سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به قدمت و سابقه دیرینه زبان فارسی، گفت: امروز در جهان حرف‌های فراوانی برای گفتن داریم لذا هرگز گذشته و هستی امروز خود را فدای تفکر غربی نخواهیم کرد.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، غلامعلی حداد عادل یکشنبه شب (هفتم مردادماه) در پنجمین نشست قند پارسی در سالن همایش الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فواید و ویژگی‌های آموختن زبان فارسی برای زبان‌آموزان خارجی را برشمرد و گفت: زبان فارسی را زبان دوم جهان اسلام گفته‌اند که پدربزرگی به نام فارسی باستان و پدری به نام فارسی میانه و در ادامه فارسی دری دارد.

او افزود: زبان فارسی نه تنها در ایران بلکه روزگاری زبان دیوانی منطقه وسیعی از آسیا محسوب می‌شده و دارای اهمیت و جایگاه بالایی در میان زبان‌های مختلف ملل بوده است. رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: علت توجه و عنایت فراوان ملل مختلف به زبان فارسی به دلیل جایگاه، محبت بیان، علم و حکمت آن است که همواره مورد اهتمام و توجه بشر از گذشته‌های دور تا به امروز بوده و هست.

حداد عادل تصریح کرد: آموختن زبان فارسی در واقع کلیدی را به دست زبان‌آموزانش می‌دهد تا بتوانند از این طریق به گنجینه‌های بزرگ و هرآنچه در مطالب و سروده‌های برزگان و مشاهیر و شاعرانی این مرز و بوم از جمله فردوسی، حافظ، سعدی و..... بیان شده، به راحتی دسترسی داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به قدمت و تاریخ گذشته زبان فارسی، گفت: فردوسی ۱۰۰۰ سال پیش بیش از چندهزار بیت سروده است که این مهم تکامل این زبان را نشان می‌دهد.

به گفته حداد عادل، وقتی زبان فارسی می آموزید در واقع با اندیشه ها، ایده ها، تفکرات، آداب و رسوم، فرهنگ و تمدن این سرزمین و از طرفی با صلح و دوستی و صمیمیت ملت ایران آشنا می شوید که امروز در جهان زبانزد خاص و عام شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بیان کرد: ملت ایران همواره بارها ثابت کرده‌اند که مردمی ستیزه‌جو نیستند بلکه می خواهند خودشان باشند لذا هرگز همه گذشته و هستی امروز خود را به راحتی در اختیار بیگانگان و دشمنان قرار نمی دهند چرا که این ملت امروز در جای جای دنیا حرفی برای گفتن دارد.

وی تاکید کرد: ملت ایران با داشتن فرهنگ و تمدن غنی که امروز مخاطبان و مردم فراوانی را جذب خودش کرده هرگز دنبال فکر و اندیشه غربی نخواهند رفت و همواره بر تفکرات و آرمان‌های این نظام و کشور پایبند و استوار خواهند بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر امروز ملت شریف و بزرگ ایران این همه سختی و مشکلات را تحمل می کند تنها به خاطر حفظ و نگهداری از فرهنگ، تمدن و ادبیات این مرزو بوم است.

حداد عادل اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز به مرحله ای رسیده است که بیش از یکصد هزار عنوان کتاب در سال در آن به چاپ می رسد که حدود ۶۰درصد از این کتاب‌ها چاپ اولی هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه به تشریح عملکرد و فعالیت‌های انجام‌گرفته این فرهنگستان و بنیاد سعدی پرداخت و اظهار کرد: برگزاری حدود ۵۵ دوره برای تربیت معلم زبان فارسی از میان فراگیران این زبان، پشتیبانی از ۲۰۰ استاد زبان فارسی و پشتیبانی و برپایی حدود ۳۰۰ کلاس درس بخشی از این فعالیت‌ها است.

حداد عادل تاکید کرد: مصمم هستیم تا چراغ فروزان زبان فارسی را خارج از مرزهای ایران اسلامی همواره روشن و پرفروغ‌تر کنیم و روز به روز به میزان درخشش و روشنایی آن بیافزاییم.

در ادامه این مراسم شماری از فارسی‌زبانان از ۱۳ کشو ر دنیا به ایراد سخن پرداخته و سروده‌های خود را برای حاضران خواندند. پنجمین دوره نشست قند پارسی و هشتاد و پنجمین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حسین هاشمی معاون فرهنگی و امور بین‌الملل این سازمان و جمعی از مهمانان و فارسی‌آموزان خارجی از ۱۳ کشور جهان در سالن همایش الزهرای این سازمان برگزار شد.