سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "خانه آبی" اثر منوچهر استیفا در انتشارات کتابسرا منتشر شد.

در این کتاب داستان دوستی دو نقاش یعنی فریدا کالو و دیه گو ریوه  با  لئون تروتسکی را می‌خوانیم. دیه گو ریوه از نقاشان شناخته شده مکزیکی است که سال 1957 درگذشت.

فریدا کالو شاید بیش از ریوه شناخته شده باشد. این نقاش بنام مکزیکی 47 سال عمر کرد؛ از 1907 تا 1954. فریدا کالو احتمالا یکی از بد اقبال‌ترین هنرمندان تاریخ است. در شش سالگی به علت ابتلا به فلج اطفال چندین ماه در خانه بستری شد و این بیماری انحرافی ماندگار در پای راستش باقی گذاشت و همین موضوع باعث شد تا پای راست او همیشه لاغرتر از پای دیگرش باشد.  در سپتامبر ۱۹۲۵، فریدا دانشجوی هجده‌ساله رشته پزشکی در تصادف شدید اتوبوس از ناحیه شانه، سینه، کمر، لگن و پا دچار شکستگی‌های متعدد شد. نوشته‌اند، پس از این تصادف، بستر بیماری جایی بود که فریدا درست در نقطه‌ای که می‌توانست پایان زندگی‌اش باشد، سرنوشت خود را به دست گرفت و برای اولین بار شروع به کشیدن نقاشی کرد؛ او با عاریه‌گرفتن لوازم این کار از پدرش توانست امیال، آرزوها و رنج‌هایش را از جسم ساکن و سراسر آتل و گچ‌گرفته‌اش روانه بوم نقاشی کند.

اما لئون تروتسکی انقلابی بلشویک و متفکر مارکسیست اهل روسیه بود. او سال 1879 در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد و به سال 1940 ترور شد.

بخشی از کتاب "خانه آبی":

"با رسیدن به آب‌های آرام اقیانوس اطلس، تروتسکی خاطرات خود را از زمان تبعیدش از مسکو مرور می‌کرد. در حقیقت همه چیز از ۱۹۲۴ زمان مرگ لنین آغاز شده بود. او که مهم ترین کاندیدا برای اداره اتحاد جماهیر شوروی به شمار می آمد، غافل از آن بود که استالین به روایتی حتی مرگ لنین را چنان سازمان داده بود که او در مسکو نباشد. تنها سه سال طول کشید تا استالین توانست این رقیب سرسخت را از حزب اخراج کند. در ۱۹۲۸ به آسیای میانه (قزاقستان) و بالاخره سال بعد به ترکیه تبعید شد. ترک ها برای اجازه ورود به تروتسکی، از دولت کمونیست تعهد گرفته بودند که در خاک ترکیه به او سوء قصد نکنند و تروتسکی نیز هیچگونه فعالیت سیاسی انجام ندهد و نوشته ای در ترکیه به چاپ نرساند. بنابراین آقای لئون سیدف (تروتسکی) در خارج از اتحاد جماهیر شوروی، اول به کنسولگری کشورش در استانبول، سپس به هتلی و در آخر به جزیره آرام "بیوک آدا" که در فاصله نیم ساعتی استانبول در دریای مرمره قرار داشت و سرویس پستی منظمش مورد تائید تروتسکی بود و درضمن با کشتی می شد به آن رفت و آمد کرد که از نظر امنیتی اهمیت ویژه ای داشت، نقل مکان کرد."

این کتاب در ۱۸۹ صفحه و با قیمت ۲۵ هزار تومان منتشر شده است.