به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه ٣ شهریورماه با حضور در برنامه "نگاه یک" شبکه یک سیما با اشاره به مقام شهید رجایی و باهنر اظهار داشت: این دو شخصیت چند ویژگی بارز داشتند که برای مردم و دولتمردان به عنوان الگو مطرح است، ابتدا بحث صداقت با مردم و ارتباط روان و راحتی بود که این دو شخصیت با مردم داشتند، از این رو این دو شخصیت بزرگوار به عنوان دو دولتمرد مردمی شناخته می‌شدند.

وی ادامه داد: ویژگی دوم این دو شخصیت غلبه فرهنگ آن ها بر بخش سیاسی شخصیت‌شان بود، هرچند آن دو شهید افراد سیاسی بودند اما این دو شخصیت پیش از سیاسی شدن افراد فرهنگی بودند و دولتمردانی بودند که فرهنگ آن ها بر سیاست‌شان پیشی داشت و مردم هم آن ها را به عنوان دولتمردان سیاسی نمی‌شناختند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ساده زیستی از دیگر ویژگی‌های آن دو شهید والامقام بود، مردم با حضور آن دو حس می‌کردند که دولتمردانی دارند که از جنس آنها است، از طرفی دیگر کارآمدی، سابقه انقلابی و فعالیت شهید رجایی و باهنر این دو شخصیت را به عنوان دو دلتمرد جاویدان در تاریخ نگاه داشت.

صالحی در مورد تفاوت بین مسئولین دهه اول و سوم انقلاب یادآور شد: به نظر می‌آید با این معیارها فاصله گرفته‌ایم و جامعه هم از این زاویه یک نقد به مسئولین دارد، مردم تصور می‌کنند مسئولین دهه سوم انقلاب نسبت به مسئولین دهه اول از منظر ویژگی‌ها فاصله گرفته‌اند و صداقت و پاک‌زیستی آن ها همانند دهه اول انقلاب نیست.

وی افزود: مسئولان پاک‌دست کم نیستند، اما متاسفانه در یک معدل‌گیری جامعه این برداشت را از مسئولان دارد. همچنین یک فاصله بین واقعیت و برداشت هم به وجود آمده است، ممکن است این اتفاق پدید بیاید که بین شهیدان رجایی و باهنر با دولتمردان امروز فاصله وجود باشته باشد، اما این فاصله خیلی نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: یکی از خطراتی که می تواند جمهوری اسلامی را تهدید کند سلب اعتماد مردم است، کشور ما با جوهره مردم ساخته شده است، مردمی که می‌توانند در مقابل خطرات بایستند اما اگر اعتماد آن ها سلب شود کار سخت می‌شود و وقتی مردم تصور کنند مسئولان از جنس خودشان هستند خواهند ایستاد و به همین منظور امروز دولتمردان ما باید شهید رجایی را الگو قرا دهند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول یکسال گذشته به دنبال شفاف‌سازی بوده است

صالحی در ادامه درباره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول یک سال گذشته گفت: یکی از حوزه‌هایی که جزء برنامه‌های ما بود بحث شفافیت است، اعتماد پایه است و شفافیت می‌تواند به اعتماد کمک کند، ما در طول این یک سال این موضوع را دنبال کردیم، به همین منظور در بحث دسترسی آزاد به اطلاعات اقداماتی را انجام دادیم و این نه تنها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بلکه در دولت نیز صورت گرفت.

وی بیان کرد: ما در بحث مجوزها و جشنواره‌ها سعی کردیم به اطاق شیشه‌ای نزدیک شویم و بدانید که هرچقدر یک دولت به اطاق شیشه‌ای نزدیک شود حیات آن بیشتر است، در یک دیوار بتونی که چیزی از آن معلوم نیست نباید انتظار داشت مردم از حکومت دفاع کنند اما وقتی همین دیوار شیشه‌ای می‌شود و اقدامات به صورت شفاف در اختیار مردم قرار می‌گیرد جامعه به سوی اعتماد می‌رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره بحث عدالت فرهنگی و توزیع اجتماعی نیز خاطرنشان کرد: یکی از مباحث ما در طول این یکسال همین موضوع بوده است، ما در این حوزه دچار بی عدالتی هستیم و اینکه ما بتوانیم به این حوزه نزدیک شویم مهم است.

صالحی ادامه داد: از طرفی دیگر بهبود کسب و کار فرهنگی در حیطه اقدامات بوده است، حوزه اقتصاد فرهنگ ما نیازمند پیگیری است زیرا ما استعدادهای بالفعل و بالقوه زیادی داریم، جهان ایران را با فرهنگ و هنر می‌شناسد و تاریخ ما با فرهنگ هنر شناخته شده است، فرهنگ یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد است، اقداماتی در این زمینه نیز در حال پیگیری است.

وی در راستای حوزه دیپلماسی فرهنگی نیز تصریح کرد: دیپلماسی فرهنگ یکی از حوزه‌های مهم است که به آن توجه کرده‌ایم، در این حوزه می‌توان از انزوا خارج شد، در واقع ما با فرهنگ می‌توانیم از تحریم خارج شویم و دیوارهایی که دشمن به دور ما کشیده است را بشکافیم، در این قسمت هم اتفاقات مهمی در حال انجام است.

متولی اصلی کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بحث کمبود کاغذ و گرانی آن به عنوان یکی از سوالات متداول امروز بازار کار فرهنگی توضیح داد: در بحث کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا دهه ٧٠ متولی کاغذ بود و کاغذ وارداتی به ناشران، مطبوعات و سایر بخش‌ها عرضه می‌کرد اما از دهه ٨٠ که هدفمندی یارانه‌ها پدید آمد این وزارتخانه در حوزه کاغذ به عنوان سیاست‌گذار نقشی نداشت.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر چهارصد هزار تن مصرف کاغذ داریم که بخشی برای آموزش و پرورش، بخشی از آن برای بازار آزاد و در نهایت بخشی هم برای مطبوعات و نشر است، سال پیش که بازار عرضه و تقاضا وجود داشت روال طبیعی کاغذ طی می‌شد اما امسال به خاطر موضوع ارز وارد چالش جدی شدیم.

وی عنوان کرد: ما بیشتر به دنبال این بودیم ذینفع‌هایی که وجود دارند به این سمت ببریم که کاغذ را وارد کالاهای اساسی کنیم، گام بعدی ثبت سفارش در وزارت "صمت" و تخصیص ارز در بانک مرکزی بود، بنابراین پاره‌ای از اتفاقات امسال باعث شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش خود در زمینه کاغذ را بیشتر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما در خصوص بحث کاغذ ستادی را تشکیل دادیم، اظهار کرد: در این ستاد ذینفعان موضوع کاغذ حضور پیدا کردند تا در تعیین و نظارت ارز کاغذ ناظر باشند، کاغذ حتما یکی از نکات قابل دخالت است. وقتی قیمت دو برابر می‌شود قطعا به اعتبار مصرف مطبوعات و نشر، بر قیمت تمام شده اثر می گذارد و از این رو این بازار وارد التهاب می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: کاغذ یکی از نقاط قابل تاثیر در قیمت کتاب و مطبوعات است، سال گذشته جریان اقتصاد نشر را بیان کردیم، در واقع فاصله تولید و خواندن در مصرف کتاب و همچنین عوامل دیگری چون سرقت و قاچاق کتاب از عوامل موثر در این حوزه است.

سرانه پائین مطالعه در ایران به خاطر گذر سریع از تاریخ شفاهی است

وی درباره وضعیت نامناسب سرانه مطالعه در کشور گفت: درخصوص آمار مطالعه گاهی اغراق آمیز هم صحبت می‌شود، اینکه ما سرانه مطالعه را چگونه برداشت می‌کنیم مهم است، اینکه تنها کتاب‌خوانی متدوال و متعارف مدنظر باشد باید گفت آمار موجود به طور متوسط ١٣دقیقه در روز بدون مطالعه مجله و روزنامه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این آمار اگر با مطالعه در فضای مجازی به صورت منقطع در نظر گرفته شود آمار بالاتر می‌رود، اما در عین حال اگر متوسط مطالعه را ١٣دقیقه کشوری در نظر بگیریم از میانگینی که مورد نظر است فاصله داریم، اما اینکه چرا این فاصله پدید آمده است یک علت‌شناسی دارد و باید دنبال راه‌حل برای آن بود.

صالحی در مورد علت‌شناسی سرانه پائین مطالعه افزود: متاسفانه ما سریعا از فرهنگ شفاهی به فرهنگ تصویری وارد شدیم، فرهنگ شفاهی ماقبل صنعت چاپ در جهان باعث شد فاصله موجود در بسیاری از کشورها کمتر رخ دهد، این فرهنگ؛ خواندن را دچار دوره گذار کرد و ما به این خاطر در کشورهای پیشرفته شاهد آمار بهتری از مطالعه هستیم، اما در کشورهایی مثل ما که به یکباره این انتقال رخ داد و دوره طولانی نبود مطالعه کمتر نهادیه شد و این یکی از دلایل پایین آمار مطالعه است.

وی تاکید کرد: ما از لحاظ ساختاری باید برنامه‌های بیشتری را پیش ببریم تا بتوانیم به آمار متناسب خود برسیم، امروز میزان تولید کتاب‌های ما با شبکه‌های توزیع و مطالعه همخوانی ندارد، بنابراین برای اینکه بتوانیم در این حوزه موفق باشیم اقدامات زیادی همچون ایجاد باشگاه کتاب‌خوانی کودکان و نوجوانان را داشته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد باشگاه کتاب‌خوانی کودک و نوجوان یادآور شد: امروز ٨هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان در کشور داریم، این مسیر که کتاب خوانی از دوران کودکی نهادینه شود به سرانه مطالعه کمک می‌کند.

صالحی افزود: در این دوره‌ ما دوشنبه‌های کتاب‌خوانی را در مهد کودک‌‌ها به راه انداخته ایم، همچنین در کتابخانه‌های عمومی سعی کرده ایم ٦٠درصد جداسازی کتاب‌خوانی کودکان و نوجوان را انجام دهیم، بنابراین نهادیه‌سازی مطالعه درکودک و نوجوان می‌تواند آن فاصله تاریخی ما را جبران کند.

وی بیان کرد: نگاه ما در این فضا این نیست که دولت‌ها کاری کنند و یا دولتی طرحی را عرضه کند، کارهای ما باید با شاکله مردمی انجام شود، مروجان کتابخوانی در حدود ٩٠٠ گروه پایش شدند و در کنار هم قرار گرفتند و اینکه ما پویش‌های کتاب‌خوانی را در کنار روستاهای دوستدار کتاب‌خوانی قرار بدهیم یا بحث پایتخت کتاب ایران که یک شبکه مدنی است را تشکیل دادیم حائز اهمیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: کار در حوزه فرهنگ مثل کاشت درخت گردو است که باید پای آن ایستاد تا بار بدهد، دولت‌ها عوض می‌شوند و به همراه آن سلیقه‌ها هم عوض می‌شود اما وقتی نهالی کاشته شود مردم در مسیر خود پیگیری لازم را انجام می‌دهند چون ریشه ثابت است و به دنبال محصول برای برداشت می‌روند.

یارانه مطبوعات با شفافیت کامل پرداخت می‌شود

صالحی درباره انتقاد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرو موضوع یارانه مطبوعات گفت: یکی از حوزه‌های شفافیت ما حوزه مطبوعات بوده است، یکی از کارهای خوبی که از دولت یازدهم انجام گرفته این است که ما یارانه‌ها را در یک فضای شفاف پرداخت می‌کنیم تا سال‌های پیش یارانه مطبوعات پرداخت می‌شد اما به خوبی نوع پرداخت و دلیل آن بیان نمی‌شد.

وی ادامه داد: امروز سعی کردیم در یک فضای شفاف مبلغ پرداختی را اعلام کنیم، آنچه به عنوان یارانه و بیمه پرداخت شده است کاملا قابل مشاهده است، از ابتدای امسال تاکنون ٢٠میلیارد برای یارانه مطبوعات در نظر گرفته شده است که ١٠میلیارد آن پرداخت شده است و بقیه آن نیز به زودی پرداخت خواهد شد، همچنین اینکه با چه معیاری پرداخت می‌کنیم مشخص است، البته ممکن است اختلاف نظرهایی در نحوه پرداخت وجود داشته باشد اما این بسته حمایتی کاملا شفاف بیان می‌شود و معیار واریز خود را هم بیان می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای شفافیت مالی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: کارهایی که در حوزه شفافیت در این یک سال انجام دادیم به این شکل بود که کلیه حمایت‌های مالی در حوزه توسعه منابع، افراد و موسسات شفاف شود. همچنین معاونت‌های مختلف موظف شدند هزینه‌های مرتبط با جشنواره‌ها و برنامه‌های خود را تا ٤٥ روز بعد از اتمام برنامه‌های خود اعلام کنند.

صالحی بیان کرد: معاونت سینمایی تا به امروز تمام حمایت‌های خود را از ساخت فیلم ها، سینمای مستند و هزینه جشنواره‌ها اعلام کرده است، در خصوص مجوزها نیز در بخش‌نامه‌ای تمهیداتی در نظر گرفتیم که در آن قرادادهای مالی متوسط به بالا هم تا یکی دو ماه آینده عرضه شود.

وی در ادامه موضوع شفاف‌سازی تصریح کرد: اطلاعات مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایت این وزارتخانه قابل دسترسی است، اینکه مردم بدانند مدیران و معاونان وزارت مرتبط خود چه تحصیلات و تجربه‌ای دارند، البته ممکن است ما خطاهایی داشته باشیم که با این شفافیت قابل رویت است و ما استقبال می‌کنیم این ضعف‌ها گفته شود تا ما آن ها را برطرف کنیم.

کسب و کار فرهنگ بدون حضور مردم موفق نخواهد بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بهبود محیط کسب و کار فرهنگی نیز گفت: حوزه فرهنگ و هنر حوزه‌ای است که حتما بخش خصوصی و مردمی باید در آن پای کار باشند که هستند، اگر بخواهیم این فضا را با دولت اداره کنیم ناکام خواهیم ماند، بزرگان نظام و رهبر انقلاب به موضوع فرهنگ توجه دارند و معتقدند که باید آن را درگیر بخش خصوصی کنیم.

صالحی عنوان کرد: بدون حضور مردم این بخش پیش نخواهد رفت و امروز در بخش‌هایی اتفاقات خوبی رخ داده است، سال گذشته در حوزه سینما ١٠٠سالن آماده شد و همین موضوع دسترسی به این حوزه را بیشتر کرده است، در حال حاضر نیز ١٩ سینما ساخته و ١٠ سینما نیز بازسازی شده است.

وی یادآور شد: در حوزه تئاتر اگر شاهد حضور خوب مردم شدیم به خاطر حضور بخش خصوصی است که امروز باعث ١٠٠هزار اجراء در تماشاخانه‌ها در طول سال شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سال ٩٢ کل فروش سینما ٣٠میلیارد بود اما در سال گذشته این مبلغ به ١٨٠ میلیارد ارتقاء یافته است، همچنین در ماه های اول امسال میزان فروش سینما ١٠٦ میلیارد بوده است که این میزان نسبت به سال گذشته تا همین زمان ٤٠درصد رشد داشته است و اتفاقات خوب در بخش زیرساخت‌ها این رونق را ایجاد کرده است.

انحصاری شدن آفت بخش خصوصی در فرهنگ و هنر است

صالحی درباره حضور بخش خصوصی در هنر اضافه کرد: در کنار این نکته که بخش خصوصی در فرهنگ باید باشد دو اتفاق هم باید بیفتد، بخش خصوصی باید حضور داشته باشد اما انحصار نباید در آن رخ دهد، اینکه حوزه فرهنگ، هنر و رسانه دچار انحصار از سوی سرمایه گذاران بشود همین بخش خصوصی تلف خواهد شد، اقتصاد سالم در بخش خصوصی نیازمند عدم انحصار است، انحصار تولید کننده، توزیع کننده، شبکه و افراد می‌تواند بخش خصوصی را از بین ببرد.

وی ادامه داد: ایجاد آئین‌نامه‌هایی برای سینما، تماشخانه‌ها، تئاتر و ... در چارچوب‌های مختلف به این خاطر است که انگیزه بخش خصوصی گرفته نشود و امنیت آن ها احساس شود، زیرا حوزه فرهنگ دیر بازده است، اما در عین حال باید مواظبت کنیم اقتصاد بخش خصوصی انحصاری نشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد پولشویی در اقتصاد فرهنگ نیز گفت: در بخش دوم اقتصاد فرهنگ و هنر باید اقتصاد شفاف داشته باشیم، برای این کار شفافیت را از خودمان شروع می‌کنیم و سپس به سراغ اقتصاد بخش خصوصی ‌می‌رویم، ما باید بگوییم در حمایت از سینما چه کرده‌ایم تا سپس بتوانیم خواستار شفافیت از بخش خصوصی باشیم.

صالحی یادآور شد: در تلاش هستیم شفافیت در حیطه حریم خصوصی حفظ شود، اما در ورود به بازار باید به صورت علنی شفافیت رخ دهد.

با سطح کیفی بالای آثار هنری فاصله زیادی داریم

وی در رابطه با کیفیت آثار هنر در حوزه هنرهای تجسمی، سینما، تئاتر، کتاب، مطبوعات و... نزدیکی آن ها به ارزش‌های انقلاب اظهار کرد: ما بین یک رسانه هویت‌مند و آنچه در آن هستیم فاصله داریم که این فاصله هم کم نیست، اما باید قسمت پر لیوان را ببینیم زیرا این موضوع کمک می کند تا با امیداوری بیشتری مسیر را طی کنیم، این قسمت خالی لیوان می‌تواند نوعی ناامیدی در ما ایجاد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان داشت: به نظر می‌رسد ما در نقطه هنر بعد از انقلاب کارهای خوبی را انجام داده‌ایم و به تعبیر رهبر معظم انقلاب رویش‌های ما در این بخش کم نبوده است، باید ببینیم وقتی وارد فضای انقلاب شدیم چه فضایی از سینما را در اختیار داشتیم، در آن زمان فیلم‌هایی که در تاریخ ما ریشه داشته باشد محدود بود و با آنچه در این چهل سال گذرانده ایم فاصله دارد.

صالحی خاطرنشان کرد: ما امروز از ٩٠ فیلمی که تولید می‌کنیم حداقل ١٠ فیلم قابل دفاع داریم و بقیه فیلم‌ها نیز خوب و در درجه‌های بعدی هستند، فیلم‌هایی که در جشنواره سال قبل اکران شد واقعا قابل دفاع بود.

وی در راستای ممیزی فیلم‌ها نیز یادآور شد: در برآیند ممیزی باید دو موضوع را در نظر گرفت، فیلم‌هایی که در مسیر ممیزی قرار می گیرند باید به گونه‌ای باشند که با نگاه عام به آن نگاه کنیم، در حوزه تولیدات باید مولدانی که در این فضا بیشتر به ریشه‌های هویت ما ارتباط دارند را مورد توجه قرار دهیم، ما در حوزه تولید نیازمند ارتباط با ریشه‌های هویتی خودمان هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این ریشه‌ها می تواند انسانی، فطری یا تمدنی باشد، هویت ما شاخه‌های متفاوتی دارد، فطرت و انسانیت در درجه اول است، ارزش‌های انسانی، اسلامی و ایرانی می‌تواند در این بخش موثر باشد، بنابراین مولدان خود را باید به این ریشه‌ها نزدیک‌تر کنیم.

صالحی توضیح داد: در مرحله بعد مصرف مطرح است، جامعه ما باید وارد یک سواد هنری شود، جامعه همانطور که برایش سواد بهداشتی مهم است در حوزه فرهنگ هم یک سواد هنری لازم است، درواقع اینکه جمعیت و جامعه درگیر این باشد که فیلم خوب چیست و برای تماشای فیلم خوب بروند نشان می‌دهد که ما به سواد هنری رسیده ایم.

وی افزود: در بحث فرهنگ مصرف هنری ما در دو بخش تولید و مصرف قدم به قدم در حال حرکت هستیم، در حوزه شورای پروانه نمایش و ساخت پاره‌ای از نکات به عنوان حدود رعایت می‌شود اما اینکه بتوانیم در فضای فرهنگ تولید مولدان را نزدیک به هویت‌های ایرانی، اسلامی و انسانی کنیم قطعا نسبت‌هایی را خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: توسعه کیفی محتوایی یکی از اقداماتی است که ما در تلاش هستیم به این هویت‌ها نزدیکش کنیم، ادبیات ایران بسیار قابل توجه است یا موسیقی کلاسیک و اقوامی ما بسیار محتوایی است و متاسفانه این نوع آثار ما در حال نابودی است، قصه‌هایی که امروز در حال از بین رفتن است باید مورد توجه قرار گیرد.

صالحی تاکید کرد: آنچه می‌تواند به نزدیکی هنرمند با هویت کمک کند ارتباط هنرمند با جامعه است، ما باید با محیط خود ارتباط بیشتری برقرار کنیم، هنرمند باید فضاهای ایرانی را بهتر درک کند، اینکه هنرمند بتواند با حوزه‌های داخلی ارتباط بیشتری برقرار کند مهم است، این اتفاق می‌تواند فاصله نیمه خالی لیوان ما را با سطح مطلوب کمتر کند.

وی در خصوص اقدامات در بهبود محیط کسب و کار فرهنگی گفت: در این حوزه ما چند اتفاق را رقم زدیم، ابتداء مشاغل فرهنگی و هنری برای ما تعریف شده است، همچنین سند اجرای مشاغل خانگی آماده شده و به سازمان برنامه و بودجه ارائه کردیم، لایحه نظام صنفی جامعه فرهنگ و هنر را نیز داشته‌ایم، در بحث بیمه بیکاری حوزه فرهنگ و هنر هم آئین‌نامه اجرایی آن آماده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: از طرفی به دنبال کاهش مجوزها هستیم، ٢٧ مجوز را در این ترکیب حذف کردیم و فرآیند آن کاهش پیدا کرده است، یکی از اتفاقات مهم لایحه مالکیت معنوی است که می‌تواند به اقتصاد فرهنگ و هنر کمک کند، این لایحه یک نقشه تضمین دهنده به اقتصاد فرهنگ و هنر است، امید است بتوانیم تا پایان سال در صحن مجلس این موضوع را مطرح کنیم.

صالحی در رابطه با نویسندگان و قراداهای آن ها نیز تصریح کرد: امروز یک و نیم میلیون نفر فارغ التحصیل در حوزه هنر داریم، بنابراین یک دایره وسیعی از خانواده فرهنگ و هنر در کشور وجود دارد، بودجه امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری ٢,٥ درصد کل بودجه کشور است که نیم درصد آن برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که عملا یک رقم بسیار پایین برای این خانواده بزرگ است.

وی ادامه داد: در سال گذشته در حوزه بیمه که دغدغه هنرمندان بود ١٩هزار سقف بیمه را داشتیم که امسال ١٠هزار نفر دیگر را به آن اضافه کردیم، همچنین ٨هزار بیمه تکمیلی و سه هزار بیمه خبرنگاری را نیز افزایش دادیم، در حوزه اهل قلم ١٥هزار ثبت نام اهل قلم خانه کتاب را داریم، در بخش تسهیلات، وام صندوق هنر و موارد دیگر نیز اتفاقاتی رخ داده است که البته با آنچه ما می‌خواهیم فاصله زیادی دارد.

وی در مورد قراردادها نیز تاکید کرد: ما در قراردادها دارای یکسری تیپ‌های قراردادی برای هنرمندان هستیم، برای این کار دفترهای حقوقی مشاورین را داریم که هنرمندان ما می‌توانند از آن ها استفاده کنند.

انجمن طراحان مد و لباس باید یک انجمن فعال شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد پوشش نامناسب مردان و زنان و عدم تناسب آن با فرهنگ اصیل ایرانی گفت: در حوزه لباس و پوشش یک سری بحث‌های نظری وجود دارد و فقط بحث کالا نیست، در کشورهای مختلف موضوعات زیادی در این راستا مطرح است، زندگی مدرن و اقتصاد یک هژمونی را به وجود آورده است که آثار خود را می‌گذارد.

صالحی عنوان کرد: در برخی کشورها فراز و نشیب در این خصوص متفاوت است، در کشور ما حوزه طراحان ما باید کمی زیاد شود و هم از نظر کیفی و هم کمی وارد رقابت شوند، نمی‌توانیم بگوییم سرعت ما خیلی زیاد است اما نسبت به گذشته بسیار متفاوت شدیم، انجمن طراحان مد و لباس باید یک انجمن فعال شود، اینکه ما بتوانیم به حوزه طراحان بیشتر بپردازیم می‌توانیم آثار با کیفیت و متناسب با ذائقه مخاطب تولید کنیم.

وی ابراز داشت: عملا این بخش باید در طراحی‌ها با قیمت مناسب برای توده مردم و با رقابت برای گروه خاص قابل عرضه باشد، برای این کار ما باید زمانی را داشته باشیم که یک بازار رقابت ایجاد شود، در این بخش چیزی که باید خواست این است که جریان موسسات طراحان مد و لباس حمایت‌های مهم تری را نسبت به این امر داشته باشد و کالاهای ارزان‌تر و با دسترسی بهتری را ارائه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حمایت از کالای ایرانی می‌تواند شرایط بهتری را برای امسال فراهم کند، طراحان ما در خصوص ذائقه در حال نزدیک شدن به آنچه مخاطب می‌خواهد، هستند. یک گروه از مخاطبین ما مدرن و گروهی سنتی هستند که به این سلیقه‌ها باید توجه کرد.

صالحی در مورد شعار "ایران فقط تهران نیست" نیز خاطرنشان کرد: من در همین فضا سال اخیر ٧سفر استانی به غیر از ٢٠سفر مناسبتی داشته‌ام، ما در این سفرها تفاهم‌نامه هایی را با استانداری‌ها امضا می‌کنیم.

وی در پایان گفت: امسال هم در بودجه همه معاونت‌ها یک بخش برای هزینه استانی بود و معاونت‌ها را موظف کردیم هرکدام ٢٠ تا ٣٠ درصد از بودجه‌های خود را در استان‌ها هزینه کنند که شاهد هستیم در برخی استان‌ها تا ٥٠ و ٦٠درصد هزینه‌ها صرف می‌شود.