سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، تفاهم نامه همکاری رسانه‌ای مابین خبرگزاری هنرآنلاین و خبرگزاری آپا جمهوری آذربایجان عصر روز دوشنبه 8 آبان ماه در حاشیه بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها امضاء شد.

این تفاهم‌نامه به امضای مهدی افضلی مدیر مسئول خبرگزاری هنرآنلاین و خانم وصاله ماهر قیزی آبیشووا مؤسس و رئیس خبرگزاری آپا رسید تا زمینه همکاری‌های دو جانبه میان این دو خبرگزاری در حوزه‌های مختلف هنری فراهم شود.

در این نشست مهدی افضلی رئیس مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و مدیر مسئول خبرگزاری هنرآنلاین گفت: ما در چارچوب فعالیت‌های خودمان موضوعی را تحت عنوان "دیپلماسی هنر" تعریف کرده‌ایم، بنابراین سعی می‌کنیم رسالت این مجموعه را که انعکاس اخبار هنری است، درست انجام دهیم.

افضلی درباره لزوم امضاء تفاهم‌نامه رسانه‌ای میان خبرگزاری هنرآنلاین و خبرگزاری آپا بیان کرد: کشور آذربایجان دوست و همسایه کشور ایران است بنابراین مردم این کشور تا حدودی به فرهنگ و هنر ایران آگاه هستند با این وجود به نظر می‌رسد که فرهنگ ایران به خوبی به کشورهای دور و نزدیک منعکس نشده و فضا غبارآلود است.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان

او ادامه داد: البته مردم ایران نیز چندان فرهنگ‌های مختلف را نمی‌شناسند بنابراین ضرورت داشت که چنین نشست‌ها و تعاملاتی تحت عنوان پروتکل‌های فرهنگی برقرار شود تا به بسط و گسترش روابط میان اهالی فرهنگ و هنر ایران و آذربایجان منجر شود.

مدیر مسئول هنرآنلاین افزود: این پروتکل فرهنگی و تفاهم‌نامه بهانه‌ای برای این است که فرهنگ یکدیگر را به خوبی بشناسیم و بتوانیم بهتر فضای متقابل درک کنیم.  

افضلی تصریح کرد: همه ما وظیفه‌ای  در قبال هنر کشور ایران داریم که تلاش می‌کنیم تا آن را به خوبی انجام دهیم.

مهدی افضلی هنرآنلاین را یکی از مراجع اصلی و تخصصی حوزه هنر در کشور ایران دانست و در این‌باره توضیح داد: مجموعه هنرآنلاین به دنبال اطلاع‌رسانی و تحلیل اخبار حوزه هنر است که روابط صمیمانه و نزدیکی با جامعه هنری ایران دارد. این خبرگزاری در حوزه‌ها و سرویس‌های مختلف هنری اعم از نمایش، موسیقی، تجسمی، مد و لباس، ادبیات، سینما و تلویزیون و معماری فعالیت می‌کند و یک رسانه خبری-تحلیلی است.

رئیس مؤسسه توسعه هنرهای معاصر اضافه کرد: به دلیل قرابت و نزدیکی کاری میان هنرآنلاین با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این خبرگزاری تمامی جشنواره‌های مختلف حوزه هنری که در سطح ایران برگزار می‌شود را پوشش می‌دهد و این ارتباط نزدیکی که با وزارت فرهنگ و ارشاد دارد، شرایط خوبی را برای ارتباط بهتر با هنرمندان حوزه‌های مختلف هنری در کشور ایران فراهم کرده است.

افضلی با بیان این‌که هنرآنلاین صرفاً دید هنری دارد، توضیحاتی در خصوص ارتباط بین هنر و فرهنگ با سیاست ارائه داد و گفت: بستر کار سیاسی را همین فرهنگ و سیاست ایجاد می‌کند چون مردم یک کشور زمانی می‌توانند تشخیص خوب و درست سیاسی بدهند که فرهنگ و هنر کشورشان را به خوبی بشناسند.

مدیر مسئول هنرآنلاین در پایان از همکاری‌ دو جانبه با خبرگزاری آپا جمهوری آذربایجان ابراز خرسندی کرد و سخنان خود را این‌طور به پایان رساند: هدف ما این است که بهترین بهره را از تبادل رسانه‌ای و فرهنگی با کشورهای دوست و همسایه ببریم که خوشبختانه در نخستین گام به همکاری با خبرگزاری آپا از جمهوری آذربایجان انجامیده است.

افضلی ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم‌نامه گفت: این مساله ما را خوشحال می‌کند زیرا کشور آذربایجان به نوعی دوست و خویشاوند ایران است.

پس از پایان صحبت‌های مهدی افضلی، خانم وصاله ماهر قیزی آبیشووا مؤسس و رئیس خبرگزاری آپا نیز گفت: از امضای این تفاهم‌نامه بسیار خوشحالم  زیرا می‌دانم که موفقیت‌های بزرگی را برای هر دو طرف در پیش دارد. برای ما هم بسیار اهمیت دارد که با کشور ایران که سابقه بسیار عمیق و گسترده‌ای در زمینه فرهنگ و هنر دارد، ارتباط بیشتری داشته باشیم و بتوانیم هنرمندهای معاصر خودمان را با یکدیگر آشنا کنیم و ارتباط بیشتری بدهیم.

وصاله ماهر قیزی آبیشووا افزود: در تاریخ، فرهنگ و ادبیات ایران و آذربایجان زمینه‌های مشترکی وجود دارد که نمی‌شود این پیشینه‌های غنی را کنار گذاشت و فراموش کرد. مهمترین مشترکات کشور آذربایجان با ایران، ادبیات، هنر و فرهنگ این دو کشور است لذا فکر می‌کنم، تبلیغ ادبیات، هنر و فرهنگ این دو کشور دوست و همسایه، باعث ترویج صنعت توریسم می‌شود و این به نفع هر دو کشور خواهد بود.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان

مدیر مسئول خبرگزاری آپا درباره فعالیت‌های این خبرگزاری در حوزه هنر نیز گفت: خبرگزاری آپا در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند و سرویس‌های سیاسی هم دارد اما بخش مهمی از اخبار این رسانه در حوزه فرهنگ و هنر است ضمن اینکه ما یک مجله هم به صورت آنلاین داریم که تنها در زمینه هنر و ادبیات فعالیت می‌کند.

قیزی آبیشووا افزود: ما از اینکه قرار است با خبرگزاری هنر در ایران تعامل داشته باشیم، بسیار خوشحالیم و معتقدیم که این همکاری بسیار مفید واقع خواهد شد.

در پایان این نشست، تفاهم‌نامه‌ همکاری رسانه‌ای میان هنرآنلاین از جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاری آپا جمهوری آذربایجان در سه نسخه به زبان‌های فارسی، انگلیسی و آذربایجانی به امضاء مهدی افضلی و وصاله ماهر قیزی آبیشووا رسید.