سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مسوول انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (کتاب‌های تاک)، با اعلام این خبر توضیح داد: کتاب سه جلدی"کله خرها" نوشته دیوید رابرتس با ترجمه بهار اشراق و تصویرگری جولین کلئری برای نوجوانان مراحل چاپ و نشر را سپری می‌کند.

 به گفته او، این مجموعه داستان درباره خانواده کفتارها در زندگی شهری است. همچنین ماجراهایی که برای‌شان اتفاق می‌افتد، چالش‌هایی که در این محیط ناهمگون برای‌شان پیش می‌آید و باید آن‌ها را حل کنند.

یوسفی افزود: ناشر اصلی این مجموعه اندرسن پرس است و حق چاپ این کتاب‌ها را به انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (کتاب‌های تاک) و برنامه "با من بخوان" واگذار کرده است.

مسوول انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (کتاب‌های تاک)، ادامه داد: 6 جلد کتاب مقوایی "یه عالمه هیجان" شامل "گورخر کوچولوی حسود"، "کرگدن کوچولوی خودخواه"، "شیر کوچولوی عصبانی"، "سوسمار کوچولوی خوش حال"، "پلنگ کوچولوی شیطون" و "آهو کوچولوی ترسو" نوشته و تصویرگری ماریون بیله با ترجمه علی عباسی نیز در دست چاپ و نشر به سر می‌برند.

او درباره محتوای این مجموعه 6 جلدی، اظهار داشت: این آثار داستان‌های کوتاهی هستند برای کمک به شناخت و بیان احساس‌های بزرگ کودکان کوچک، احساساتی هم‌چون ترس، خشم، خودخواهی و حسادت. حق ترجمه و چاپ این کتاب‌ها از انتشارات گالیمار در فرانسه خریداری شده است.

یوسفی با این توضیح که چهار جلد کتاب مقوایی المر شامل "روز المر"، "آب و هوای المر"، "رنگ‌های المر" و "دوستان المر" نوشته و تصویرگری دیوید مک کی نیز در دست گروه ترجمه است، افزود: این چهار جلد داستان‌ کوتاه، درباره المر فیل کوچک و رنگارنگ است.

او با بیان این که کتاب تصویری "دوباره المر" نوشته و تصویرگری دیوید مک‌کی با ترجمه هورزاد عطاری نیز در حال آماده‌سازی برای چاپ به سر می‌برد، تصریح کرد: المر فیل رنگارنگی است که همه او را به دلیل تفاوتش دوست دارند. حتی وقتی که المر به شوخی به فیل‌های دیگر می‌گوید که طوسی شده، فیل‌ها ناراحت می‌شوند و می‌خواهند که دوباره همان المر رنگارنگ پیش آن‌ها بازگردد.

به گفته یوسفی، این انتشارات حق ترجمه و چاپ این کتاب‌ها را نیز از انتشارات اندرسن پرس در انگلستان خریداری کرده. پیش از این کتاب المر توسط موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به چاپ رسیده و با استقبال گسترده روبرو بوده است.

او با بیان این که چهار جلد کتاب‌های مقوایی "لولوپی" با عناوین "دوستان خوب"، "نه مثل هم"، "نگاه من، شکل‌های من" و "تا ده بشماریم" تدوین زهره قایینی با تصویرگری کیوان اکبری نیز به زودی منتشر می‌شود، اظهارداشت: کتاب‌هایی با متن‌های کوتاه در جهت آشنایی کودکان با مفاهیمی مثل اعداد، شکل‌ها، تضادها و غیره محتوای این مجموعه را تشکیل می‌دهد.

یوسفی مهم‌ترین هدف چاپ این کتاب‌ها را تولید آثار با کیفیت از لحاظ متن و تصویر برای کودکان و نوجوانان دانست و افزود: انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان(کتاب‌های تاک) بر مسئله کپی رایت تاکید دارد. ممکن است برخی از این کتاب‌ها در سال‌های قبل توسط ناشران دیگر چاپ شده باشند. ولی (کتاب‌های تاک) با خریدن حق انتشار آن‌ها از ناشر اصلی، صاحب امتیاز اصلی چاپ این کتاب‌ها در ایران است.