سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رابرت مک کی از مدرسان ممتاز و صاحب‌نام هنر داستان‌نویسی در جهان است. نیک‌بختانه نام او در ایران نیز به‌اندازه‌ی دیگر کشورهای دنیا شناخته شده است. در میان شاگردان مک‌کی تاکنون بیش از شصت نفر برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شده‌اند و دویست نفر نامزد این جایزه بوده‌اند. و این تنها یکی از دستاوردهای شگرف این نویسنده و مدرس سرشناس است. مک‌کی نوزده سال پس از کتاب "داستان؛ سبک، ساختار و اصول فیلمنامه‌نویسی" کتاب دیالوگ را نوشت.

این اثر که با برگردان مهتاب صفدری در انتشارات افراز منتشر شده، در چهار بخش اصلی و نوزده فصل به تعریف دیالوگ، بررسی کاستی‌های آن، شیوهی اصلاح، طراحی و خلق دیالوگ در چهار رسانه اصلی داستان‌نویسی- داستان، نمایشنامه، فیلمنامه سینمایی و فیلمنامه تلویزیونی- می‌پردازد و با آوردن نمونه‌های گوناگون، نکته‌های مطرح شده در کتاب را به شکلی عملی و کاربردی توضیح می‌دهد.

به‌عقیده‌ی رابرت مک کی دیالوگ‌نویسی، گام نهایی در خلق داستان است. داستان مرحله به مرحله، از پی پژوهش و طراحی نویسنده ساخته میشود و در آخرین قدم نویسنده به شخصیت اجازه‌ی صحبت کردن میدهد؛ اما نه به شیوهی ملال آور و یکنواخت گفت و گوهای روزمره، بلکه به شیوه ای کمابیش شاعرانه که دیالوگ نامیده می‌شود. درواقع نویسنده همچون کیمیاگری است که اجزای شخصیت و داستان را در هم می‌آمیزد، در قالبی می‌ریزد و سپس با لایه ای از "دیالوگ" اندود می سازد و بدین سان فلزِ بنیادین هستی را به طلای صیقل یافته ی داستان بدل می کند.

در مقدمه‌ی کتاب آمده است که "اگر به تازگی آزمودن هنر پرمخاطره‌ی نویسندگی را آغاز کرده‌اید و به بن بست خلاقیت رسیده‌اید "دیالوگ" شما را در مسیر کمال قرار می‌دهد و اگر نوشتن حرفه‌ی شماست، اما در راه گم شده‌اید این کتاب شما را به مقصد می‌رساند."

انتشارات افراز "دیالوگ؛ هنر کنش کلامی بر صفحه، صحنه و پرده" را به‌تازگی، در 338 صفحه و شمارگان 500 نسخه منتشر کرده است.