سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "من بامدادم سرانجام" به کوشش سعید پورعظیمی در نشر هرمس منتشر شد. این کتاب شناخت‌نامه جامعی از یکی از مهمترین شاعران معاصر ایران، احمد شاملو است. این کتاب در 832 صفحه و با قیمت 90 هزارتومان در انتشارات هرمس منتشر شده است.

پیش از این شاخت‌نامه‌ی دیگری نیز در باب زندگی و آثار شاملو به قلم جواد مجابی منتشر شده بود. پورعظیمی درباره کتاب "من بامدادم سرانجام" می‌گوید: در ایران همواره بازار بُت‌سازی پُررونق بوده و به همان میزان دکان‌های نفرت‌پراکنی همیشه باز؛ و به‌جرأت می‌توان گفت منتقدان ادبیِ ما کمتر مروّت و انصاف داشته‌اند و اغلب از این‌سوی و آن‌سوی بام افتاده‌اند. انواع و اقسام تعصّب و تنگ‌چشمی حتی بر نوشته‌های برجسته‌ترین محققان ما سایه انداخته است.

او می‌گوید: شما به مجموع آنچه درباره صادق هدایت نوشته‌اند نگاه کنید؛ کسانی او را بیمار روانی و آلوده به فسق و فجور معرفی کرده‌اند و می‌کنند و کسانی دیگر از او شخصیتی افسانه‌ای ساخته‌اند!  پورعظیمی به ایسنا گفته است: شاملو از این نظر بهترین نمونه است: بسیاری از دوستدارانِ شاملو او را قدّیس می‌شمارند، اشتباهات او را توجیه می‌کنند و حتی بر ضعیف‌ترین شعرهای او تفسیرهایی می‌نویسند که مصداق مسلم درهم‌بافی و جهالتِ قلمی است. دشمنانش هم شخصیت و میراث فکری و فرهنگی او را لگدمال می‌کنند و حتی تا پای اتهام قتل به او هم پیش رفته‌اند! قتل چه کسی؟ منوچهر شفیانی. در این کتاب یک مقالۀ مستقل به این موضوع اختصاص دارد. هدف من این بود که اوج و فرودِ شعر و اندیشه و شخصیت شاملو را در این کتاب ببینیم.

احمد شاملو (۲۱ آذر ۱۳۰۴–۲ مرداد ۱۳۷۹) متخلص به الف. بامداد از شاعران معاصر، مترجم، روزنامه نگار و پژوهشگر بود. او نخستین بار در شعر "تا شکوفه سرخ یک پیراهن" که در سال ۱۳۲۹ با نام "شعر سفید غفران" منتشر شد به شعر بی وزن روی آورد تا بعدها از او به عنوان مبدع شعر سپید یاد شود. آثار ا. به زبان‌های مختلفی از جمله سوئدی، انگلیسی، ژاپنی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، روسی، ارمنی، هلندی، رومانیایی، فنلاندی، کردی و ترکی برگردانده شده‌اند.