سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: دبیرخانه جایزه مهرگان با اعلام اسامی 14 مجموعه داستان راه‌یافته به مرحله ماقبل نهایی این جایزه را اعلام کرد.

در چهارمین گزارش دبیرخانه جایزه مهرگان ادب آمده است: "در دوره‌های هفدهم و هجدهم جایزه مهرگان ادب، مجموعاً 527 اثر (285 رمان و 242 مجموعه داستان چاپ اول سال‌های 1395-1394) در گروه‌های داوری مقدماتی و نهایی مهرگان ادب مورد بررسی قرار گرفت و اسامی 21 رمان برای راه‌یابی به مرحله ماقبل نهایی جایزه مهرگان هفته گذشته اعلام شد.

از میان 242 مجموعه داستان خوانده شده توسط داوران، 38 مجموعه داستان که امتیازاتی نزدیک به هم داشتند در جلسات اقناعی میان داوران مرحله نهایی جایزه، مجدداً مورد بحث و بررسی قرار گرفت و آثار راه‌یافته به مرحله ماقبل نهایی انتخاب شدند.

شایان ذکر است در کنار مجموعه داستان‌های برگزیده مهرگان، از میان دیگر مجموعه داستان‌ها نیز تک داستان‌هایی انتخاب شده است که اسامی آن‌ها با عنوان ” تک داستان‌های برگزیده مهرگان ادب“ متعاقباً اعلام خواهد شد.

در این دوره جایزه مهرگان علاوه بر انتخاب بهترین رمان و بهترین مجموعه داستان، تندیس و جایزه مهرگان ”یک عمر تلاش در عرصه نوشتن“ نیز به یکی از نویسندگان بزرگ ایران تعلق می‌گیرد."

این گزارش می‌افزاید: "پنج چهره بزرگ ادبیات معاصر توسط هیأت داوران مهرگان ادب نامزد دریافت این جایزه شده‌اند، داوران در این بخش مجموعه آثار یک نویسنده و تأثیرگذاری او بر جریان داستان‌نویسی ایران را بررسی می‌کنند و به اتفاق آرا یک تن را بر می‌گزینند.

برگزیدگان جایزه مهرگان ادب در بخش‌های مختلف، تندیس مهرگان و جایزه نقدی خود را در مراسم نهایی اهدای جایزه در بهار سال 1397 دریافت خواهند کرد."

 اسامی 14 مجموعه داستان راه‌یافته به مرحله ماقبل نهایی جایزه مهرگان ادب به نظم الفبایی نام کتاب‌ها به این شرح اعلام می‌شود:

١- آرام در سایه؛ منیرالدین بیروتی؛ نیلوفر

٢- افشاربندان؛ محسن حکیم معانی؛ ثالث

٣- بی باد، بی پارو؛ فریبا وفی؛ چشمه

٤- بیدار شدن در ساعت نمی‌دانم چند؛ احمد آرام؛ نیماژ

٥- خانه‌ای از آن دیگری؛ محبوبه موسوی؛ مرکز

٦- خانه کوچک ما؛ داریوش احمدی؛ نیماژ

٧- گربه ساکن چنار؛ محمد بکایی؛ ثالث

٨- گنبد کبود؛ کورش اسدی؛ نیماژ

٩- گیسوف؛ مرتضی کربلایی‌لو؛ نیماژ

١٠- لب‌خوانی؛ ابوذر قاسمیان؛ نگاه

١١- لندن شهر چیزهای قرمز؛ نوید حمزوی؛ نیماژ

١٢- مرگ در َ9:23؛ فرزام شیرزادی؛ ثالث

١٣- مستر جیکاک؛ احمد حسن‌زاده؛ نیماژ

١٤- نوبت سگ‌ها؛ سروش چیت‌ساز؛ مرکز

جواد اسحاقیان، مهدی غبرایی، علیرضا سیف‌الدینی، لیلا صادقی، حسین آتش‌پرور، سیاوش گلشیری و ابوالفضل حسینی گروه هفت نفره داوری مرحله نهایی جایزه مهرگان ادب را تشکیل می‌‎دهند.