سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رئیس بنیاد آلفرد نوبل اعلام کرد که اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال آینده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. ایسنا به نقل از نیویورک تایمز نوشته است: پس از این که آکادمی سوئدی نوبل، تصمیم گرفت به دلیل حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی، برای اولین‌بار در هفت دهه اخیر جایزه نوبل ادبیات را در سال ۲۰۱۸ برگزار نکند و به جای آن در سال ۲۰۱۹ دو برنده اعلام کند، حالا رئیس آکادمی نوبل اعلام کرده که در سال آینده نیز اعطای این جایزه قطعی نیست.

لارس هیکنستن رئیس بنیاد آلفرد نوبل، در یک مصاحبه رادیویی از احتمال به تعویق افتادن مجدد نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۹ خبر داده تا این نهاد فرهنگی با سابقه  ۲۳۲ ساله در بحران عمیق‌تر از گذشته فرو برود.

بر اساس اعلام هیکنستن جایزه نوبل ادبیات تنها زمانی مجددا اعطاء می‌شود که اعتماد عمومی مجددا جلب شود و این به آن معناست که اعطای مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات در سال ۲۰۱۹ نیز قطعی نیست.

رئیس آکادمی نوبل همچنین بدون اشاره به نام افراد از ۱۰ نفر از اعضالی کنونی کمیته نوبل ادبیات خواسته که اگر برای آکادمی نوبل و آینده آن مفید نیستند از سمت خود کناره‌گیری کنند.

او همچنین عنوان کرده است، در صورتی که آکادمی نوبل ادبیات نتواند مشکل خود را حل کند، بنیاد آلفرد نوبل ناگزیر خواهد بود موسسه دیگری را برای برگزاری معتبرترین جایزه ادبی جهان انتخاب کند، تصمیمی که به عقیده برخی بر خلاف وصیت آلفرد نوبل است.

در ماه نوامبر سال گذشته، ژان کلود آرنالت همسر کاترین فروستنسون، عضو آکادمی نوبل گرفته با شکایت ۱۸ زن به اتهام سوء استفاده جنسی روبه‌رو شد و پس از انتشار این اخبار، کاترین فروستنسون نیز از آکادمی نوبل کنار گذاشته شد. همچنین سارا دنیوس رئیس آکادمی نوبل ادبیات نیز در واکنش به این اتفاق‌ها از کار کنار گذاشته شد.

ماجرای رسوایی اخلاقی  در آکادمی نوبل ادبیات در نهایت موجب شد اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ لغو شود و به جای آن در سال ۲۰۱۹ دو برنده نوبل ادبیات معرفی شود، اما حالا با صحبت‌های رئیس بنیاد نوبل، برگزاری این جایزه در سال آینده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

چند نفر از اعضای آکادمی نیز در اعترض به این اتفاقات کرسی خود را خالی گذاشتند تا تعداد اعضای کمیته نوبل ادبیات از ۱۸ نفر به ۱۰ نفر کاهش یابد. تعداد اعضاء برای رای‌گیری انتخاب اعضای جدید باید حداقل ۱۲ نفر باشد.

در حالی که عضویت در آکادمی نوبل دائمی است اما پادشاه سوئیس به عنوان حافظ منافع اکادمی نوبل در این موضوع دخالت کرد و امکان کنار گذاشتن و یا کناره‌گیری برخی از اعضای را فراهم کرد.

از میان ۸ نفر از اعضای کمیته اسکار که کرسی خود را ترک‌ کرده‌اند به چهار نفر اجازه داده شده تا از مسئولیت خود کناره‌گیری کنند و چهار نفر دیگر نیز در حال حاضر در فعالیت‌های آکادمی شرکت نمی‌کنند.

جایزه نوبل ادبیات از زمان آغاز به کار از سال ۱۹۰۱، تنها شش بار اعطا نشده بود که هیچ‌ یک تحت تاثیر رسوایی اخلاقی نبوده است؛ در سال‌های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۳۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳.

این جایزه مهم در طول جنگ جهانی اول و دوم نیز به هیچ کسی اعطا نشد و در سال ۱۹۳۵ به دلیلی که هنوز نامعلوم است برنده‌ای نداشت.

اعتبار جایزه نوبل ادبیات که چهره‌های نامداری برندگان آن بوده‌اند در سال ۲۰۱۶ نیز به چالش کشیده شد؛ زمانی که باب دیلن موسیقیدان آمریکایی به عنوان برنده نهایی انتخاب شد و با این انتخاب جایزه مورد انتقاد قرار گرفت.