به گزارش هنرآنلاین؛ دو سوال از نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد مطرح شد که نمایندگان از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانع نشدند و دو کارت زرد پیاپی به او دادند.

دو سوال این نماینده اصولگرای عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در باب بازی‌های رایانه ای و سامانه‌های ویدیویی آنلاین بود.

 نصرالله پژمان‌فر  در جریان طرح سوال خود از وزیر ارشاد درخصوص نظارت بر آنچه عملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای خواند گفت: بازیهای رایانه‌ای به دستگاه ضد فرهنگی تبدیل شده است.

درپاسخ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روند بازی‌های داخلی ایرانی در سال‌های اخیر حرکت رو به رشد از لحاظ سهم بازار در کیفیت و کمیت داشته است، گفت: بر اساس پژوهش‌های دقیق در سال ۹۶ گردش مالی بازی‌های ایرانی یارانه‌ای حدود ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است.

نمایندگان پس از استماع سوال نماینده‌ مشهد و پاسخ‌های وزیر با ۸۰ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر، پاسخ‌های وزیر را قانع کننده ندانستند.

به گزارش ایسنا درادامه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح دومین سوالش از وزیر ارشاد با بیان اینکه جریان‌های استکباری برای پیشبرد اهداف خود از سینما استفاده می‌کنند گفت: اکنون در حوزه پخش و بارگذاری فیلم نظارت‌های کافی وجود ندارد؛ به طوری که شاهد پخش فیلم‌های مشکل‌دار در سطح کشور هستیم که حتی خود آمریکا هم اجازه پخش به آن نمی‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ گفت که میزان تخلفات سامانه‌های ویدیویی آنلاین، نسبت به حجم کل این ویدیوها بسیار محدود است.

سیدعباس صالحی  گفت: یکی از مسیرهایی که در حوزه فن آوری قابلیت استفاده دارد سامانه‌های آنلاین است که مخاطب از طریق موبایل، تبلیت یا کامپیوتر امکان دسترسی دارند. طبیعتا مسیر نظارت ما بر این سامانه‌ها هم متفاوت از روش‌های دیگر است.

وی افزود:‌ مرکز سامانه‌های ویدیویی از سال ۹۴ آغاز به کار کرده و ۱۹ مرکز مجوز دریافت کردند که در مراحل تمدید ۱۰ مرکز مجوز تمدید پیدا کردند و مجوز ۹ مرکز دیگر بر اساس بررسی کارکرد و میزان پایبندی به قوانین نمایش تمدید نشده است.

وزیر ارشاد ادامه داد: نظارت‌های پایه بر این مراکز و سامانه‌ها اعمال می‌شود. ما در بخش فیلم و سریالهای ایرانی همه فیلم‌ها و سریال‌ها را پیش از بارگذاری بازبینی می‌کنیم. این فیلم ها باید پروانه نمایش داشته باشند تا امکان عرضه در فضای سامانه ویدیویی را داشته باشند. اما در فیلم و سریالهای خارجی بیشتر آنها از نمایش خانگی مجوز دارند ولی در مورد فیلم‌های روز به دلیل رقابت با سامانه‌های دیگر نظارت پسینی اتفاق می‌افتد.

وزیر ارشاد همچنین خاطرنشان کرد:‌ احیانا ما اگر به تخلفی برخورد کنیم، در زمان کوتاهی با آن برخورد می‌کنیم. اما از ۶۰ هزار مورد بارگذاری شده میزان تخلفات درصد بسیار محدودی نسبت به حجم کل داشته است. ما باید حوزه سامانه‌های ویدیویی را به عنوان یک فن آوری ارتباطی جدی بگیریم و اقتضائات آن را هم در نظر داشته باشیم.

صالحی با بیان اینکه آیین نامه و دستورالعمل‌های روشنی برای نظارت بر سامانه‌های ویدیویی تنظیم شده، خاطرنشان کرد:‌ گزارش ما فقط بر مبنای گزارش های بیرونی نیست بلکه گزارش‌های پیوسته داخلی هم داریم و برای بالا بردن سهم نظارت پسینی رصد و مانیتورینگ قوی دراین زمینه داریم.

وزیر ارشاد با بیان این که در حجم بالای تولید قطعا تخلفاتی هم اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: مهم این است که فرایند نظارت، پیش بینی شود ضمن این که درصد تخلفات نسبت به حجم تولید بسیار محدود است.

صالحی در پایان تصریح کرد: تضعیف سامانه‌های ویدیویی آنلاین داخلی به نفع سامانه‌های غیر مجاز خارجی است. بی تردید سامانه‌های دارای مجوز به صنعت فرهنگی و فرهنگ ما کمک می‌کنند و ما تلاش داریم با نظارت دقیق‌تر این سیستم را ارتقاء دهیم.

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت عدم نظارت بر سامانه‌های ویدئوی درخواستی (VOD) از سوی این وزارتخانه قانع نشدند.

قبل از رای گیری، رئیس مجلس تاکید کرد که با توجه به تغییر آیین‌نامه مجلس پاسخ‌های وزیر را به رای می‌گذارد. نمایندگان باید به پاسخ‌های وزیر رای دهند.

لاریجانی با اشاره به رای مجلس به اولین سوال پژمان فر از وزیر فرهنگ و ارشاد که نتیجه آن قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیر بود، گفت: در رای گیری قبلی تعداد زیادی از نمایندگان رای نداده بودند لذا نمایندگان در رای گیری مشارکت کنند. در نهایت نمایندگان با ۹۴ رای موافق و ۷۴ رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و دومین کارت زرد را در یک روز به صالحی دادند.