سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مرضیه بزرگمهر به هنرآنلاین گفت به تازگی کتاب "در کارگه کوزه گری" را آماده­ انتشار دارد.

او به هنرآنلاین گفت: این کتاب که با عنوان دوم "هزار و یک رباعی از هزار و یک شاعر به گزین" نوشته شده دربرگیرنده بهترین رباعی‌های شاعران پارسی گو از قرن دوم هجری تا دوران معاصر است. در این کتاب همچنین معرفی مختصری از شاعران و رباعی سرایانی که اغلب شاعر حرفه ای نیستند و فیلسوف، سیاستمدار، عارف و ... هستند، ضمیمه اثر کرده‌ام.

مرضیه بزرگمهر گفت:آقای زکریا مهرور مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته‌اند در تعریف رباعی و وزن و فرم آن که این بخش‌ها را در بر دارد: بخش نخست؛ رباعی چیست؟ بخش دوم؛ رباعی نامه شامل رباعیات و بخش سوم؛ شاعران نامه(به ترتیب حروف الفبایی) شامل معرفی مختصر هر شاعر در یک یا دو ویژگی شاخص.

بزرگمهر گفت: گونه ادبی رباعی را انتخاب کردم چون آهنگی زیبا و مفاهیم عالی دارد. این قالب شعری موجز و پرمغز است.

منابع من تاریخ ادبیات ایران، رباعی نامه‌ها و کتاب‌های شعر شاعران مختلف بود.

بزرگمهر ادامه داد: انتخاب یک رباعی از میان انبوه رباعی‌های یک شاعر کاری دشوار است. ضمن این که دسترسی به دیوان همه  شاعران هم دشواری‌های خاص خود را دارد. بنده رباعی‌ها را در طی سال‌های طولانی و به مناسبت رجوع به دیوان‌های شاعران مختلف انتخاب کرده‌ام.

او گفت: در این مجموعه رباعی‌هایی از عطار، سنایی، رودکی، فرخی سیستانی، حافظ، خیام، سعدی و از معاصران؛ اخوان ثالث، مصطفی علیپور، ایرج زبردست، حسن حسینی، قیصر امین پور و ... جمع آوری کرده‌ام.

این پژوهشگر ادامه داد: ویژگی‌هایی که این مجموعه برای محققان و ادب پژوهان دارد عبارتند از معرفی شاعران و سیری در اندیشه های ایرانی، آشنایی با طرز تفکر ایرانی- اسلامی و التذاذ ادبی با خوانش نمونه‌هایی از رباعی‌ها. به همین مناسبت رباعی‌ها را با شماره به دنبال هم آورده‌ام.

او در پایان گفت: هنوز با ناشری درباره انتشار کتاب مذاکره نکرده‌ام و امیدوارم ناشران به این اثر که زمان زیادی را برای تدوین آن صرف کرده ام، توجه خاصی نشان دهند.

به گزارش هنرآنلاین؛ مرضیه بزرگمهر متولد 1341 و دبیر آموزش و پرورش است. او پیش از این سه کتاب درباره­ی آموزش دستور زبان فارسی با نام "دستور آسان" برای سه پایه­ متوسطه  اول نوشته و همچنین با زکریا مهرور کتاب "گفتارهای شادان برزین" را تألیف کرده است. کتاب "گفتارهای شادان برزین" بازنویسی چهل حکایت نکته دار از آثار مشهوری چون: تذکره الاولیا عطار و فیه مافیه مولوی است که در سال 1394 توسط نشر تیرگان منتشر شده است.