سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان "عشق و چیزهای دیگر" اثر مصطفی مستور در حالی منتشر می‌شود، که نویسنده قریب به یک هفته پیش نامه‌ای انتقادی نوشته و منتشر کرده بود.

چندی پیش مصطفی مستور به ممیزی کتابش و ملزم شدن به اعمال اصلاحات بر روی آن برای کسب مجوز نشر اعتراض کرده بود و نوشته بود: من ترجیح می‌دهم کتابم هرگز منتشر نشود تا این‌که تسلیم خواست و سلیقه‌ کسانی شوم که حقوق‌شان را از مالیات امثال من و خوانندگان کتاب‌هایم می‌گیرند.

متن کامل یادداشت او چنین است:

"از بخش بررسی کتاب وزارت ارشاد به ناشرم خبر داده‌اند که دادن مجوز انتشار به آخرین رمانم با نام "عشق و چیزهای دیگر"، مشروط به اعمال اصلاحاتی در کتاب است. بارها گفته‌ام که سانسور نه مفید است و نه ممکن. مفید نیست، چون با حذف و اصلاح و حتی عدم انتشار یک کتاب، مسیر حرکت هر جامعه ذره‌ای تغییر نمی‌کند. سیاست‌گذاران ممیزی کتاب، در عالی‌ترین سطوح خود، نمی‌خواهند بپذیرند که کتاب‌ها برآیند و برآمده از فرهنگ جامعه هستند، نه به عکس. می‌توان با آمار و پژوهش‌های علمی و میدانی نشان داد که سانسور، از هر نوعش، اگر نتیجه‌ معکوس برای واضعان آن نداشته باشد، مطلقا موثر نیست.

سانسور اما ممکن هم نیست. نه فقط به خاطر گسترش رسانه‌ها و سهولت دسترسی به آن‌ها که دریافت بخش‌های سانسورشده‌ هر اثر را بی‌نهایت آسان کرده است، بلکه به این دلیل ساده که حذف چند جمله و حتی چند صفحه از یک کتاب نمی‌تواند صدایی را که در سراسر یک اثر و در تک‌تک کلمات آن نهفته و تنیده شده است، خفه کند. کسانی که به سانسور ایمان دارند، معمولا درک درستی از پیچیدگی‌های ذهن و روح انسان ندارند. شاید اگر آن‌ها می‌دانستند که هنر و ادبیات اصولا نمی‌تواند آدم‌ها را متحول کند یا حتی تاثیر کوچکی بر زندگی‌شان بگذارد، دست از این کار می‌کشیدند و این همه وقت و پول و انرژی مصروف آن نمی‌کردند.

با این حال من ترجیح می‌دهم کتابم هرگز منتشر نشود تا این‌که تسلیم خواست و سلیقه‌ کسانی شوم که حقوق‌شان را از مالیات امثال من و خوانندگان کتاب‌هایم می‌گیرند تا تنها ابزار ارتباطی ما را با سانسور و ممیزی مختل کنند.

2699143

تنها خواسته‌ من این است که اداره‌ بررسی کتاب وزارت ارشاد به شکلی شفاف و بدون شرمساری توضیح دهد که در صفحات ۵۰ تا ۵۴ این رمان چه یافته‌ است که فکر می‌کند اگر این صفحات "اصلاح" نشوند، دل و دین مردم بر باد خواهد رفت؟ در این صورت من آماده‌ام تا به تفصیل توضیح دهم که نتیجه‌ این رفتارها و نگرش‌ها و سیاست‌گذاری‌های غلط فرهنگی، چه آسیب‌های تکان‌دهنده‌ای به جامعه و زندگی آدم‌ها زده است."

اکنون نشر چشمه خبر داده است که رمان "عشق و چیزهای دیگر" مجوز چاپ گرفته است.

این کتاب که گویا روایتگر داستانی عاشقانه است در حال طی مراحل آماده سازی برای نشر است تا به زودی روانه بازار کتاب شود.