سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کازوئو ایشی‌گورو رمان‌نویس انگلیسی متن سخنرانی خود را به آکادمی نوبل تسلیم کرده و امروز طی مراسمی در استکهلم سوئد، جایزه خود را دریافت می‌کند.

ایسنا به نقل از ال اسپانول نوشت: کازوئو ایشی‌گورو نویسنده انگلیسی ژاپنی‌تبار که به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۷ معرفی شد، امروز در مراسم اعطای مهم‌ترین جایزه ادبی دنیا شرکت می‌کند و جایزه ۹ میلیون کرونی (معادل ۸۲۵ هزار پوند) را از آن خود می‌کند.

او در متن سخنرانی خود که چند روز پیش به آکادمی تحویل داده به نقش کلیدی ادبیات در وضعیت کنونی جهان اشاره کرد و گفت: در شرایط تیره و تار امروز و آینده‌ نامعلومی که در پیش روست، ادبیات اهمیت زیادی دارد و وقتی ما وارد این موقعیت دشوار می‌شویم، مهم‌تر هم می‌شود. زیرا خوب نوشتن و خوب خواندن، موانع را از سر راه برمی‌دارد.

ایشی‌گورو که از چند روز پیش به استکهلم سفر کرده، نام سخنرانی خود را "شب من با قرن بیستم و دیگر اکتشافات" گذاشته و در آن به نقاط عطف زندگی حرفه‌ای‌اش اشاره کرده است.

او در خلال صحبت‌هایش، زمان حال را برهه‌ای توصیف کرد که در آن "ایدئولوژی‌های راست افراطی و ملی‌گرایی قبیله‌ای" در حال تکثیر هستند و پیشرفت‌های تکنولوژیکی آینده، در کنار فواید شگفت‌انگیزی که با خود می‌آورند، موجب "شایسته‌سالاری بَربَروار و بیکاری جمعی" خواهند شد.