سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رضامراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش این بنیاد با اعلام این خبر گفت: این نخستین بار است که بنیاد سعدی در کشور عراق دوره ­های ویژه  تربیت مدرس فارسی برگزار می­ کند. این اتفاق با توجه به موقعیت ویژه زبان فارسی در عراق و اهمیت گسترش این زبان از جنبه ­های مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در آن کشور، بسیار مهم و کم نظیر به شمار می آید.  

صحرایی با اشاره به آنکه  کشور عراق بسیار از این دوره ها استقبال کرده و تا کنون موسسه های خصوصی نیز به صورت خود جوش آموزش زبان فارسی را مد نظر قرار داده اند در خصوص دوره­ تربیت مدرس زبان کنونی گفت: این دوره از روز پنج شنبه 21 دی ماه آغاز شد و تا دوشنبه 25 دی ماه ادامه خواهد داشت. نکته مهم تر آنکه همزمان برای دانشجویان زبان فارسی دانشگاه بغداد که بیش از 300 نفر هستند چند کارگاه تخصصی« آموزش گفت و گو» برگزار شده است. امیدواریم که چنین دوره هایی را سال آینده در عراق حداقل دو بار دیگر برگزار کنیم.  

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در همین خصوص افزود: کتاب ­های تالیف خود بنیاد سعدی در این دوره­ های جدید مبنای آموزش قرار گرفته اند و  پیش بینی می­ کنیم که با طرح­ های آموزشی در دست اجرا، وضعیت زبان فارسی در عراق بیش از پیش توسعه پیدا کند. هر پودمان تربیت مدرس فارسی 40 ساعت است  که اولین آنها طی این روزها دراین کشور در حال اجراست و مطابق برنامه ریزی ­های صورت گرفته، در کشور عراق حداقل 5 پودمان تربیت مدرس برگزار خواهد شد. زیرا دوره های تربیت معلم دوره هایی هستند که باید بطور منظم تکرار شوند.تدریس زبان دوم نیاز به بازآموزی، تقویت و به روزآوری دارد و معلمان لااقل باید هر دو سال یکبار در این دوره ­ها شرکت کنند.

صحرایی همچنین گفت: تمامی استادان زبان فارسی در عراق که با رایزنی فرهنگی ارتباط داشتند از دانشگاه ­های مختلف، اعم از بغداد، نجف، کوفه، کربلا و سایر دانشگاه ­هایی که در شهر بغداد هستند به علاوه مدرسان زبان فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد  ابتدا در دوره  دانش افزایی زبان فارسی که توسط استادان اعزامی بنیاد سعدی برگزار شد شرکت کردند و پس  از آزمون تعین سطح، آنها به دو گروه تقسیم شدند که  یک گروه به دوره تربیت مدرس فارسی و گروه دیگر برای تقویت مهارت­ های زبان فارسی به دوره پیشرفته زبان فارسی  راه یافتند.

به گفته این معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و استاد زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، یکی از سیاست­ های اجرایی جدی این بنیاد  تقویت معلمان، مدرسان و استادان زبان فارسی در خارج از کشور است و  برای این منظور طرحی در بنیاد سعدی تهیه و به تصویب شورای معاونین رسیده که به طرح«تربیت مدرس زبان فارسی» معروف است که مطابق آن کلیه استادان زبان فارسی در خارج از ایران، مشمول این طرح قرار می­ گیرند.

وی در خصوص طرح « تربیت مدرس زبان فارسی» بنیاد سعدی توضیح داد: در این طرح ابتدا آزمون تعیین سطح به عمل می آید و بعد از این امتحان، مدرسانی که حداقل 60 درصد از نمره آزمون را به دست بیاورند، در دوره تربیت مدرس زبان فارسی بنیاد سعدی شرکت می­ کنند. این دوره دارای چند پودمان است که پودمان اول 40 ساعت است و عنوان آن«زبان فارسی را چگونه آموزش دهیم » است که در این پودمان بعد از آشنایی با اصول کلی آموزش زبان فارسی، ویژگی ­های این زبان، سیر تبیین رو­ش ­های آموزش زبان، آشنایی با انواع  برنامه ­های درسی معنبر در حوزه اموزش زبان و شیوه­های آزمون سازی و سنجش، معلمان در هر کدام از چهار  مهارت اصلی صحبت کردن، شنیدن، خواندن و نوشتن و دو  مولفه واژه و دستور، تکنیک­ هایی را دریافت می­کنند تا مطابق آن تکنیک­ها قادر باشند زبان فارسی را مطابق  تکنیک­ های نوین آموزشی تدریس کنند.

صحرایی در ادامه افزود: در صورتی که  نمره فارسی آموزان زیر 60 باشد، در دوره تقویت مهارت ­های زبانی شرکت می­ کنند که در آنجا هم کارگاه­ های تخصصی برای تقویت مهارت­های خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن برای آنها برگزار می­شود و بعد از گذراندن آن دوره­ها به دوره تربیت مدرس راه پیدا می­کنند.  

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی همچنین بر اهمیت ادامه ارتباط و تعامل با مدرسان زبان فارسی توسط بنیاد سعدی تاکید کرد و گفت: با توجه به ضرورت تعامل با این استادان، به زودی یک شبکه ارتباطی اختصاصی در قالب گروه تلگرامی و یا شبکه اجتماعی تعاملی برای معلمان زبان فارسی راه اندازی خواهیم کرد که از طریق ان با تکنیک های آموزش زبان فارسی بیشتر آشنا شوند. البته تمامی این استادان در شبکه­ های ارتباطی بنیاد سعدی عضو هستند.  

بنا بر اعلام این خبر، رضامراد صحرایی،  فائزه مرصوص، منیره شهباز، لیلا کیاشمشکی و امیر حسین مجیری که از کارشناسان بنیاد سعدی و دانش آموخته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان هستند، در این دوره­ ها به مدرسان زبان فارسی عراقی فنون آموزش این زبان را تعلیم می ­دهند.