سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: جواد محقق نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان جشنواره‌های ادبی حوزه کتاب کودک و نوجوان را  میوه‌چینان آخر فصل دانست و گفت: جشنواره‌های ادبی میوه‌چینان آخر فصل هستند،‌ زیرا آثار منتشر شده را مورد داوری قرار می‌دهند،‌ در نتیجه در ابتدای کار به نتیجه توجه دارند،‌ نه به فرایند،‌ اما در طول سال‌های مختلفی که برگزار می‌شوند،‌ اگر ساز و کار درستی داشته باشند و انتخاب‌های آن‌ها انتخاب‌های مناسبی باشد،‌ در طول زمان و دوره‌های برگزاری می‌توانند در روند تولید آثار بهتر کمک کنند و موثر باشند.

او ادامه داد  :برای نمونه اگر برگزاری این جوایز در یک بازه زمانی 10 ساله به صورت کتابخانه‌ای و میدانی بررسی شوند‌، قطعاً در تولید کمیت و کیفیت کتاب‌های کودک و نوجوان موثر خواهند بود. اما اینکه این تاثیر آیا در همه سال‌ها و دوره‌ها وجود دارد یا خیر،‌ نیازمند یک کار پژوهشی است.

 محقق تعدد جشنواره‌های در حال برگزاری را کافی دانست و افزود: به نظرم جشنواره‌های موجود کفایت می‌کند، مگر اینکه جشنواره‌ای با مختصاتی غیر از این‌ها تاسیس و راه‌اندازی شود،‌ مثلا یکی از آسیب‌هایی که به نظر من وجود دارد، این است که بیشتر جشنواره‌های ما ـ البته به جز کتاب سال ـ تنها به ادبیات یعنی شعر و داستان توجه نشان می‌دهند،‌ در حالیکه نویسندگان و پژوهشگران متعددی هستند که در حوزه‌های دیگر علوم کار می‌کنند و آثار خوبی هم در این زمینه منتشر می‌شود و ناشران متعددی برای انتشار آن‌ها زحمت می‌کشند.

او گفت:‌ اصولاً جشنواره‌ای برای بررسی این کتاب‌ها وجود ندارد، شاید به این دلیل که دوستان جوان ما علاقه‌مندند سری در بین سرها در بیاورند و تنها راهی که به نظرشان می رسد، گفتن شعر یا نوشتن داستان است. چرا که در حوزه‌های دیگر جشنواره و انتخابی وجود ندارد. یعنی از همه شاخه‌های علوم مختلفه ریاضی، تجربی و انسانی ما فقط به علوم انسانی و در بین علوم انسانی فقط به ادبیات و در علوم ادبی هم به شعر و داستان پرداخته‌ایم و می پردازیم و این نتیجه خوبی ندارد.

داور جشنواره‌های کتاب کودک تصریح کرد: اگر جشنواره‌ای تاسیس شود که شاخه‌های دیگر هم مورد داوری قرار گیرد، طبیعتاً در این  زمینه‌ها تشویق و ترغیب‌ها موجب کتاب‌های آن حوزه می‌شود، حتی در حوزه ادبیات هم شاخه‌های دیگری داریم که مطلقاً به آن توجه نمی‌شود. ما جایزه‌‌ای برای نثر ادبی نداریم، جایزه‌ای برای نقد نداریم. در مورد قالب‌های دیگر مثل خاطره‌نویسی و ...نیز وضع به همین منوال است.

او با اشاره به جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان افزود: در جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان کتاب سازی و نقش ناشر در به وجود آمدن یک کتاب مورد توجه قرار می‌گیرد‌، اینکه محتوا باید در ارزیابی‌ها وجه غالب باشد، صحیح است اما نباید منجر به این شود که ما از سیار بخش‌های تولید یک کتاب غفلت کنیم.

نهمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان که توسط انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به طور دوسالانه برگزار می گردد در دی ماه سال جاری با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین شرکت پنتر برگزار شد.