به گزارش هنرآنلاین، نشر ثالث دو کتاب "هزار فرسنگ تا آزادی" و "حسرت نمی‌خوریم" با ترجمه زینب کاظم‌خواه را منتشر کرد. در همین حال کتاب "آکواریوم‌های پیونگ یانگ" با ترجمه بیژن اشتری به چاپ چهارم رسید.

هر سه کتاب از پناهندگانی می‌گوید که گرسنگی و ستم آن‌ها را از وطن خودشان فراری داده و به کره جنوبی رسانده است. از کسانی می‌گوید که از فقر و بدبختی رها شده‌اند اما بی‌وطنی گریبانگیرشان شده است.

"هزار فرسنگ تا آزادی" نوشته یون سون کیم است. نویسنده در این داستان از خاطراتش می‌گوید، از زمانی که در سن دوازده سالگی گرسنه و تنها منتظر مادر و خواهرش است که برای پیدا کردن غذا خانه را ترک کرده‌اند. دختر بچه 12 ساله چند روز است که غذا نخورده و تنها کاری که می‌تواند بکند انتظار برای مرگ است.

"حسرت نمی‌خوریم" نوشته باربارا دمیک روزنامه‌نگار است. او برای این کتاب با پناهنده‌های زیادی در کره جنوبی مصاحبه کرده است و در نهایت داستان شش نفر از آن‌ها را در کتابش آورده است. او در این اثر به یمن سال‌ها کار روزنامه‌نگاری‌اش گزارش‌های توصیفی روانی را از زندگی این پناهندگان آورده است، پناهندگانی که زندگی و طبقه متفاوتی در کره شمالی داشتند، اما سرانجام همه‌شان فرار بود. شخصیت‌های کتاب دمیک همه کسانی‌اند که توانسته‌اند از سال‌های قحطی کره شمالی جان سالم به در ببرند، اما مرگ عزیزانشان را به خاطر گرسنگی دیده‌اند.

"آکواریوم‌های پیونگ یانگ" نیز داستان دیگری از رنج بی‌پایان مردم کره شمالی است. این کتاب داستان زندگی فردی به نام کانگ چول هوان است که با خانواده‌اش ده سال در اردوگاه‌های کار اجباری کره شمالی زندانی بوده‌اند. او بعد از آزادی مجبور شد به کره جنوبی پناهنده شود.