سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمد مفتاحی، شاعر و پژوهشگر در پاسخ به این سوال هنرآنلاین که آیا نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای دیدن شدن آثار تازه نشریافته است؟ گفت: این سوال را بارها از خودم پرسیده‌ام. شاید پیش از پیدایش فروش اینترنتی کتاب‌ها، نمایشگاه را می‌توانستیم فرصت مناسبی بدانیم؛ اما با فروش‌های پرتخفیف در فصل‌های مختلف سال و برپایی نمایشگاه‌های استانی گوناگون، نمایشگاه دیگر کارکرد خود را از دست داده است.

مفتاحی گفت: سالی که گذشت، بسیاری از ناشران اقدام به فروش کتاب از طریق اینترنت کردند و برخی تخفیف 41 درصد برای کتاب‌هایشان گذاشتند. کتاب‌هایی که صرفا از طریق اینترنت فروخته و با پست ارسال می‌شد، بی هیچ دغدغه خاطر.

این ترانه سرا گفت:  نکته دیگر نهادن بیست صفحه آغاز کتاب‌ها روی سایت‌های قانونی فروش است که دیگر کسی را ترغیب نمی‌کند که با مشقت و ریاضت به نمایشگاه سالانه کتاب برود. در این میان غافل نشویم از کتاب فروشان محترم که با این اوصاف اگر با سرسختی دوام آورده باشند باید به زودی فکر دیگری باشند و تنوری، که نان داغ را عرضه کنند در کنار آش رشته و کباب و ...

محمد مفتاحی گفت:  اقدام نشر قطره برای حمایت از کتاب فروشان، با تکیه بر تئوری عدم فروش کتاب در نمایشگاه، محترم و قابل اعتناست؛ هرچند آنطور که گفته شد، چرخه مدرن فروش کتاب با قطعیت اعلام می‌کند که کتابفروشی سنتی دوام چندانی نخواهد آورد. تغییر کاربری کتاب فروشان حرفه‌ای خیابان انقلاب به نوشت افزار و خنزر پنزر فروشی بر این گفته صحه می‌گذارد. 

شاعر مجموعه شعر "آخرین انسان" گفت: اما حالا که طبق سنت، نمایشگاه برگزار می‌شود کدام مکان مناسب این رویداد بزرگ فرهنگی است؟ شهرآفتاب یا مصلی؟ انگار همه ی مسئله این است. در رابطه با این موضوع بنده روال کنونی را می پسندم. برای به دست آوردن طرفداران هر دو مکان بهتر است یک سال این جا باشد و سال بعدش آنجا. یک سال این ها مزایای این جا را در بوق و کرنا کنند و سال دیگر طرف مقابل.

مفتاحی در پایان همچنین از آثارش در سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران گفت. او گفت: نمایشگاه امسال در نشر روزگار کتاب‌های مشترک با سیروس نیرو را دارم که یکی تازه‌تر است: "شگرد سرایش شعر نیمایی". مجموعه مقالات سیروس نیرو در باب شعر نیمایی و نیما که با کوشش و مقدمه اینجانب منتشر شده است. پنج گنج نظامی با شرح سیروس نیرو و ویرایش من، در پنج مجلد و کتاب "همسایه یا بیگانه‌ها" نقد آثار احمد محمود، که نمی‌دانم چاپ چندمش امسال منتشر می‌شود، در همین نشر عرضه می‌شود.

شاعر "بن بست" گفت: در نشر افراز دو کتاب "آیینه و آه" و "داستان‌های پیش پا افتاده" از سیروس نیرو با مقدمه و کوشش اینجانب به دوستداران سیروس نیرو ارائه می‌شود. در نشر ثالث هم "باید عاشق شد و خواند" زندگی و شعر م.آزاد را دارم که پس از فروش نسبتا خوبی که سال گذشته داشت، امسال هم در انتظار نگاه ادب پژوهان است.

او گفت: انتشارات "گل آذین" هم چاپ دوم "شاه اوبو" نوشته آلفرد ژاری را با ترجمه زهرا طهماسبی نمینی ارائه می‌کند که من مقدمه مفصلی درباره این اثر و تئاتر ابزورد در آغاز این کتاب آورده‌ام.

مفتاحی در پایان گفت: جای یکی از بهترین کتاب‌هایم هم در نمایشگاه خالی است. "از غربت با عشق" نامه‌های هانیبال الخاص به م.آزاد که قرار بود در انتشارات نگاه منتشر شود به نمایشگاه امسال نرسید.