به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در سومین دوره جشنواره شعر نیاوران در سال جاری 3227 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در مقایسه با دوره گذشته از نظر کمی و کیفی  رشد قابل توجهی داشته است

محمد سلمانی دبیر سومین دوره جشنواره شعر نیاوران با ذکر این نکته که امسال بیشتر برگزیدگان جشنواره سراسری شعر نیاوران از شاعران  شهرهای مختلف ایران بودند خاطر نشان کرد : اتفاق بسیار خوبی که در این دوره روی داد این بود که در اکثر شهر های کشور شاعران نام آشنا در کنار دیگر شاعرانی که شاید نام شان را کمتر شنیده باشیم  از برگزاری چنین جشنواره ای اطلاع داشتند و آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارشال کردند . از این رو این جشنواره توانسته است هم چون دوره های گذشته  شاعران  کم تر شناخته شده را به جامعه ادبی معرفی کند

او همچنین در خصوص انتخاب، گزینش و ترکیب داوران سومین دوره جشنواره شعر نیاوران گفت: در هردوره سعی می کنیم نزدیک به شصت در صد از ترکیب هیئت داوران را نسبت به دوره های قبل  تغییر دهیم.یکی از دلایل اینکار این است که داور ها از ناحیه شرکت کنندگان شناسایی نشوند. متاسفانه در بعضی از جشنواره های شعر کشور شرکت کنندگان به خوبی با سلایق داوران  آشنایی دارند و آثار ارسالی بر اساس سلیقه شعری آن داوران ارسال می شود . از این رو با تغییر بخش عظیمی از هیئت داروان این اتفاق در جشنواره شعر نیاوران روی نمی دهد .

سلمانی افزود: از سویی دیگر قرار گرفتن داوران جوان در کنار داوران پیشکسوت باعث می شود تا شاعران جوان فکر نکنند که پیشکسوت‎ها با دنیای آنها بیگانه اند. داوران هر دوره  از جمله بهترین‌ها هستند و این مهم خود یکی از نکات مثبت هر سه دوره جشنواره شعر نیاوران است . هیچ رابطه ای در انتخاب آثار برتر، اثر گذار نیست  و تنها کیفیت آثار، ملاک انتخاب هیئت داوران جشنواره  است. من  این اطمینان را به همه شرکت کنندگان در جشنواره از ناحیه خودم و  نیز  هیئت داوران می دهم  که  انتخاب آثار به دقت انجام شده است. همه شعرها نه یک بار، بلکه چندین بار مطالعه شده و سپس آثار برتر انتخاب شده‎اند.

شاعر مجموعه شعر " در به در در پی نیافتنت  " در ارتباط باانتخاب آثار برتر در بخش طنز نیز گفت : داوران در دوره گذشته و در بخش طنز آثاری را شایسته انتخاب ندانستند و تصمیم گرفتند که تلنگری به خانواده شعر طنز بزنند. این دوره نسبت به دوره قبل آثار رسیده در بخش طنز خیلی بهتر و قابل دفاع بود.

سلمانی موضوعات بخش ویژه جشنواره شعر نیاوران را دغدغه ای ملی توصیف کرد و گفت : وقتی صحبت از بخش ویژه می شود کار برای شاعر سخت می شود ، چرا که به شاعر سفارش داده شده  که در این موضوع شعر بگو. طبیعی است که این شعر از قوت لازم برخوردار نباشد. اما موضوعاتی که ما انتخاب کردیم دغدغه همیشگی شاعران بوده است. وقتی درباره جهان عاری از خشونت صحبت می‎کنیم ویا وقتی درباره محیط زیست حرف می‎زنیم این موضوع‎ها همیشه در میان دغدغه های شاعران بوده است. یعنی شاعر می‎داند که اگر محیطش آلوده باشد جسمش آلوده خواهد شد. وقتی جسم آلوده باشد روحش آلوده می‎شود و وقتی روح آلوده باشد جامعه ناگزیر به سمت جنگ و خشونت کشیده می‎شود.از این رو این مسائل دغدغه جهانی هستند  و همواره شاعران با قلم خود  با چنین موضوعاتی  مبارزه کرده‌اند.

دبیر سومین جشنواره شعر نیاوران با اشاره به  چاپ سومین مجموعه از کتاب " پایتخت شعر" که  منتخبی از  اشعار شاعران شرکت کننده در جشنواره است در پایان صحبت هایش در خصوص تاثیر گذاری جشنواره شعر نیاوران  گفت: استقبال از کتاب جشنواره در میان شاعران و نیز  فضای مجازی نشان می دهد جشنواره شعر نیاوران در میان شاعران و علاقمندان به ادبیات  از اعتبار و پشتوانه خوبی برخوردار است . این مهم به ما دلگرمی میدهد  تا برای دوره های بعدی نیز برنامه ریزی کنیم.

گفتنی است آئین پایانی سومین جشنواره شعر نیاوران سه شنبه ٢٨ شهریور ماه ساعت ١٧ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران با حضور شعرا و  شاعران برگزیده  و نویسندگان نام آشنای کشور برگزار می شود. حضور در این برنامه برای کلیه علاقمندان به ادبیات آزاد است.