سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: آیین رونمایی از جلد هفدهم "فرهنگنامه کودکان و نوجوانان" که با حمایت سیف الله پویاراد به زیور طبع آراسته شده است، عصر دهم بهمن‌ماه در سیصد و ‌سی‌امین شب مجله بخارا با حضور اعضای هیئت‌مدیره شورای کتاب کودک و شورای مدیریت فرهنگنامه کودک و نوجوان و با یادی از توران میرهادی، در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

در مراسم پس از خیرمقدم علی دهباشی به حضار، نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک طی سخنانی، اظهار کرد: دیروز نهم بهمن سالروز درگذشت یحیی مافی بود و روزهای مبارک بارش برف است. شورای کتاب کودک سررسید جالب و پرمحتوایی را چاپ کرده است و در تاریخ 24 بهمن در تالار کانون پرورش فکری در خیابان حجاب، پنجاه و پنج سالگی شورای کتاب را خواهیم داشت.

او همچنین با یادی از توران میرهادی، گفت: به بازنشر آثار میرهادی توجه کنید، بازخوانی آثار بسیار مهم است چون این آثار بسیار ارزشمند است. امسال نخستین سالی است که بدون توران میرهادی از "فرهنگنامه کودک و نوجوان" رونمایی می‌کنیم.

دبیر شورای کتاب کودک در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره فرهنگنامه کودک و نوجوان پرداخت و افزود: فرهنگنامه مدتی است زیر نظر شورای مدیریت به کارش ادامه می‌دهد، این فکر در زمان حیات توران میرهادی شکل گرفت. شورای مدیریت از سال 1393 با پنج نفر عضو شامل نصرالله فاضل، نوش‌آفرین انصاری، شهرداد میرزایی، فاطمه محفوظ ‌بالله و علی‌رضا میرفخرایی کار خود را آغاز کرد. مدت فعالیت این شورا قرار بود دو ساله باشد ولی تصمیم گرفتیم تا انتشار جلد هفدهم، این شورا به کارش ادامه دهد.

انصاری با تأکید بر اهمیت مباحث مدیریت انسانی، درباره انتشار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: شورای کتاب کودک مشورتی است و مدیریت شورایی برای انتشار یک اثر و بحث داشتن یک ناشر و تعهد برای جامعه، کار ساده‌ای پیش رو نداشته است. تجربه آموزش در خود شورا، از 33 سال پیش آغاز شده است و شورا مربیانی را تربیت کرد.

دبیر شورای کتاب کودک گفت: امروز مفتخریم هفدهمین جلد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را که با دقت و دلسوزی بسیار به سرانجام رسیده به محضر کودکان و نوجوانان این سرزمین تقدیم کنیم. همچنین بررسی و مطالعه 14 صفحه اول جلد هفدهم و سخن ناشر و پیشگفتار پدیدآورنده را به مخاطبان توصیه می‌کنم.

مراسم رونمایی از فرهنگنامه کودکان و نوجوانان

انصاری همچنین به معرفی و ترویج فرهنگنامه در اقصی نقاط کشور اشاره کرد و ادامه داد: از دیرباز همکاران در حوزه ترویج، فرهنگنامه را به روستاها و شهرهای مختلف برده و معرفی کرده‌اند ولی هنوز هیچ سند مدونی نداریم که بتواند به‌صورت شیوه‌نامه ترویج مورد استفاده قرار گیرد. البته اخیراً خانم احمدی در موسسه "مادران امروز" در طرح ملی و بزرگ موسسه با‌ عنوان "خواندن برای بهتر زیستن" که خواندن از راه دور را دنبال می‌کند از مقاله‌ای در این زمینه استفاده کرده که منتظر بازخوردهای آن هستیم.

پس از بخش کلیپی از توران میرهادی که درباره دعوت به حمایت و همت مردمی راه‌حل‌های بومی و پرهیز از نمایشی کار کردن بود، مجید رضایی از اعضای گروه اخترشناسی فرهنگنامه به ایراد سخنرانی پرداخت.

 منصور وصالی نیز با یادی از زنده‌یاد توران میرهادی، گفت: مسیر پیدایش علم مدرن را اگر مطالعه کنید، تاریخ روشنگری که از قرن هفدهم آغاز شده آنچنان در زندگی مردم اروپا تأثیر می‌گذارد که جزئی از فرهنگ اجتماعی مردم اروپا می‌شود.

او ادامه داد: تنها راه تولید و رسیدن به هدف خوش‌بینی مفرط نسبت به علم است و به این ترتیب ایده حفظ و نگهداری علم شکل می‌گیرد که تألیف دائره‌المعارف مطرح می‌شود و مهم‌ترین هدف آن‌ها این بود که اگر تمدن از بین رفت، دانش جایی ذخیره شده باشد.

در ادامه مریم خوانساری به نمایندگی از سیف الله پویاراد بانی و حامی انتشار هفدهمین جلد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان به روی سن آمد و متن زیر را خواند:

"خانم‌ها آقایان سلام

من مریم خوانساری هستم و از طرف آقای پویاراد به شما درود و سلام عرض می‌کنم

آقای پویاراد با شوق بسیار چشم به راه انتشار جلد هفدهم فرهنگنامه کودک و نوجوان بودند،

 برگ سبزی تقدیم به بچه‌های نازنین سرزمین مادری، ایران پرگهر و ادای دینی کوچک به توران میرهادی بزرگ...

آقای پویاراد بسیار عذرخواهی کردند که در اثر پیشامدی بسیار غیر منتظره نتوانستند امروز و در این وقت زیبا کنار شما باشند،

و حسرت فراوان دارند که در فقدان وجود گرانقدر توران خانم این مجلد به سرانجام رسیده است؛ اما ایشان یقین دارند راه بزرگ و مهم توران میرهادی عزیز با صلابت و قدرت پیموده خواهد شد؛

بچه‌ها، نسل آینده ایران، به لطف آگاهی بخشی بزرگان و نخبگانی مانند توران میرهادی با دانایی و علم و اطلاع به یقین ایرانی آباد خواهند ساخت که شایسته فرهنگ دیرسال ایرانی باشد.

ما امیدواریم همه جلدهای این فرهنگنامه پر قدر و منزلت که یکی از بهترین یادگارهای توران خانم است نیز به زودی به زیور طبع آراسته شود و جلد هفدهم را تقدیم همه دوستداران فرهنگ والای ایرانی، و کودکان زیبای سرزمین مادری می‌کنیم."

 در پایان مراسم به سیف الله پویاراد به جهت پشتیبانی سخاوتمندانه هفدهمین جلد "فرهنگنامه کودکان و نوجوانان" نشان یادبود فرهنگنامه اهدا شد.