به گزارش هنرآنلاین، اختتامیه نخستین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران با معرفی برگزیدگان و با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس و دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی این دانشگاه و جمعی از مسئولان وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه تهران و دانشجویان، اساتید و اعضای هیئت علمی، عصر چهارشنبه 8 آذر، در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، برگزار شد.

در این مراسم، دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با اشاره به نقش فرهنگ در دانشگاه و جامعه، گفت: با توجه به اهمیت مسئله فرهنگ در جامعه، دانشگاه تهران همیشه در جهت ارتقا فرهنگی حرکت می‌کند زیرا ارتقاء فرهنگ جامعه در گرو عملکرد دانشگاه‌ها است. 

رئیس دانشگاه تهران در اختتامیه جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران، گفت: جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران رویداد مهمی است که با حضور فعال دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد. این رویدادهای جمعی نشان از عملکرد دانشگاه تهران دارد که همیشه در چنین رخدادهایی حضور خوبی داشته است.

دکتر نیلی در خصوص اهمیت فرهنگ، افزود: فرهنگ خمیر مایه هر دستاورد در جامعه است و نقش تعیین کننده در هر جامعه را بر عهده دارد. البته تعریف از فرهنگ زیاد است و به عقیده صاحب نظران هیچ کدام از آن ها جامع و مانع نیست. فرهنگ دربرگیرنده همه وجوهات زندگی ما است. حتی وقتی به فرد یا جامعه ای بی فرهنگ می گوییم اشاره درستی نکرده ایم. احتمالا منظورمان این بوده است که فرهنگ در آن فرد یا آن جامعه خوب و قابل تامل نیست.

photo_۲۰۱۷-۱۱-۲۹_۱۹-۱۶-۰۲

رئیس دانشگاه تهران، تصریح کرد: نباید بین فرهنگ، آموزش و پژوهش در دانشگاه مرزبندی باشد همه این‌ها باید با یکدیگر باشند و کسی هم که در این دانشگاه تحصیل می‌کند باید در همه زمینه‌ها سرآمد باشد.

وی ضمن اشاره به تعریف جهانی فرهنگ، عنوان کرد: هر اقدامی که ما انجام می‌دهیم نشأت گرفته از فرهنگ ما است، امروز دنیا تا حد زیادی به برداشت از فرهنگ رسیده است. جامعه اهل فرهنگ و تمدن  جامعه با فرهنگ نام می‌گیرد و محور تمام این فرهنگ‌ها در دانشگاه شکل می‌گیرد.

دکتر نیلی احمدآبادی ضمن تأکید بر نقش دانشجویان در پیشبرد فرهنگ، اظهار کرد: دانشجویان در این امر بسیار مورد اهمیت هستند زیرا دانشجویان با توجه به شرایط سنی در شکل گیری فرهنگ نقش موثری دارند و با توجه به اهمیت مسئله فرهنگ در جامعه، وظیفه دانشگاه این است که در شکل گیری فرهنگ خوب عمل کند و دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر در کشور در این زمینه خوب عمل کرده است.

رئیس دانشگاه تهران، اضافه کرد: رسالت دانشگاه ارتقاء فرهنگ جامعه و فرهنگ عمومی است و اگر دانشگاه را فرهنگ ساز بدانیم حرف اشتباهی نزده‌ایم. دانشگاه تهران به دلیل قدرت اثر بخشی می‌تواند با ارتقاء فرهنگ تاثیر گسترده‌ای در جامعه بگذارد و تا به امروز این رسالت را انجام داده است.

وی بیان کرد: توجه به نیاز دانشجویان در حوزه فرهنگ باید اولویت باشد و این به معنای عدم توجه به حوزه فرهنگ و نیاز فرهنگی کارکنان و اعضای هیئت علمی و در مجموع کل دانشگاه نیست. همه حوزه ها باید مورد توجه قرار بگیرند.

دکتر نیلی در پایان ضمن تقدیر از ابتکار عمل معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، یادآورشد: نباید مرزی میان فرهنگ و تحصیل در دانشگاه وجود داشته باشد.

پیش از سخنان رئیس دانشگاه تهران، دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه، ضمن قدردانی از مشارکت دانشجویان در برگزار جشنواره فرهنگ، گفت: دانشگاه تهران قطعا در حوزه فرهنگ حرف های زیادی برای گفتن دارد بنابراین ما موظف هستیم این میراث بزرگ فرهنگی را در دانشگاه تهران پاس بداریم.

photo_۲۰۱۷-۱۱-۲۹_۱۹-۱۵-۵۵

وی ادامه داد: امروز چه ما بخواهیم یا نخواهیم دانشگاه تهران، نهادی بالاتر از یک نهاد آموزشی صرف در کشور محسوب می شود و نقش و سهم دانشگاه تهران در فرهنگ جامعه غیر قابل انکار است. 

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، افزود: امروز بیش از هر زمان دیگر دانشگاه ها و دانشجویان ما نیازمند نشاط و امید هستند و فرهنگ و هنر عناصری حیاتی برای ایجاد این امید، نشاط و سرزندگی در دانشگاه های ما محسوب می شوند. 

دکتر سرسنگی در ادامه، گزارشی را از برگزاری این جشنواره ارائه کرد و گفت: این جشنواره با هدف تجمیع جشنواره های فرهنگی در زمینه های مختلف شکل گرفت و توانستیم امسال جشنواره فرهنگ را به صورت متمرکز و در حوزه های مختلف از جمله انجمن های علمی دانشجویی، کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی، نشریات، ایده های برتر فرهنگی، پژوهش های مرتبط با فرهنگ دانشگاهی، تولیدات فرهنگی دانشگاهیان و تقدیر از کارشناسان و مدیران فرهنگی برتر برگزار کنیم.

وی بیان کرد: در بخش تولیدات فرهنگی 225 در بخش ایده های برتر فرهخنگی 45 اثر، در بخش پایان نامه ها و پژوهش های فرهنگی 7 اثر، در بخش کانون ها 33 اثر، در بخش نشریات دانشجویی 112 اثربه دبیرخانه جشنواره واصل شد. در مجموع 516 اثر از 1405 دانشجو به این دبیرخانه ارسال شد و طی آمار دریافتی حدود 6500 دانشجو در جشنواره فرهنگ مشارکت کردند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران، با اشاره به نقش دانشجویان در برگزاری این جشنواره اضافه کرد: اصرار و رویکرد ما استفاده از ظرفیت‌های دانشجویی بوده و اعتقاد ما براین است که باید از ظرفیت‌های دانشجویی استفاده کنیم.

دکتر مجید سرسنگی، تصریح کرد: اگر ما بخواهیم حوزه فرهنگ را در دانشگاه تقویت کنیم باید انگیزه های لازم برای این کار را در میان اعضای هیئت علمی ایجاد کنیم، همانطور که برای حوزه های آموزشی و پژوهشی قوانین و آیین نامه هایی تدوین شده است و بر اساس این دستورالعمل ها اعضای هیئت علمی جهت دستیابی به مدارج بالاتر الزام به فعالیت های آموزشی و پژوهشی دارند، در مورد مسائل فرهنگی هم باید به گونه ای عمل کنیم که استادان ما بدانند هدایت فرهنگی دانشجویان جزئی از پروسه ارتقای آن ها محسوب می شود. حوزه فرهنگ در دانشگاه به حد کمال خود نمی رسد مگر اینکه هرکدام از دانشگاهیان خود را یک فعال فرهنگی بدانند و در این زمینه قدم بردارند. 

در این مراسم که اجرای آن را کورش سلیمانی برعهده داشت، گروه موسیقی نهفت از کانون دانش پژوهان با آسیب بینایی دانشگاه تهران و کانون موسیقی دانشگاه تهران به اجرای قطعاتی پرداختند.

photo_۲۰۱۷-۱۱-۲۹_۱۹-۱۶-۰۷

همچنین، برگزیدگان نخستین جشنواره فرهنگ به شرح زیر اعلام شد و از آنها تقدیر به عمل آمد.

در بخش کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی؛ کانون‌های برتر در حوزه دستاوردها به ترتیب، کانون هنر و زیست‌بوم (دایره آبی) باشگاه دانشجویان، کانون انیمیشن پردیس هنرهای زیبا، کانون مطالعات بین‌الملل فرهنگی باشگاه دانشجویان، کانون گردشگری باشگاه دانشجویان، کانون حیات پردیس دانشکده‌های فنی.

کانون های برتر در حوزه فعالیت‌های ویژه (نگاه ویژه) به ترتیب کانون سلامت اجتماعی مرهم باشگاه دانشجویان، کانون دانش‌پژوهان با آسیب بینایی باشگاه دانشجویان، کانون امام علی (ع) باشگاه دانشجویان، کانون هلال احمر باشگاه دانشجویان، کانون کارآفرینی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی، کانون هنر و زیست بوم (دایرة آبی) باشگاه دانشجویان، کانون گردشگری باشگاه دانشجویان.

در بخش انجمن‌های علمی دانشجویی در 6 حوزه کارآفرینی، ارتباط با جامعه، آموزش، تولید علم، بین الملل و آزاد علوم انسانی، انجمن های علمی دانشجویی مهندسی مکانیک، مهندسی مکانیک بیوسیستم، فیزیک، علوم مهندسی، محیط زیست، فیزیک، معماری، مهندسی شیمی، باستان شناسی، نمایش، محیط زیست، پویش ملی بیابان، جنگل‌داری و اقتصاد جنگل، جامعه‌شناسی، زبان و ادبیات فارسی و علوم سیاسی برتر و برگزیده شناخته شدند.

در بخش نشریات دانشجویی؛ پژوهان، شیل، مراقبت، دنا، شهرت، سره، پندار، سپیدار، کسب و کار و کارآفرینی، دریچه، زیست سپهر نشریات برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند که نشریه شهرت با 11 عنوان برتری، بیشترین جایزه را به خود اختصاص داد.

در بخش آثار و تولیدات فرهنگی و هنری دانشگاهیان؛ صادق سراجی، گلشن قدمی و صیاد شیخی برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش گرافیک و هنرهای دستی و سنتی ایرانی؛ هما تقی دودانگه، کامل قلی پور، اصغر عاشوری و الهام خوش خبری برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شدند.

در بخش داستان؛ زهرا موسوی موحد برگزیده و فرشته علیجانی شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش شعر (دانشجویان)؛ محمد حسن محقق، محمدحسن ارجمندی و شعر (کارکنان)، علی خیری و ابراهیم حسن زاده و بخش شعر (هیات علمی)، دکتر زهرا محمدی نفرات برتر شناخته شدند.

در بخش موسیقی؛ خانم دکتر آذین موحد، سپهر سراجی و احسان ا... عبایی و در بخش فیلم، محمدحسن ارجمندی و مجتبی اله مرادی به عنوان نفرات برتر اعلام شدند.

در بخش مقاله؛ میکائیل رسولزاده، سحر جعفری، جمال خانی و علیرضا عرب، محمد توکل، ایمان عرفان‌منش و آذر مرتضوی به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.

در بخش ایده‌های برتر فرهنگی- دانشجویان؛ فاطمه نوازی و مجتبی شیخ و در بخش ایده‌های برتر فرهنگی- کارکنان و هیات علمی اصغر طارمیان و محمد حسینخانی به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.

در بخش پایان‌نامه برتر دانشجویی؛ مهدی حسینی دهاقانی، احسان سلطانی‌نژاد و نیلوفر سلکی شایسته تقدیر شناخته شدند.

و در بخش کارشناسان و مدیران برتر فرهنگی؛ از دکتر علیرضا باهنر، دکتر حسین میرسعید قاضی، فاطمه عرب، مهدی تجلی، زهره محمدقلی زاده و پوران پاکزاد منش تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است، داوری بخش دانشجویان بر عهده سه کمیته به دبیری علی حمیدیان، وحید فروزنده و احسان محمدی بود که بیانیه هیئت داوران نیز توسط علی حمیدیان قرائت شد.