سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین:  "ننه کاراته" عنوان تازه‌ترین اثر سیروس همتی بازیگر و کارگردان تئاتر است که هشت داستان کوتاه با تم اجتماعی را در برمی‌گیرد. این مجموعه شامل هشت داستان کوتاه از اوست که همگی دارای تمی اجتماعی و خانوادگی است. داستان‌های همتی را از چند منظر می‌توان اثری خوشخوان و قابل اعتنا به شمار آورد.

نخست بهره‌‌مندی هوشمندانه او از طنز در روایت است که داستان‌های او را بسیار قابل اعتنا کرده است. او طنز را نه در کلام که در موقعیت‌های داستانی خود جاری می‌کند و توانایی او در خلق چنین موقعیت‌هایی است که توانسته داستان‌های او را از یکنواختی و معمولی بودن خارج کرده و مخاطب را برای مطالعه با خود همراه کند.

از سوی دیگر داستان‌های همتی به طور عمده با عبارات و جملات بسیار کوتاه همراه شده است. عبارات و جملاتی که یادآور موقعیت‌های نگارشی در نمایشنامه‌ است که بدون شک بدون ارتباط با هنر او در این امر نیز نمی‌باشد. همتی در این داستان‌ها بدون حاشیه‌سازی یا بازی‌های زبانی رایج در داستا‌ن‌های کوتاه، مستقیم و از دل ماوقع به روایت دست می‌زند و شرحی از آنچه برای بیان داستانی برگزیده است انتخاب می‌کند.

داستان‌های کوتاه همتی در مجموعه "ننه کاراته" به شدت تصویری و قابل لمس هستند. شیوه حاکم بر روایت این داستان‌ها به شکلی است که مخاطب می‌تواند با وضوح بالا بخش‌های قابل توجهی از داستان را پیش چشم‌های خود مشاهده کرده و خود را به عنوان یکی از عناصر صحنه آن رویداد در معرض قضاوت درباره آنها قرار دهد.

از سیروس همتی پیش از این در مقام نمایشنامه‌نویس آثاری چون "سه سه"، "ریحانه" و "الهه" در انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

در پشت جلد کتاب چنین می‌خوانیم: "جوونیاش دان پنج کاراته داشت. هر کی می‌دیدش باورش نمی‌شد هفتاد و اندی سالشه. توی محل معروف بود به ننه کاراته!

وقتی بهش می‌گفتی ننه کاراته، بهش برمی‌خورد. می‌گفت: ننه، ننه ته!

یکی از دلایل سر به زیری پدرم و همه پدرای کوچه، کاراته کار بودن مادرم و همه مادرای کوچه بود."

مجموعه داستان "ننه کاراته" را کتاب نیستان با قیمت 4500 تومان و در 104 صفحه روانه بازار نشر کرده است.