌ها و مجموعه ­داستان‌­های منتشرشده به سال ۱۳۹۶ در یک نظرسنجی میان منتقدان و نویسندگان و کارشناسان ادبیات به داوری گذاشته شده و طی چند مرحله و با تحیلی آماری به ۱۰ نامزد خواهند رسید؛ مانند سال گذشته. در این مرحله داوران نهایی هر ۱۰ کتاب را بررسی کرده و سپس به پنج نامزد نهایی و در نهایت به برگزیده رای خواهند داد.

امسال با تصمیم هیات موسس این جایزه یعنی کامران محمدی، محمدحسن شهسواری و مهدی یزدانی­‌خرم از چهره­‌های جدیدی برای داوری دعوت شده است تا نگاه­‌های دیگر نیز در جایزه حضور داشته باشند؛ ترکیبی که در آن چهره­‌های شناخته‌شده­ دانشگاهی نیز حضور دارند. 

طبق گفته­ دبیر جایزه احمد محمود، این جایزه نامزدهای ده­‌گانه­ خود را در هر کدام از این شاخه­‌ها تا اواسط آذرماه اعلام می‌کند و امیدوار است با همیاری اسپانسرهای خود بتواند مراسم اختتامیه را در روز چهارم دی‌ماه برگزار کند.

در دوره­ قبل در بخش رمان، رضا جولایی به خاطر رمان "یک پرونده­ کهنه" به عنوان برگزیده بخش رمان و مجموعه­ داستان­‌های "بی باد، بی‌ پاور" از فریبا وفی و "همین امشب برگردیم" از پیمان اسماعیلی به طور مشترک برنده­ جایزه­ بهترین مجموعه ­داستان سال ۱۳۹۵ شدند.