سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ‌سه کتاب تازه از جهان کلاسیک در انتشارات نگاه با عناوین "همیشه شوهر"، "پیرمرد و دریا" و " داستان‌های هانس کریستین آندرسن" منتشر شده است.

"همیشه شوهر" اثر فئودور داستایوسکی پنجاهمین کتاب از سری آثار "چشم و چراغ" انتشارات نگاه با ترجمه علی اصغر خبره‌زاده منتشر شده است. این کتاب داستانی ست درباره مردی است که به نظر نمی‌آید شخصیت اصلی داستان باشد. به جای او، شخص اصلی مردی ست به نام ولچانینف، ‌مجرد، ثروتمند کمی عیاش و البته مبادی ادب در بیشتر مواقع، که این روزهای کتابی، اوضاعش ـــ همچون خود داستایوسکی وقتی که این کتاب را می‌نوشته ـــ بسیار آشفته و درهم است! وقتی همه چیز از درون و بیرون بهم گره خورده و گیجی بسیاری به بار آورده و شخص را دچار مرض مالیخولیا کرده! او این روزها به طرز غریبی خاطراتی از گذشته به یاد می‌آورد که به طور شگفت موجب شرمش می‌شود و از خود بیزاری. در همین اثنی یکی از رفقایش پس از نُه سال با وضعی آشفته به دیدنش می‌آید و ماجراهای تازه‌ای آغاز می‌شود.

سبک داستایوسکی، نه سلیس است نه روان و نه زیبا. اما قوی است و محکم و رسا و کاماا مختص به خود اوست. قیودی که در زبان روسی زیاد استعمال می‌شود در این اثر مخصوصاً زیادتر هستند. این عیوب مخصوصاً در اولین فصل خودنمایی می‌کنند. مانند چند اثر از کارهای اولیه‌اش، ابتدای آن دشوار است. هر شخصیت، و مخصوصاً پاول پاولوویچ تروسوتسکی با طرز سخن مخصوص به خودش حرف می زند، تعبیرات مخصوص به کار می‌برد. لحن کلام و سیاق جمله‌ها مختص بین سال‌های 1860-1880 است. لحنی که مخصوصاً در برخی محافل نیمه اشرافی، کارمندان عالی ادارات و ملاکان ولایتی آن زمان به کار می‌رفته است.

این کتاب با قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است.

"پیرمرد و دریا" شاهکار ارنست همینگوی با ترجمه محمدتقی فرامرزی و با قیمت 16 هزار تومان منتشر شده است.

داستان پیرمرد و دریا در مقایسه با اغلب داستان‌ها، از جهات بسیار، اثرى استثنایى است. دوره وقوع حوادث آن بسیار کوتاه است؛ بخش بزرگى از آن در طى سه روز و سه شبى رخ مى‌دهد که پیرمرد در دریا به‌سر مى‌برد.

البته یک روز پیش از آغاز و یک نیم‌روز پس از پایان داستان نیز وجود دارد. حال مى‌توانید تصور کنید که کار نویسنده چقدر دشوارتر مى‌شود. سه روز از زندگى یک نفر بى‌آن‌که نفرى دیگر در اطرافش باشد. در حالت عادى، چنین داستانى بسیار خسته‌کننده مى‌شود. ولى اغلب خوانندگان داستان معتقدند که پیرمرد و دریا خسته‌کننده نیست. همینگوى چگونه توانست زمانى چنین کوتاه را در زندگى فقط یک نفر به زمانى چنین جالب تبدیل کند؟ در روز قبل از داستان، هشتاد و چهار روز از آخرین صید سانتیاگو یا "پیرمرد" مى‌گذرد. او یک بیوه‌مرد است و کوچک‌ترین اثرى از وجود فرزند در زندگى‌اش دیده نمى‌شود. فقط "پسرک" یا مانولین را در کنار خود دارد که همراه و دوست حقیقى او است. مانولین شاگرد سانتیاگو بوده است، ولى پدر و مادرش او را مجبور کرده‌اند در قایق ماهى‌گیرى دیگرى کار کند، چون سانتیاگو "بد مى‌آورد". ولى پسرک همچنان به پیرمرد وفادار است و او را در تدارک دیدن براى صید یک "ماهى بزرگ" یارى مى‌کند.

و در آخر "داستان‌های هانس کریستین آندرسن" با قیمت 102 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. این کتاب شامل چهار مجموعه از قصه‌ها و داستان‌های نویسنده بنام دانمارکی، هانس کریستین اندرسن است: "پری جنگلی و 39 داستان دیگر"، "پری دریایی و 28 داستان دیگر"، "آدم برفی و 32 داستان دیگر" و در آخر"دخترک کبریت فروش و 53 داستان دیگر".