سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مراسم تشییع هوشنگ آزادی‌ور، شاعر، سینماگر، مترجم و نظریه‌پرداز تئاتر، از ساعت 9 و 30دقیقه صبح چهارشنبه، دوازدهم اردیبهشت‌ماه از مقابل ساختمان شماره دوی خانه سینمای برگزار می‌شود.

آن‌طور که کیوان کیانی، مستندساز و از دوستان و همکاران هوشنگ آزادی ور می‌گوید، مراسم تشییع این شاعر، سینماگر، مترجم و نظریه‌پرداز تئاتر، از ساعت 9 و 30دقیقه صبح چهارشنبه، دوازدهم اردیبهشت‌ماه از مقابل ساختمان شماره دوی خانه سینما با سخنرانی چند شاعر، سینماگر و اهالی تئاتر برگزار و پیکر او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده می‌شود.

آزادی‌ور، عصر یکشنبه نهم اردیبهشت به دلیل عارضه قلبی و ریوی در بیمارستان شریعتی تهران درگذشت. او فارغ‌التحصیل کارشناسی از مدرسه عالی سینما و دارای مدرک کارشناسی ارشد تولید و تهیه فیلم از دانشگاه ییل آمریکا بود. بازنشسته سازمان صدا و سیما بود و علاوه بر دو کتاب شعر “پنج آواز برای ذوالجناح” در سال 1350 و “هر قلبی که می تپد عاشق نیست، شاید فقط پمپ خون باشد” در سال 1394، چندین کتاب تالیف و ترجمه درباره تئاتر و سینما منتشر کرد.

از میان ترجمه های او، علاوه بر ترجمه نمایشنامه‌هایی از نیکوس کازانتزاکیس، خوزه تریانا، شکسپیر و... می‌توان به دو کتاب مهم و معتبر “تاریخ سینمای جهان” و “تاریخ تئاتر جهان” اشاره کرد که هنوز به عنوان منابع درسی در رشته‌های دانشگاهی سینما و تئاتر تدریس می‌شوند. از نمایشنامه‌هایی که هوشنگ آزادی‌ور ترجمه کرده، تجدید چاپ “شب جنایتکاران” و چاپ اول “دیوانه و راهبه؛ یا در دنیا چیز بدی نیست که نتواند بدتر بشود” در دست انتشار است. معروفترین فیلم مستند او نیز “گل قالی” نام دارد که جایزه جشنواره تسلای یوگسلاوی را در دهه پنجاه برایش به ارمغان آورد.

بنا بر این گزارش، مراسم تشییع پیکر هوشنگ آزادی ور از ساعت 9 و 30دقیقه صبح چهارشنبه، دوازدهم اردیبهشت از مقابل ساختمان شماره 2 خانه سینما به آدرس تهران، خیابان وصال، پیش از چهارراه طالقانی و نیز مراسم ختم ساعت 16 تا 17 و 30دقیقه روز جمعه، چهاردهم اردیبهشت در مسجد جامعع شهرک غرب تهران برگزار می شود.