سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سید عباس صالحی در آیین گشایش بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با بیان این مطلب افزود: جریان احیا، پاسداری و بازسازی تمدن اسلامی و نگرش های اجتماعی، دینی و سیاسی با قرآن شکل گرفت و جمهوری اسلامی ایران مفتخر است رهبران آن انقلاب خود را با قرآن آغاز کرده اند .

او ادامه داد: کسانی‌که در شکل گیری این انقلاب تاثیرگذار بودند به نحوی با نوع ارتباط بخشی با معارف قرآنی کار خود را آغاز کرده بودند و این بزرگان سهم مهمی در انقلاب اسلامی داشتند، ما در طول این چهل سال مسیر های مهمی در اتفاقات قرآنی طی کرده ایم که بسیار موثر بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه قرآن تاکید کرد: شعار "چلچراغ هدایت" ایهامی به چهل سالگی انقلاب اسلامی دارد و نشان می دهد  انقلاب در طول این چهل سال چه خدماتی در عرصه حیات قرآنی داشته و دارد، سهم ایران در حیطه قرآنی در این‌ چهل سال در مقایسه با پیش از آن قابل مقایسه نیست.

او تصریح کرد: در طول این چهل سال اتفاقات مهمی در حوزه های مختلف قرآنی رخ داده است. برای نمونه در حوزه نشر قرآن در ‌طول این چهل سال ۳۸هزار عنوان کتاب در حوزه نشر قرآن چاپ شده که ۱۶هزار عنوان آن در حوزه علوم قرآنی و نه هزار در حیطه تفسیر قرآنی بوده است.

او افزود: ما اکنون چندین هزار موسسه قرآنی داریم ‌که در این میان برخی حوزه های قرآنی فعال تر و برخی نیمه فعال تر هستند. حضور چندین موسسه بزرگ قرآنی در کشور نشان می‌دهد که جریان مردمی قرآن گرایی یک جریان قابل توجه و عمومی است، این جریان مشهود و غیرقابل انکار است.

صالحی ابراز داشت: علاوه بر نمایشگاه قرآن مجموعه های مختلف از طریق رویدادهای مختلف چون مسابقات قرآنی اتفاقات سالانه ای را در کشور رقم می زنند که در داخل کشور قابل توجه است، امروز در بیش از ده رشته ما متسابقین قرآنی داریم و این نشان می دهد که جامعه ایرانی با فضای قرآنی ارتباط برقرار می کند و این شرایط قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما شاهد سایت ها و مجموعه های قرآنی در فضای دیجیتال نیز هستیم، خاطرنشان کرد: امروز ۴۰۰سایت و ۵۰۰نرم افزار در توسعه خدمات قرآنی کمک می کنند، همچنین مساجد ما که به نحوی گفته می شد فاصله های زیادی با مناسک قرآنی دارند امروز نسبت به قرآن بیش از گذشته وسعت پیدا کرده اند و در حال حاضر در شش هزار مسجد طرح تلاوت و تفسیر  را داریم.

صالحی اضافه کرد: ترجمه قرآن کریم هم به زبان فارسی و هم زبان های دیگر وجه دیگری از اقدامات قرآنی ما است.

آیین-گشایش-نمایشگاه-قرآن-کریم-با-حضور-وزیر-فرهنگ-و-ارشاد-اسلامی-10

او با اشاره به پایان نامه ها و نشریات قرآنی نیز تصریح کرد: این نشریه ها و پایان نامه ها مجموعه خوبی از ذخایر قرآنی برای ما ایجاد کرده است که پشتوانه تحرکاتی در فضای توسعه و تعمیق قرآن خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این نمایشگاه فرصت های زیادی را برای اتفاقات قرآنی فراهم می کند، از یک سو این نمایشگاه منحصرا مربوط به ایران نیست و جرقه این‌ نمایشگاه در تهران سایر نمایشگاه های استانی را هم آغاز می کند، در اصل در ماه رمضان کل ایران نمایشگاه قرآن می شود، ممکن است برخی نمایشگاه هایی که در کشور داریم‌ مرکزیتش به استانی خاص برگردد اما این نمایشگاه کل ایران را پوشش می دهد، بنابراین این یک نوع فرصت سازی برای جامعه ایرانی در قرآن را ایجاد می کند.

صالحی افزود: نمایشگاه قرآن کریم به علت گستره تنوع موضوعی فرصت های زیادی برای بازدیدکنندگان خواهد داشت، نمایشگاه قرآن کریم از لحاظ مخاطب و موضوع به یک قشر خاص مر‌بوط نیست، عملا نمایشگاه قرآن گستره ای به پهنای کل ایران است.

او یادآور شد: با این حال ما نیازمند اتفاقات بهتر و بیشتر در عرصه قرآن هستیم، ایران که پرچم قرآن را در بین جوامع اسلامی بالا برده است طبیعتا تعهدات بیشتری را نسبت به جوامع مسلمانان خواهد داشت، ما هنوز باید گام هایی را در این زمینه طی کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما نیاز به نظریه پردازی های بیشتر در حوزه معارف قرآنی هستیم، شتاب ما در استفاده از گوهرهای قرآنی چه در حوزه معارف و چه تفسیر قرآن کافی نیست، فرصت هایی که باید برای انس لفظی و مفهومی قرآن گذاشته شود طبعا فضای زندگی فردی و اجتماعی ما را معطر می کند، بنابراین اگر ما بخواهیم بر فضای معرفتی داخلی خود و مجموعه های بیرونی تاثیر بگذاریم، نیاز داریم حوزه های معرفتی قرآن ما عمق بیشتری پیدا کند و این عمق با تضارب فکری و گفتگوی بیشتر ایجاد می شود.

او ادامه داد: جایگاه ما در امور قرآنی خوب است اما در مسابقات تلاوت و حفظ باید پیشتاز باشیم، حرف های تازه قرآنی ما در جهان اسلام باید مکرر خوانده شود و به این امر نیازمندیم، جهان اسلام باید بفهمد مفهوم قرآنی با یک احساس عمیق از سوی ایران می تواند درک بهتری شود و جامعه اسلامی باید به این درک برسد که قرآنی که از ایران می رسد سرشار از مفاهیم خوب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: موضوعی که امروز باید به آن توجه کرد این است که چگونه می توان نسبت خود را با قرآن کریم به مناسبات وجودی نزدیک تر کنیم، سطح اول ارتباط ما با الفاظ قرآن است که در فضای قرائت، صوت و  هنرهای لفظی رخ می دهد، سطح بعدی ارتباط با مفاهیم و معارف قرآنی است که این نسبت عقل انسان با قرآن است، سطح سوم ارتباط انسان با قرآن سطح ارتباط وجودی با قرآن است که در این سطح ما باید ببینیم قرآن و‌ تلاوت قرآن تا چه اندازه بر ایمان ما می افزاید.

آیین-گشایش-نمایشگاه-قرآن-کریم-با-حضور-وزیر-فرهنگ-و-ارشاد-اسلامی-9

او خاطرنشان کرد: محوری که ما باید طی کنیم این است که قرآن تا چه اندازه بروی رفتار ما تاثیر گذاشته است، همچنین در حوزه هنر و قرآن  نیز  ردپاهایی از هنرهای قرآنی چون خوش نویسی، آرایه های قرآنی را داشتیم اما این امر کافی نیست. جهان اسلام‌ منتظر هنرهای قرآنی متناسب با قرآن از سوی ایران است، ما در تئاتر، سینما و سایر هنرها نیازمند اتفاقات جدید هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما نیاز داریم که در ارتباط وجودی با قرآن در حوزه های فرهنگی و هنری قرآنی سرمایه بیشتر ایجاد کنیم زیرا این امر می تواند سه رویکرد مهم در دهه پنجم انقلاب اسلامی باشد.

صالحی در پایان گفت: امید است نمایشگاه قرآن بتواند یک پایگاه قلبی برای خدمت به قرآن به ویژه در این سه موضوع ذکر شده باشد، اگر حرکت ما با شتاب بیشتر در این سه حوزه طی شود می توانیم خدمات قرآنی بیشتر و بهتری را داشته باشیم