سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در سومین دوره جشنواره شعر نیاوران و  در بخش ترانه در مجموع 290 قطعه اثر به دبیرخانه شعر نیاوران ارسال شد که192 قطعه در بخش آزاد و 98 قطعه در بخش ویژه توسط محمد علی بهمنی عبدالجبار کاکائی و سعید امیر اصلانی داوری شدند.

محمد علی بهمنی شاعر نام آشنای کشور ،رئیس شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و از داوران بخش ترانه سومین جشنواره سراسری شعر نیاوران در گفتگویی با ذکر این مطلب که ترانه هایی که امروز به دبیرخانه جشنواره شعر نیاوران رسیده است  میراثی برای آیندگان خواهد بود خاطر نشان کرد : متاسفانه گاهی آثاری می شنویم که دارای ضعف‌های کلامی بسیار است که ما را رنج می دهد . برگزار کنندگان کنسرت‌ها از آنجا که می خواهند تنها نشاط در برنامه حاکم باشد،تا کلام خوب، آثاری بشدت ضعیف را مورد حمایت قرار می دهند . از این رو و در حال حاضر به جز چند خواننده که خودشان تمایل دارند آثار و ترانه های با ارزش را بخوانند بقیه کارها فاقد ارزش های لازم هستند.

این شاعر پیشکسوت که در دوره های قبل جشنواره شعر نیاوران جزو داوران بخش شعر کلاسیک بود در ادامه صحبت هایش افزود :خوشبختانه در این جشنواره ترانه های بسیار خوبی خواندم و اگر ظرفیت جشنواره اجازه می داد قطعا آثار بیشتری را انتخاب می کردم ..جشنواره شعر نیاوران هر سال با سال گذشته اش متفاوت است . این جشنواره خیلی بیشتر از آن که فکر کنیم تاثیر گذار است چرا که آثار افرادی را می بینیم که صاحب اندیشه و خرد هستند. 

او ادامه داد : کاش این گونه آثار بعد از اعلام نتیجه نهایی داوران تا مرحله اجرا حمایت شود . من فکر می کنم کسانی که جشنواره ای با این کیفیت و چنین هوشمندانه برگزار می کنند  در ادامه می توانند شرایطی را فراهم آورند تا آثار منتخب خوانده شود و به گوش مردم برسد.

محمد علی بهمنی در پایان صحبت هایش در خصوص آثار رسیده به  بخش ویژه جشنواره شعر نیاوران ، صلح جهانی و محیط زیست  نیز گفت : آثار دریافتی در این بخش رضایت بخش بود . مسایلی این چنینی اگر برای یک شاعر به صورت یک دغدغه ذهنی باشد حتما از دل آن آثار خوب وتاثیر گذاری بوجود می آید. ولی اگر به نفر موضوعی تحمیل شود نباید انتظار اثر فاخر داشت . تفاوت شعر ساختن با آفرینش ادبی در همین جاست. اگرشاعری اثری  از  آفرینش‎های خودش را  ثبت کند ، هر کسی آن اثر را  بخواند  قطعا  تحت تاثیر قرار می‎گیرد.

عبدالجبار کاکائی نویسنده، شاعر و یکی دیگر از داوران بخش ترانه سومین دوره جشنواره شعر نیاوران با اشاره به این نکته که مداومت در برگزاری جشنواره هایی از این دست  نتایج  مثبت زیادی به همراه خواهد داشت که یکی از آن ها توجه جدی چهره های خاص و جدی به آن است  گفت : جشنواره‎هایی که به صورت   جسته و گریخته برگزار می‎شوند محل رجوع عامه هستند. اما جشنواره‎‎های جدی‎تر که باعث تغییر و تحول در جامعه ادبی می‎شوند و  صاحبان ‎قلم‎  به آن جشنواره مراجعه می‎کنند مثل جشنواره «شب‎های شهریور» که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار میشد  ویاجشنواره شعر «فجر»  از جمله جشنواره‎های معدودی هستند که خوب برگزار می‎شوند. جشنواره شعر نیاوران هم از جمله همین جشنواره‎هاست

او کیفیت بالای آثار رسیده در بخش ترانه را یک اتفاق نادر در این جشنواره توصیف کرد و ادامه داد:معمولا و در اکثر جشنواره ها،در بخش ترانه ، ضعیف‎ترین آثار به خاطر مشکل رسم‎الخط ترانه و وزن شعر به دبیرخانه جشنواره ها ارسال می شود. در سومین دوره جشنواره شعر نیاوران شاهد این اتفاق نبودیم چرا که آثار از جهت کیفی خوب و رضایت بخش بودند.

کاکائی همچنین درخصوص معیار های ارزشگذاری ترانه در جشنواره شعر نیاوران گفت :مهم‎ترین ملاک برای من، چون سلایق داوران با هم متفاوت است، سلامت زبان آثار بود. همچنین شاعر باید چنان با وزن درگیر شود که زبان را در راحت‎ترین و درست‎ترین شکل ممکن مورد استفاده  قرار دهد. یعنی از درگیری با زبان کوتاه نیامده باشد. دیگر آنکه شاعر باید  غیرت زبان داشته باشد .شاعری که غیرت زبانی نداشته باشد به هر شکلی حتی با حذف بخش اصلی از جمله و کلمه، مصرع را سر هم می‎کند.

او افزود:کسانی که به دبیرخانه جشنواره اثر می‎فرستند باید اثرشان ارزش ادبی و متنی داشته باشد. نه ارزش موسیقیایی. برای شرکت در جشنواره‎ای که قرار است به ترانه شاعر نمره دهند باید ترانه عروضی باشد. وزن خوب در آن رعایت شده باشد. باید ترانه‎ دارای مفاهیم شاعرانه‎ قوی باشد  چراکه  قرار است داور آن را بخواند و قرار نیست از طریق موسیقی ترانه شنیده شود. جشنواره‎ باعث رو آمدن شعر محاوره و در واقع زبان معیار گفتاری می‎شود. از این حیث بد نیست که اتفاقا زبان معیار گفتار ما هم در عرصه فن‎آوری شعر و از نظر ادبیت کلام یک تکانی بخورد بلکه رشد کند و پیشرفته‎تر و بهتر بشود.

این شاعر نام آشنای کشور در پایان صحبت هایش با یادی از مرحوم افشین یدالهی داور دو دوره گذشته   بخش ترانه جشنواره شعر نیاوران ابراز داشت : افشین یدالهی آدمی بود که اگر بخواهیم یک صفت عارفانه هم برایش در نظر بگیریم در مقام صبر بود. با افراد و جریان‎های متفاوت ارتباط برقرار می‎کرد. پرخاشگر نبود. زود از کوره در نمی‎رفت. دشمن تراشی نمی کرد. آدم ملایمی بود که با آدم‎های متفاوت یعنی از طیف‎ها و منشور رنگ‎های مختلف و فکر و اندیشه ارتباط داشت.در آفرینش جملات شاعرانه وجملات موسیقیایی جزو سرآمد‎ها بود. کم داریم آدم‎هایی که جملات شاعرانه را روی جملات موسیقیایی بگذارند. او دغدغه‎های مثل عرفان و وطن  داشت که تقریبا دغدغه‎های جدی جامعه بود.

آئین پایانی سومین جشنواره شعر نیاوران سه شنبه ٢٨ شهریور ماه ساعت ١٧ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران با حضور شعرا و  شاعران برگزیده  و نویسندگان نام آشنای کشور برگزار می شود . حضور در این برنامه برای کلیه علاقه‌مندان به ادبیات آزاد است.