سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مجموعه نمایشنامه‌های غلامحسین ساعدی شامل کتاب‌های "وای بر مغلوب"، "کلاته گل"، "آی بی کلاه آی با کلاه"، "گاو"، "چوب به دست‌های ورزیل"، "دیکته و زاویه"، "خانه روشنی"، "ضحاک"، "مار در معبد"، و "جانشین" در انتشارات نگاه منتشر شد.

نمایشنامه‌های غلامحسین ساعدی در دهه‌های چهل و پنجاه تا امروز به دلیل توجه شان به سوژه‌های اجتماعی و سیاسی و همچنین به دلیل نگارش مینی‌مالیستی و ساده‌شان، این بخت را داشته‌اند که بارها و بارها توسط گروه های تئاتری آماتور و حرفه ای روی صحنه بروند. هم نمایشنامه‌های نمادین او و هم نمایشنامه‌های واقع گرایانه اش همواره آیینه تمام نمای جامعه ایرانی بوده‌اند، آیینه‌ای که هراس‌ها و مصائب دوران خود را به خوبی منعکس کرده‌اند.

مجموعه نمایشنامه‌های ساعدی با قیمت 102 هزار تومان منتشر شده است.

همچنین مجموعه داستان‌های این نویسنده نیز با قیمت 110000تومان در همین نشر چاپ شده است. این مجموعه نیز شامل کتاب‌های "عزاداران بیل"، "غریبه در شهر"، "ترس و لرز"، "شب نشینی با شکوه"، "آشفته حالان بیداربخت" و"عافیتگاه" می‌شود.

غلامحسین ساعدی در دی ماه سال 1314 در تبریز به دنیا آمد و در آذر ماه سال 1364 در پاریس درگذشت. او که با نام مستعار "گوهر مراد" نیز می‌نوشت از نویسندگان و نمایش‌نامه نویسان تراز اول معاصر ایران به حساب می‌آید.  

نخستین نوشته‌های ساعدی در سال ۱۳۳۲ منتشر شد و چند سال بعد با "چوب‌به‌دست‌های ورزیل" و پنج نمایشنامه درباره انقلاب مشروطه نام او در ردیف نمایشنامه‌نویسان مهم ایران قرار گرفت. ساعدی با "چوب‌به‌دست‌های ورزیل"، "بهترین بابای دنیا"، "تک‌نگاری اهل هوا"، "پنج نمایش‌نامه از انقلاب مشروطیت"، "پرواربندان"، "دیکته و زاویه" و "آی باکلاه! آی بی‌کلاه"، و چندین نمایش‌نامه دیگری که نوشت، وارد دنیای تئاتر ایران شد.

همچنین سه فیلم براساس فیلمنامه‌های ساعدی ساخته شده‌است: "گاو" و "دایره مینا" با کارگردانی داریوش مهرجویی، و "آرامش در حضور دیگران" با کارگردانی ناصر تقوایی.

از آثار داستانی اوست: "عزاداران بَیَل"، "دندیل"، "ترس و لرز"، "توپ"، "تاتار خندان" و "غریبه در شهر".