سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: هشتاد و نهمین کتاب برتر غیر داستانی گاردین از آن  نویسنده‌ای صاحب نام یعنی دانیل دفو است. البته کتابی که مقاله نویس گاردین، رابرت مک گروم، آن را به عنوان یکی از صد اثر برتر آثار غیرداستانی در ایران انتخاب کرده، برای ما ناشناخته است و گویا به فارسی برگردانده نشده است: "سیری در سراسر جزیره بریتانیای کبیر". هر چند ترجمه‌های بسیاری از معروف‌ترین اثر این نویسنده، یعنی رابینسون کرو زوئه در بازار کتاب پیدا می‌شود و شخصیت دانیل دفو برای مخاطبان فارسی زبان آشناست.

دانیل دفو در سال ۱۶۶۰ در لندن به دنیا آمد و 71 سال بعد در همان شهر درگذشت. بعضا او را پدر رمان انگلیسی می‌خوانند.  او در سن ۱۴ سالگی زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی و همچنین تاریخ را آموخت و در درس جغرافیا تسلط یافت. دفو سپس به پیشه تجارت خارجی روی آورد و به فرانسه و اسپانیا سفر کرد.

در کنار کار تجارت، او با زبان طنز به نوشتن رساله‌های منتقدانه پرداخت و در آن خواستار اصلاحات مذهبی، اقتصادی و رفاه اجتماعی شد و در هجونامه‌ای از آزار و اذیت مخالفان سیاسی و مذهبی انتقاد کرد و به خاطر آن برای مدتی به زندان افتاد. دفو پس از آزادی، برای یک رجل سیاسی به نام روبرت هارلی (که باعث آزادی او از زندان شده بود) رساله‌های سیاسی نگاشت و در تلاش برای اتحاد دوباره انگلیس و اسکاتلند به مامور مخفی او بدل شد.

دفو در سال‌های پایانی زندگی خود، به نوشتن داستان‌های خیالی روی آورد. بصیرت او نسبت به طبیعت نوع بشر و پرداختن او به جزئیات واقع‌گرایانه، داستان‌هایش را حقیقی جلوه می‌داد. علاقه بسیار او به ماجراجویی و مسافرت‌های دوردست در کتاب "تاریخچه حقیقی"  دزدان دریایی او و با آمیختن تخیلات با واقعیات تاریخی انعکاس یافته‌است. او در سال ۱۷۱۹ رمان رابینسون کروزوئه را به رشته تحریر در آورد که ترجمه‌های متفاوتی از آن در بازار کتاب ایران موجود است.

کتابی که گاردین اکنون به آن پرداخته است اثری است با عنوان " A Tour Through the Whole Island of Great Britain" که به فارسی ترجمه نشده است. مک گروم "سیری در سراسر جزیره بریتانیای کبیر" که سفرنامه‌ای به قلم دفو است را از مهمترین آثار غیرداستانی می‌داند و آن را در ردیف صد اثر برتر غیرداستانی قرار داده است. مک گروم نوشته است این کتاب دانیل دفو از برجسته‌ترین سفرنامه‌هایی است که به رشته تحریردرآمده و در دمیان آثار شناخته شده خصیصه‌های ممتازی دارد که آن را از کتاب‌های مشابه آن مستثنا می‌کند.

این کتاب سه جلدی نخستین بار در سال‌های 1724 تا 1726 منتشر شده است.