سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: میثم موحد فرد رئیس هیئت مدیره بنیاد فردوسی درباره حضور خود و گروهش در فنلاند گفت: مرکز اسلامی رسالت اهل بیت (علیهم اسلام) هلسینکی در فنلاند که تنها مرکز مهم شیعیان در فنلاند است، از ما برای برگزاری سوگواره عاشورایی دعوت کرد. ما بجز اجرای پرده‌خوانی عاشورایی و بازخوانی مصائب کربلا که از سوی مرشد حسن بصیری انجام گرفت، نمایشگاه هنرهای عاشورایی را از عکس‌های راهپیمایی اربعین و سوگواری امام حسین (ع) گرفته تا آفرینش‌های هنرهای با درون‌مایه عاشورایی به نمایش گذاشتیم.

او ادامه داد: یکی از برترین خوشنویسان ایران‌زمین، آقای شمس‌الدین مرادی به اینجا دعوت شد و با برگزاری کارگاه خوشنویسی و نقاشی خط، احادیث عاشورایی و جملات  گهربار امام حسین (ع) را برای علاقه‌مندان و شیعیان به نگارش در آورد.

موحد فرد همچنین گفت: مرکز اسلامی میزبان ملیت‌های مختلف است که همه از پیروان حسین شهید و سوگواران شهدای کربلا هستند، از عراق و افغانستان گرفته تا ایرانیان، همین‌طور مردم لبنان، غنا و پاکستان. همان‌طور که می‌دانید علاقه‌مندان اهل بیت منحصر به شیعیان نیستند و مسلمین اهل سنت نیز در این گردهمایی شرکت می‌کنند و در سوگ نوه پیامبر گرامی اسلام حضور دارند.

او تاکید کرد: نمایشگاهی هم از سوی نمایشگاه هنرهای عاشورایی و نمایشگاه عکس محرم از سوی انتشارات نگار که یکی از برترین ناشران ایران است به فنلاند آمده است. آیین‌های سوگواری ملل گوناگون در این مرکز به اجرا در می‌آید از جمله سوگواری عراقی‌ها، افغان‌ها و بخصوص ایرانی‌ها.