سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "کانت و فلسفه معاصر" اثر لوسین گلدمن به تازگی و با ترجمه پرویز بابایی در  یکی از انتشارات نگاه منتشر شده است.

لوسین گلدمن به سال 1913 در بخارست پایتخت رومانى متولد شد. او حقوق را در دانشگاه بخارست و فلسفه را در وین پیش از عزیمت به پاریس در 1934 گذراند. وى که در زادگاه خود با اندیشه مارکسیستى آشنا شده بود در وین با شرکت در کلاس‌هاى درس ماکس آدلر مارکسیست اتریشى، و مطالعه آثار مارکس و لوکاچ پیوند خود را با این اندیشه عمیق‌تر ساخت. گلدمن تحصیلات فلسفى خود را در سوربن ادامه داد. در 1942، جنگ وى را ناگزیر به ترک پاریس و عزیمت به سویس کرد. در سویس براى دومین بار در یکى از اردوگاه‌هاى پناهندگان زندانى شد و با وساطت دانشمند مشهور ژان‌پیاژه آزاد شد. وى دو سال با ژان پیاژه در ژنو همکارى داشت و در این دوران کتاب حاضر را که تز دکتراى او در فلسفه بود نخست به زبان آلمانى با عنوان انسان، اجتماع و جهان در فلسفه امانوئل کانت نوشت. سپس به پاریس بازگشت و در 1958 به سمت مدیریت گروه پژوهشى در اکول‌پراتی (دانشسراى عالى پاریس) منصوب شد. بجز کانت و فلسفه معاصر، آثار عمده وى بدین قرارند: علوم انسانى و فلسفه، پژوهش‌هاى دیالکتیکى (1959). لوسین گلدمن در اکتبر 1970 در پاریس درگذشت.

در معرفی این کتاب چنین می‌خوانیم که کتاب حاضر یکى از معدود پژوهش‌هایى است که فلسفه کانت را به‌طور کلى مورد بررسى قرار مى‌دهد. لوسین گلدمن رابطه میان ادوار انتقادى و پیش‌انتقادى را در تحول اندیشه کانت مطالعه مى‌کند و بر این باور است که غفلت گسترده دوره پیش‌انتقادى، فهم شایسته دوره انتقادى را زایل نموده است.

گلدمن ایده‌هاى کانت را در بافت اجتماعى و تاریخى‌شان قرار مى‌دهد. در این اثر بود که گلدمن پایه کاربرد مضمون "نگرش تراژیک" را گذاشت که به پژوهش درخشان وى درباره پاسکال و راسین، یعنى خداى پنهان گسترش یافت.

گلدمن هفت سال کار پیوسته را به تألیف این اثر اختصاص داد. این کتاب در واقع ادامه بررسى پیشین او درباره کانت و تحلیلى مارکسیستى از ادبیات و فلسفه در فرانسه است. نتیجه کار او به عنوان نمونه کاربست مارکسیسم اصیل زبانزد همگان گشت و کسانى چون ژان پل سارتر در نقد عقل دیالکتیکى به ستایشِ آن برخاستند. گلدمن اصرار دارد که فلسفه دینِ کانت، فلسفه تاریخِ نقابدارى بود که توانست به آسانى از تزیینات کلامى‌اش رها گردد. گلدمن نگرش کلیت کانت را با جهان‌نگرى اساسآ متفاوت تجربه‌گرایى و خردگرایى فرانسوى مقایسه مى‌کند و سرشت کمک ویژه و قطعى کانت را در گسترش فلسفه اروپایى به اثبات مى‌رساند. با انجام این کار، او نشان مى‌دهد که چرا هگل، مارکس و لوکاچ به تفکّر کانت چونان مکملِ فلسفىِ انقلاب فرانسه مى‌نگریستند. به باور مارکوزه این کانت بود که گلدمن را به سوى مارکسیسم کشاند و نه هگل.

کتاب "کانت و فلسفه معاصر"  را می‌توانید با قیمت 28 هزارتومان تهیه کنید.