سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب داستان سه موسیقیدان کُرد است که برای زنده نگه‌داشتن شعر و موسیقی، شروع به سفر به شهرهای گوناگون می‌کنند و در این راه توسط سربازان بعثی اسیر می‌شوند و...

‎این رمان یک رمان نخبه‌گراست و ‎به اعتقاد برخی از صاحبنظران، این اثر برترین اثر ادبی تاریخ ادبیات کرد به شمار می‌رود. موضوع اصلی آن هنر و درون‌مایه‌ی اصلی‌اش ارزش هنر و تلاش برای حفظ آثار هنری است. ساختار غیرخطی این رمان کمک زیادی به کشش و جذابیت داستان می‌کند. نثر کتاب آن‌قدر شیوا و روان است که گاهی به شعر می‌ماند. بختیار علی در قالبی کاملاً متفاوت، تقابل زیبایی و مرگ، فجایع جنگ و تبعات اجتماعی آن را به تصویر می‌کشد. دالیا سراج الدین دختری عاشق و نمونه‌ی یک زن فداکار است که در راه یافتن نامزدش تن به هر خفتی می‌دهد. جسم و روح دالیا از آنِ نامزدش باسم جزایری است، اما او برای آگاهی از سرنوشت معشوق‌ بی‌نام‌ونشان‌اش ناچار است از جسم خودش بگذرد تا دست‌کم روح‌اش را  بکر و دست‌نخورده به وی برساند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: من آبم... شما هم روزی آب خواهید شد... آب غیر از خروش خودش، زبانی برای سخن‌گفتن ندارد... من بادم... شما هم روزی باد خواهید شد... باد هم نمی‌تواند ساده‌تر از صدای خودش سخن بگوید.... انسان باید صدای آب و باد و صدای شب و سنگ و صدای مورچه‌های کوچک را بیاموزد... هیچ مورچه‌ای، هیچ بلبلی ساده‌تر از آواز خودش صحبت نمی‌کند... باید سبکی و سنگینی را کنار بگذارید... باید هر صدا و هر آواز و هر حرفی را همان‌گونه که هست، بپذیرید... باید همان‌گونه که معنای موسیقی را یاد می‌گیرید، موسیقیِ معنا را هم یاد بگیرید... هر چیز معنادار و هر چیز بی‌معنایی، موسیقی خاص خودش را دارد... فهمیدن این نیست که چیزها به زبان ما آواز بخوانند... همان‌گونه که هیچ قناری و هیچ بلبلی برای لذت‌بردن ما حنجره‌ش را عوض نمی‌کند و هیچ حکیمی به خاطر ما حکمتش را تغییر نمی‌دهد. هرکس بخواهد موسیقیدان شود، باید زبان دنیا رو بفهمد... موسیقی فهمیدن است... اما نه فقط فهمیدن چیزهایی که حرف می‌زنند و آواز می‌خوانند و فریاد می‌کشند، بلکه شنیدن چیزهایی است که هیچ صدایی ندارند و خاموش هستند... موسیقی سفری جادویی است از آن‌سوی صداها... سفری که از درون سکوت می‌گذرد.

‎این کتاب در 650 صفحه و با قیمت ۶۵ هزار تومان  توسط انتشارات افراز منتشر و به بازار کتاب عرضه  خواهد شد.