سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیروس طاهباز شخصیتی است که همیشه در حواشی ادبیات معاصر ایران باید ردش را گرفت اما گاه دامنه‌ی تاثیر گذاری فعالیت‌های او در محوری‌ترین رویدادهای ادبی معاصر نیز دیده می‌شود. منتقدی که عمری را صرف تصحیح شعر نیما یوشیج کرد.

سیروس طاهباز در یک زمستان سرد به دنیا آمد و در یک زمستان سردتر درگذشت. او در دوم دی ماه 1318 متولد شد و در اسفند سال 1377 فوت کرد. طاهباز در بین سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ ه ش مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده داشت. او از دوران نوجوانی عاشق ادبیات بود و بعد از راه اندازی مجله آرش بیش از همیشه به شعر- هنری که بیشترین وقتش را صرف آن کرد- پرداخت. طاهباز همچنین به گردآوری بیش از بیست هزار برگ از دست‌نوشته‌های نیمایوشیج پرداخت و در طول سی و پنج سال، با انتشار بیست و سه دفتر، توانست مجموعه کامل شعرهای نیما و آثاری درباره او را منتشر کند.

طاهباز بزرگ‌ترین افتخار زندگی‌اش را کار روی آثار نیما می‌دانست، در روزهای جنگ و زیر بمباران، تهران را ترک نکرد چراکه اعتقاد داشت، "اگر قرار است دست‌نوشته‌های نیما که در خانه‌ ماست نابود شود، همان بهتر که من هم با آنها بروم." گرد‌آوری بیش از ۲۰ هزار برگ از دست‌نوشته‌های نیما و انتشار مجموعه کامل شعرهای نیما اما تنها فعالیت سیروس طاهباز نبود. او که خود نویسنده بود و دستی هم در ترجمه داشت، در طول عمر کاری‌اش آثار برجسته نویسندگان بزرگی همچون جان اشتاین‌بک، ارنست همینگوی، آرتور میلر و ساموئل بکت را به فارسی ترجمه کرد. او که عاشق ادبیات بود، ۷۰ کتاب از خود برجای گذاشت و چند جایزه مختلف ادبی را از آن خود کرد که از معروف‌ترین آنها می‌توان به جایزه‌ سیب طلایی دوسالانه‌ براتیسلاوا برای کتاب "باز هم زندگی کنیم" اشاره کرد.

گفته می‌شود طاهباز در یک چهارشنبه‌سوری بارانی در خانه یکی از آشنایانش ناگهان به زمین افتاد و دیگر هیچ‌گاه بلند نشد. دلیل مرگ او را سکته مغزی اعلام کردند.

او در آرامگاه نیما به خاک سپرده شد.