سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "بلاک‌ها و زنجیره‌ها: مقدمه‌ای بر بیت‌‌کوین، ارزهای دیجیتالی و مکانیزم‌های سازمان‌دهی آن‌ها" نوشته الجوشا جدمه‌یر، نیکلاس استیفتر، کاترینا کرومبولز، ادگار وایپل با ترجمه امید خیاط و ابوالفضل آدرسی توسط انتشارات روزنه منتشر شد. این کتاب که با قیمت 20 هزار تومان و در 174 صفحه منتشر شده است، حاوی مبانی اساسی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال است که می‌تواند به کمک کاربرانی بیاید که با ارزهای دیجیتال سروکار دارند.

در پیشگفتار مترجمان این کتاب می‌خوانیم: "بیت‌کوین معروف‌ترین ارز دیجیتال با حجم سرمایه‌ی بازاری در حدود 170 میلیارد دلار (در زمان چاپ این کتاب) اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز بود که در سال 2008 میلادی توسط گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو (طراح ناشناس بیت‌کوین و اولین پایگاه داده‌ی بلاک‌چِین) معرفی شد. از زمان معرفی بیت‌کوین، حوزه‌ی فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی دیجیتال رشد سریعی داشته و توجه بسیاری از کسب‌وکارهای دیجیتال و دولتمردان را به خود جلب کرده است. تا به امروز، بیش از 1500 ارز رمزنگاری‌شده‌ی دیجیتال ایجاد شده است که سرمایه‌ی بازار آن به حدود 500 میلیارد دلار می‌رسد. ارزهای رمزنگاری‌شده پول‌های دیجیتالی هستند که برای ارتقای امنیت و جلوگیری از تقلب و دستکاری رمزنگاری می‌شوند و در بستری متن باز ارائه می‌شوند. ارزش این ارزها را میزان عرضه و تقاضای آن‌ها تعیین می‌کند. بیت‌کوین، اتریوم، ریپل، بیت‌کوین‌کش، لایت‌کوین، کاردانو و نئو از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال‌اند که میزان تبادلات روزانه‌ی آن‌ها از چندصدمیلیون دلار تا چندمیلیارد دلار است. ارزش دلاری هر بیت‌کوین و اتریوم در ابتدای سال گذشته‌ی میلادی (ژانویه‌ی 2017) به‌ترتیب حدود 960 دلار و 8 دلار بوده است؛ درحالی‌که در پایان سال گذشته‌ی میلادی (دسامبر 2017) ارزش این دو ارز به حدود 20000 دلار و 1300 دلار رسید که این به معنای رشد حدود 2000% و 16200% برای این دو ارز دیجیتال بود. این نرخ رشد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. به‌عنوان نمونه، 1000 دلار سرمایه‌گذاری بر روی ارز اتریوم در سال 2015 بیش از 1 میلیون دلار در سال 2017 ارزش به ارمغان آورده است."  

به گفته‌ی مترجمان این کتاب، مخاطبانی که از پیش دانش بالایی در زمینه‌ی علوم کامپیوتری، داده‌پردازی‌های دیجیتال، سیستم‌های اجماع و ... دارند، در قرائت این کتاب به مشکلی برنخواهند برد، اما برای مخاطبان ناآشنا بهترین توصیه آن است که یک‌بار کتاب را تا انتها بخوانند و سپس، پس از دریافت مبانی اصلی، دوباره از ابتدا به خواندن آن بپردازند. شاید بسیاری از کاربران ایرانیِ بیت‌کوین تسلط و آشنایی به مبانی ارزهای دیجیتال را ضروری ندانند، اما آنچه مسلم است آن است که داشتن چنین دانشی به کاربر اجازه می‌دهد که همیشه بهترین روش‌های مدیریت کوین‌ها را به‌کار برد و ابزارهایش را با اطمینان بالا انتخاب کند، و میزان موفقیت‌اش را تنها بر مبنای بخت و تصادف و اعتماد بدون آگاهی تعین نبخشد.

"بلاک‌ها و زنجیره‌ها" توسط انتشارات روزنه به بازار کتاب آمده است. این کتاب بخشی از مجموعه آثار تازه‌ای است که در انتشارات روزنه در حوزه‌ی مدیریت و تجارت نوین منتشر می‌شوند.