سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "تفسیرهاو تاویل‌ها: در انتظار گودو" مجموعه مقالاتی به سرویراستاری هارولد بلوم  با برگردان بهروز حاجی محمدی در انتشارات ققنوس منتشر شده است. این کتاب در ادامه‌ی کتاب "پارتیزان  و کبوترها: مجموعه مقالات انتقادی در باب زندگی و آثار ساموئل بکت" که سال 93 منتشر شده بودف روانه بازار کتاب شده است؛ کتابی که با همین مترجم و در انتشارات ققنوس منتشر شد.

هارولد بلوم، سرویراستار کتاب "تفسیرهاو تاویل‌ها: در انتظار گودو" در مقدمه‌اش نوشته است: "هیو کِنِر هوشمندانه می گوید که در نمایشنامه در انتظار گودو کلاه های لبه دار "برای تفکر از سر برداشته و برای تکلم بر سر نهاده می شوند." این باورِ درست، واقعا دیدگاهی بکتی است، مثل لیندون جانسن که معتقد بود جرالد فورد همان واشینگتنی است که نمی تواند همزمان قدم بزند و آدامس بجود."

"در انتظار گودو" مشهورترین اثر ساموئل بِکت نویسنده و نمایشنامه‌نویس ایرلندی است. نویسنده‌ای که در سال  ۱۹۶۹ به دلیل "نوشته‌هایش - در قالب رمان و نمایش - که در فقر [معنوی] انسان امروزی، فرارَوی و عروج او را می‌جوید"، جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد.

داستان نمایشنامه‌ مشهور بکت دیگر سال‌هاست که به افسانه‌ای معاصر بدل شده است. دو انسان به ظاهر ولگرد و فقیر به نام‌های استراگون (گوگو) و ولادیمیر (دی‌دی) با کسی به نام گودو که نمی‌دانند کیست، قرار ملاقات دارند، و چشم‌به‌راه نشسته‌اند. انتظار آن‌ها گویی امیدی برای زیستن است. استراگون شب گذشته را در گودالی گذرانده و افراد ناشناسی او را کتک زده‌اند. صحبت دربارة کتک خوردن، آنها را به یاد خشونت مردم می‌اندازد و تأسف می‌خورند که چرا در سال ۱۹۰۰، آن‌گاه که هنوز زیبا بودند و آب و رنگی داشتند خودشان را از بالای برج ایفل به زیر نینداخته‌اند. گوگو از کفش‌های تنگش که پاهای او را به درد می‌آورند و دی‌دی از کلاهش که باعث خارش سرش می‌شود و همچنین بیماری مثانه، رنج می‌برد. آنها نمی‌توانند بروند چون منتظر گودو هستند و محکوم‌اند که در این مکان بمانند، تا زمانی که گودو به قولش عمل کند. آنها نه هیچ اطمینانی به این قول و قرار دارند و نه به اینکه محل ملاقات آن‌ها در این مکان و در زیر همین درخت باشد.

WaitingForGodot-2

در بخشی از مقاله "لذت تراژیک در انتظار گودو" از کتاب "تفسیرهاو تاویل‌ها: در انتظار گودو" چنین می‌خوانیم:

"در سال ۱۹۵۶ هنگام تماشای اجرای در انتظار گودو در نیویورک، اصلا بکت را نمی شناختم. یکی از دوستانم شنیده بود که برخی از منتقدان نمایش عجیبی را تحسین کرده و برخی دیگر به آن اعتراض کرده بودند. این دوست گمان می‌کرد من هم مایلم آن نمایش را ببینم. بنابراین بلیت خرید و ما به سالن نمایش رفتیم. آن شب مهیج‌ترین شبی بود که تا آن زمان در تئاتر سپری کرده بودم و هنوز پس از سی سال حضور در سالن‌های تئاتر چنین است. هنگام تماشای آن نمایش، چیزی در من اتفاق افتاد و آن زمان _ یعنی در طول نمایش _ نمی‌دانستم چیست؛ هنوز هم کاملا مطمئن نیستم، اما به دفعات برای یافتن علت آن احساس تلاش کرده‌ام. هنگامی را به یاد دارم که پرده نمایش در برابر آن دو چهره منجمد، یعنی دی‌دی و گوگو، پایین آمد. من هم پیش از آن که به جمع تشویق کننده‌های بازیگران نمایش بپیوندم لحظاتی درجا خشکم زد: برت لار نقش گوگو را بازی کرده و ای.جی. مارشال بازیگر نقش دی دی بود؛ کرت کازنار نقش پوزو را بازی کرده بود و آلوین اپستین نقش لاکی را."

کتاب "تفسیرهاو تاویل‌ها: در انتظار گودو" را می‌توانید با قیمت ۱۸ هزار تومان تهیه کنید.