سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: شماره دوم این فصلنامه از بخش‌های "هنرآزمایی"، "هنرشناخت"، "تبارشناخت" و "کتاب‌شناخت" تشکیل شده است.

"خاص بودگی نقد و نیازش به فلسفه" مایکل نیومن با ترجمه صالح نجفی و "سه چهره مدرنیسم، یا دیالکتیک بدون هم‌نهاد: نقد، زیبایی‌شناسی،(نظریه)" نوشته مجید اخگر عناوین مطالب بخش "هنرآزمایی" محسوب می‌شوند.

مخاطبان در بخش "هنرشناخت" مطالب "هنر تزئینی به منزله هنر اجتماعی: معبد، خانه، کارخانه" اثر ژاک رانسیر ترجمه محمد سپاهی، "نشانه‌های هویت: شخصیت نمایشی به مثابه نام و بدن" نوشته اریکا فیشر لیخت با ترجمه رضا سرور، "چهار مفهوم بنیادین علم تصویر" اثر دبلیو.جی.تی. میچل ترجمه گوهر پایون، "حرکت در موسیقی" نوشته راجر اسکروتن با ترجمه امیر خلیلی و "تاریخ سینمای اندیشه" نوشته آندراس بالینت کواچ با ترجمه نوید آئینی را می‌خوانند.

همچنین مطلب "جایگاه هنر در نسبت با جهان متناهی و همچنین دین و فلسفه" نوشته گئورگ ویلهلم فردریش هگل با ترجمه سیدمحمدمهدی ساعتچی در بخش "تبارشناخت" منتشر شده است.

در بخش آخر "کتاب‌شناخت" پنج کتاب،‌ "هایدگر در چهارچوبی جدید" نوشته باربارا بولت ترجمه مهتاب کلانتری نقد و بررسی سینا ممتحنی، "موتسارت: تصویر یک نابغه" اثر نوربرت الیاس ترجمه حسن خیاطی با نقد و بررسی عرفان خلاق، "شاهنامه شاه‌طهماسبی" تدوین فرهنگستان هنر و موزه هنرهای معاصر با نقد و بررسی شهرام زرگر، "قدرت هنر" نوشته بوریس گرویس ترجمه اشکان صالحی با نقد و بررسی ری‌را کیان و "سینه فیلیا و تاریخ؛ یا وزیدن باد بین درخت‌ها" نوشته کریستین کیثلی ترجمه مهدی نصرالله‌زاده با نقد و بررسی امین حسینیون ارائه شدند.

مایکل نیومن در مقاله "خاص‌بودگی نقد و نیازش به فلسفه" کوشیده ثابت کند فلسفه قادر نیست راهی برای حل مسایلی پیش نهد که رویارویی نقد هنر است زیرا پای خودش در آن مسایل گیر است. از آنجا که هم نقد هم نظریه هنر به تنهایی نابسنده‌اند، هر یک نیاز دارد به کمک آن دیگری نقص‌های خود را جبران کند.

اما در صفحه41 فصلنامه، جوابیه مجید اخگر را در این رابطه می‌خوانیم: "مایکل نیومن ایده‌های بسیاری را در خود گردآورده است که هر یک از آن‌ها را می‌توان بسط داد و به موضوع مقاله و چه بسا کتابی بدل ساخت. در عمل نیز این مقاله یکی از نقاط عزیمت کتابی است که جیمز الکینز و خود نیومن در مورد وضعیت فعلی نقد هنری گردآورده‌اند و چه در دو میزگزد محوری کتاب (که خود نیومن در یکی از آن‌ها حضور دارد) و چه در دیگر مقالات و یادداشت‌های کتاب، برخی از این ایده‌ها به اشکال مختلف طرح می‌شوند و بسط می‌یابند. اما من در اینجا قصد ارائه خلاصه یا فشرده‌ای از مباحث این مقاله را ندارم، بلکه می‌خواهم با اتکا به یکی دو رگه اصلی بحث نیومن و بسط آن‌ها از رهگذر طرح برخی ایده‌های هم‌خانواده، برخی از خصیصه‌های ویژه گفتاری که در یک برهه تاریخی خاص تحت عنوان نقد هنری پدید آمد را هم سو با بحث خود نیومن برجسته کنم".   

دبلیو. جی. تی. میچل در مقاله "چهار مفهوم بنیادین علم تصویر"، تعریفی مختصر از مفاهیم بینادین چهارگانه در علم تصویر (بیلد- ویسنشافت)"چرخش تصویری"، تمایز "ایماژ/تصویر"، "فراتصویر" و "زیست- تصویرها" ارائه کرده است.   

"جایگاه هنر در نسبت با جهان متناهی و همچنین دین و فلسفه" نیز مقدمه فصل نخست از درس‌گفتارهای زیباشناسی هگل با عنوان "ایده زیبایی هنری یا ایده‌آل" است که طی آن ضمن بررسی سه حوزه هنر، دین و فلسفه در نسبت با یکدیگر، صراحتا موضع خویش در مورد اهمیت هنر و زیبایی‌شناسی در سری اندیشه بشر را تبیین می‌کند. در نظر هگل، هنر، دین و فلسفه سه وجه از شناخت مطلق‌اند.  

امین حسینیون در مطلب "آیا می‌توان در دانشگاه عاشق سینما ماند؟" که به بررسی کتاب "سینه فیلیا و تاریخ یا وزیدن باد بین درخت‌ها" اختصاص دارد نوشته است: "سینه فیلیا و تاریخ یک کتاب دانشگاهی است نه یک کتاب عام در موزد سینمادوستی. کریستسن کیثلی با دقت و ریزبینی مسایل مربوط به پدیده سینه‌فیلیا را دنبال و بررسی کرده است. نگاهی به کتاب‌شناسی مفصل و ارجاعات پرشمار به گوشه و کنار تاریخ سینما ابعاد پژوهش را نشان می‌دهد".

شماره دوم دوره سوم فصلنامه "زیباشناخت" با زیر عنوان مطالعات نظری و تاریخی هنر با صاحب امتیازی موسسه توسعه هنرهای معاصر، مدیر مسوولی سیدمجتبی حسینی، سردبیری کامران سپهران و دبیرتحریریه بهزاد آقاجمالی با قیمت 15هزارتومان در کیوسک روزنامه‌فروشی‌ها عرضه شده است.

72615557254