به گزارش هنرآنلاین در ابتدای این نشست که امروز 30 مهرماه در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین نواب درباره فعالیت‌های مدرسه اسلامی هنر و دستاوردهای اولین همایش ملی قرآن و هنر درباره راه‌اندازی مدرسه دراماتورژی، مدرسه صنایع دستی، ارتباطات بین‌المللی، چاپ و انتشار مقالات توضیحاتی ارائه داد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی‌نیا درباره اهمیت مطالعات هنر اسلامی از منظر قرآن، حدیث و نیاز به بروزرسانی مباحث قرآن و هنر و ورود هنر به مباحث فلسفی، گفت: هنر چهره مدرن را تشکیل می‌دهد و گستره‌ای که امروز هنر مدرن به خودش اختصاص می‌دهد ضرورتی را ایجاب می‌کند که نیازمند بازخوانی مبحث هنر در قرآن و سنت هستیم.

او به گستردگی نسبی مطالعات فلسفی هنر اسلامی به ویژه از منظر فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی به مطالعات مستشرقین و پژوهشگران مسلمان در باب هنر اسلامی و نقص و اشتباه استنادات نادر به منابع قرآنی و روایی اشاره کرد و افزود: علی‌رغم اهمیت موضوع زیبایی و هنر، بررسی این مباحث از منظر قرآنی و روایی در پژوهش هنر اسلامی پوشیده مانده، تکراری بودن مباحث بلاغی و پژوهش‌های زیباشناختی درباره متن ادبی قرآن، ضرورت انجام تحقیقات در زمینه‌های متنوع دیگر را نشان می‌دهد که بتواند چشم‌انداز هنر و زیبایی از منظر قرآن را تببین کند.

دبیر علمی همایش توضیح داد: مقالات متعدد به پژوهش‌گران مختلف سفارش داده شده و با توجه به بکر بودن محورها زمینه‌سازی گام‌ها برای پژوهش‌های بعدی انجام شده است. محورهای محتوایی فراخوان به مباحث جدید زیبایی‌شناسی در غرب و همچنین نیازهای پژوهشی در مطالعات هنر اسلامی می‌پردازند.

گفتنی است، فهرستی 20 نفره از سفارش گیرندگان مقالات، تهیه شده که از اساتید و پژوهشگران هستند. پیش‌نویس اولیه مقالات برگزیده در روز برگزاری همایش ارائه خواهد شد و متن نهایی مقالات منتخب نیز در کتاب مجموعه مقالات برگزیده به چاپ خواهد رسید. این کتاب در سالگرد برگزاری دومین همایش ملی قرآن و هنر رونمایی خواهد شد از میان 20 مقاله سفارشی، تعداد 12 مقاله نیز طی سال آینده در دو شماره مجله علمی- پژوهشی الهیات هنر منتشر خواهند شد.