سرویس فرهنگ هنرآنلاین: محمدرضا سوقندی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران بر لزوم توجه به هنرمندان این عرصه تأکید کرد و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من از بدو فعالیت شغلی بر روی حرکت‌های فرهنگی تمرکز داشتم زیرا احساس می‌کنم که جبهه ما امروز فرهنگی است. بنابراین اگر روزی اقتضاء می‌کرد که در دوران دانش‌آموزی، درس را رها کنیم و به گفته امام خمینی (ره) به سنگر جبهه برویم، بعد از ایشان و هشت سال دفاع مقدس، احساس کردیم که باید در سنگر و جبهه فرهنگی فعالیت کنیم.

او درباره وظایف این بخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: حوزه امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو وظیفه کلان را دنبال می‌کند. یکی از این وظایف شامل شناخت و معرفی شهدای خانواده ارشاد، جانبازان، آزادگان و رزمندگان طبق تعریفی که در قانون جامع ایثارگری آمده است، می‌شود. بنابراین ما در وهله نخست سعی داریم که آمار و اطلاعات جامعی را از ایثارگران خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل وزارتخانه، استان‌ها، نهادهای وابسته و سازمان‌هایی چون اوقاف، حج و زیارت، خبرگزاری‌ها، سازمان فرهنگ و ارتباطات، سازمان سینمایی و ... جمع‌آوری و به روز کنیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران تصریح کرد: این کاری است که از گذشته شروع شده و ما در حال تکمیل آن هستیم. در واقع ما سعی داریم، به نوعی شناسنامه مناسبی از ایثارگران داشته باشیم؛ البته منظور این نیست که صرفاً اطلاعات کلی در این سامانه ارائه شود بلکه منظور تمرکز بر توانمندی‌های ایثارگران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

سوقندی، ایثارگران را متعلق به فرهنگ و ملیت ایرانی دانست و افزود: باید به خانواده ایثارگران توجه کنیم زیرا ایثارگر شخص نیست و متعلق به خانواده یا جریان و گروه خاصی نیست، بلکه متعلق به فرهنگ، ملیت و جمهوری اسلامی است. بنابراین توجه به این گروه، بیانگر سطح فرهنگ ایثار، فرهنگ ملی و مردمی ماست.

محمد رضا سوقندی

او ادامه داد: متأسفانه در برخی عملکردها، تبلیغات‌ها و خدماتی که قانونی به ایثارگران داده شده، به گونه‌ای عمل شده است که انگار ایثارگران تافته جدا بافته و ویژه هستند و این خود یکی از آسیب‌هایی است که به این عرصه وارد شده است. حال آنکه من به عنوان رزمنده‌ای که در نوجوانی به جنگ رفته‌ام، شهادت می‌دهم که این‌گونه نیست.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران بیان کرد: آن زمان هیچ‌کدام از ایثاران به فکر سهمیه، حقوق و ... نبودند و حتی این مسائل به مخیله آن‌ها نیز خطور نمی‌کرد، زیرا آن‌ها به دنبال حقوق و مزایا نبودند. این افراد کسانی هستند که هشت سال دفاع مقدس را به عنوان حماسه‌ای ملی خلق کردند.

سوقندی، فرهنگ ایثار و شهادت را لازمه جامعه امروز دانست و اظهار کرد: ایثارگران حاملان فرهنگ جبهه هستند که به هیچ‌کدام از مواردی که امروز به آنان نسبت می‌دهند، در آن زمان نمی‌اندیشیدند. در واقع این افراد، هر کجای جبهه که بودند، به بودن خود در ساعت دیگر، اطمینان نداشتند و نمی‌دانستند که فردا در این دنیا هستند یا نه زیرا همواره در آرزوی شهادت بودند. غسل شهادت و جشن حنابندان مراسم‌های پیش از عملیات بود که امروز برخی آن را داستان می‌پندارند. بنابراین ما باید بر روی واقعیات دفاع مقدس کار کنیم.

او معرفی دفاع مقدس و ایثارگران این عرصه به نسل جدید را یک نیاز خواند و گفت: باید تلاش کنیم که در عرصه اطلاع‌رسانی، مردم با واقعیات رو به رو شوند زیرا هر چه ما از دفاع مقدس دور می‌شویم، باعث می‌شود که از زندگی در حوزه دفاع مقدس و دوران جنگ فاصله پیدا کنیم. مسئله اینجاست که بسیاری از جوان‌های نسل جدید، سال‌های جنگ، موشک و بمباران شهر را ندیده‌اند و این پدیده برای‌شان محسوس و ملموس نیست، بنابراین هنر ماست که توسط ایثارگران این کار را انجام دهیم زیرا این وظیفه ماست.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران تأکید کرد: ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عناصر فرهنگی و هنری هستند که یک نقش ایثارگری را در گذشته ایفاء کرده‌اند و امروز نیز می‌توانند؛ توانمند، مخلصانه و مجاهدانه رسالت جدید خود را که اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت است، به عنوان عناصر تعیین‌کننده باز هم ایفاء کنند.

سوقندی درباره برنامه‌های این بخش در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: رسالت دومی که ما دنبال می‌کنیم و تداوم رسالت نخست به شمار می‌رود، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. البته این بخش به رسانه‌ها مربوط است و امیدواریم که رسانه‌ها در این امر ما را یاری دهند البته اقدامات موسسه توسعه هنرهای معاصر و شناسایی شهدای هنرمند در این راستا واقعاً اقدام قابل تحسینی است.

او ایثارگران را تاریخ زنده دفاع مقدس خواند و بیان کرد: ما ایثارگرانی داریم که متعلق به جامعه فرهنگی و هنری هستند. این افراد واقعیاتی که ذکر می‌کنیم را دیده‌اند. حدیثی از پیامبر اسلام هست که در آن می‌فرمایند: "لَیسَ الخَبَرُ کالمُعایَنَةِ "، یعنی خبر، مانند دیدن نیست. بنابراین ما باید وقایع را از زبان کسانی که آن را تجربه کرده‌اند به اشتراک بگذاریم.

این مقام مسئول ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، در نظام روشی، فیلسوف کسی است که تفکر می‌کند اما در روش تجربی فرد باید ببینند و آزمایش کند. در روش تاریخی باید پرسید و تحقیق کرد اما در روش تأویلی باید نشست و تفسیر کرد. دفاع مقدس ما باید با روش تاریخی بررسی شود یعنی باید از کسانی که این حماسه را دیده‌اند، بپرسیم و تحقیق کنیم، زیرا ایثارگران و رزمندگان حاملان فرهنگ جبهه هستند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران تصریح کرد: از دیدگاه قرآن مجاهد زنده است، خواه این مجاهد، شهید، خواه جانباز و خواه آزاده باشد. در نظام ارزشی قرآن و دین، مجاهد کسی است که تلاش کرده اما جهاد هر تلاشی نیست. در واقع سعی بلیغ، جهاد نامیده می‌شود که به تعبیر ما تا آخرین نفر و نفس باید ادامه یابد و فراتر از سعی معمول است. جهاد فراتر از سعی معمول است زیرا ساعت مشخص کار ندارد. در واقع عملیات، جبهه و جنگ، صبح و شب و ساعت کاری ندارد، بنابراین افرادی که در جهاد بودند، ایثارگران مجاهد و مجاهدان ایثارگر، مهم هستند زیرا این‌ها به واقعیات دفاع مقدس آشنا هستند و این حلوا را چشیده‌اند.

سوقندی، توجه به هنرمندان منتقد را یک ضرورت خواند و تصریح کرد: هنرمند باید انگیزه و عشق داشته باشد زیرا اگر این نکات را نداشته باشد، نمی‌تواند هنرمند شود. به نظر من کسانی که امروز در جامعه فرهنگی و هنری و رسانه‌ای منتقد هستند، بهترین یاران ما هستند و ما باید آنان را بیشتر اکرام کنیم. ما نباید در جامعه مخاطب به گونه‌ای رفتار کنیم که متملق‌پرور باشیم تا هر کس تملق بیشتری بگوید به ما نزدیک‌تر شود؛ اما متأسفانه این آسیبی است که در حوزه فرهنگ به ما رسیده است درحالی‌که منتقدان بهترین یاران انقلاب هستند که می‌توان بر روی آنان حساب کرد زیرا کسی که فریاد می‌زند، درد و دغدغه دارد.

محمد رضا سوقندی

او بر فرهنگ از خود گذشتن و ایثار تأکید کرد و گفت: من سه بار توفیق داشتم که در دوران دفاع مقدس با 16 سال سن به جبهه بروم. در آن زمان به این خاطر که از لحاظ جسمی ضعیف بودم، مرا به جبهه نمی‌بردند، برای همین در شناسنامه دست بردم و دو سال سن خود را افزایش دادم. زمانی که دانش آموز سال دوم دبیرستان بودم در سال 65 در منطقه عملیاتی فاو جانباز شدم و دیدم که در دل این جبهه‌ها چه گذشت. باید بدانیم که یکی از ویژگی‌های فرهنگ ایثار و دفاع مقدس گمنامی و از خود گذشتگی است. این گمنامی بالاترین درجه ایثار است زیرا گذشتن از خود را مطرح می‌کند و ما باید امروز به آن توجه کنیم.