به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، کتاب "درآمدی بر تاریخ داستانی ایران؛ پیش از اسلام" به قلم ندا اخوان‌اقدم به کوشش انتشارات فرهنگستان هنر و با همکاری پژوهشکده هنر به بازار نشر راه یافت.

نویسنده این کتاب در مقدمه آورده است: داستان اصطلاح عامی است برای روایت یا شرح و گزارش حوادث. در ادبیات داستانی عموما داستان دربرگیرنده نمایش تلاش و کشمکشی است میان دو نیروی متضاد و یک هدف.

او در همین‌باره علاقه‌مندی مخاطبان ادبیات داستانی را این‎گونه دسته‌بندی می‌کند و ادامه می‌دهد: ما به داستان از دو جنبه علاقه‌مندیم: 1-گذراندن اوقات فراغت و سرگرمی و لذت بردن از عنصر خیال‌پردازی 2- کنجکاوی و آرزوی درک کنه واقعیت و به بیانی دیگر دریافت اطلاعات.

اخوان‌اقدم، در جایی دیگر با اشاره به نقطه‌نظر مرتن وایت، فیلسوف و مورخ آمریکایی درباره انتظار خواننده از خواندن گزارش تاریخی مرقوم کرده است: انتظار ما از داستان با تاریخ و شرح حال‌نویسی متفاوت است. گرچه مرتن وایت معتقد است انتظار خواننده از خواندن گزارش تاریخی همان انتظار خواندن داستان است و برای درک توضیح تاریخی باید توانایی خوانش داستان را داشته باشد.

این کتاب سعی دارد تا تاریخ داستان و روایت را در ایران پیش از اسلام دنبال کند و در راستای همین هدف متون داستانی را به منزله اثر هنری در نظر می‌گیرد که با فهم صحیح آن می‌توان به نیت مولف و یا راوی داستان پی‌برد.

کتاب "درآمدی بر تاریخ داستانی ایرانی" با شمارگان 1000 نسخه، در 261 صفحه و با قیمت 29 هزار تومان توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری(متن) منتشر شده. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتاب‌فروشی فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1550 تهیه کنند.