سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمد اوزون متولد 1953 در شهر سیورک از توابع اورفا واقع در کردستان ترکیه است. وی پس از پایان دوره‌ی دبیرستان برای ادامه‌ی تحصیل به آنکارا رفت. اگرچه نوشتن به زبان کُردی در فاصله‌ی سال‌های 1920 تا 1990 در ترکیه ممنوع بود، ولی اوزون به این زبان می‌نوشت و نخستین رمان کُردی خود را سال 1985 منتشر کرد. در سال 1972 به دلیل فعالیت‌های سیاسی و نوشتن به زبان مادری، دستگیر و به دو سال زندان محکوم شد. وی برای بار دوم به خاطر انتشار نشریه‌ی رزگاری (آزادی) هشت ماه زندانی شد. سال 1977 به کشور سوئد رفت و تا سال 2005 به‌عنوان پناهنده‌ی سیاسی در آن‌جا ماندگار شد. در آن‌جا هفت رُمان به زبان کُردی منتشر کرد و درواقع اوزون را باید مدرن‌ترین و فعال‌ترین نویسنده‌ی کُرد کردستان ترکیه به‌شمار آورد. به خاطر جادوی قلم و روایت قدرتمند و اعتقاد بی‌پروا و نیرومند به قدرت کلمه در سال ۲۰۰۱ برنده‌ی جایزه‌ی "تورگنی سگرستد" سوئد شد.

سال 2001 دادگاه امنیت دولتی شهر دیاربکر محمد اوزون را به محاکمه فراخواند. در این محاکمه‌ بسیاری از چهره‌های ادبی برجسته از جمله یاشار کمال و اورهان پاموک حضور داشتند و از وی دفاع کردند و در نتیجه‌ی همین دفاع‌ها و نیز فشارهای بین‌المللی اوزون از اتهامات وارده تبرئه شد.

سال 2006 معلوم شد که محمد اوزون دچار بیماری سرطان شده است و  برای مداوا به بیمارستان دانشگاه کارولیسکای استکهلم رفت. مدتی بعد دوباره به ترکیه برگشت و در شهر دیاربکر اقامت گزید، اما سرطان رهایش نکرد و چندی بعد در سال 2007 درگذشت.

"روشن مثل عشق، تاریک مثل مرگ" که شاهکار معروف محمد اوزون به‌شمار می‌آید، داستان سرگذشت شگفت‌انگیزی پسربچه‌ای است که از ترس دشمن، به همراه مردم روستای خود به غاری پناه می‌برد. دشمن که پس از مدتی، محل اختفای اهالی روستا را کشف می‌کند، آن‌ها را محاصره کرده و سپس غار را به آتش می‌کشد. اما پس از فروکش‌کردن شعله‌ها در کمال ناباوری، این پسربچه‌ی دوساله که "باز" نام دارد، از میان دود و دم غار بیرون می‌آید. فرمانده‌ی ارتش دشمن که خود فرزندی ندارد، او را به فرزندی می‌پذیرد و در خانواده‌ی خودش بزرگ می‌کند. باز افسری می‌شود که بعدها به جنگ همان اهالی سرزمین مادری‌اش می‌رود، بی‌خبر که او خود از همان سرزمین و همان ملت است. روزی دختری از اهالی آنجا را اسیر می‌کند و دل به او می‌بندد... دل‌بستنی که به قیمت جان هر دو دلداده تمام می‌شود. 

این داستان در قالبی نمادین، اشاره به تاریخ معاصر ترکیه و منازعه‌ی بین کُردها و تُرک‌های آن سرزمین در یک قرن گذشته دارد.

این کتاب در ۳۱۳صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات افراز منتشر و به بازار کتاب عرضه شد.