سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "غروب پروانه" اثر بختیار علی با ترجمه مریوان حلبچه‌ای، "دوال پا" اثر وحید پاک طینت، "آدم‌های اشتباهی" از شیوا مقانلو و "فرانکشتاین در بغداد" نوشته احمد سعداوی و برگردان أمل نبهانی به تازگی در انتشارات نیماژ منتشر شد.

"غروب پروانه" رمانی است از بختیار علی، نویسنده کرد که بیش از 15 سال به خاطر سانسور شدید، هیچ کدام از نوشته‌هایش چاپ نشدند. او سال 1995 کردستان را ترک کرد و بعد از یک سال زندگی در سوریه، به آلمان رفت. او اکنون بیش از 25 سال است که در آلمان زندگی می‌کند. از او ده رمان و پنج مجموعه شعر و پانزده کتاب در زمینه نقد سیاسی، اجتماعی، فلسفی و ادبی منتشر شده است.

رمان "غروب پروانه" در 270 صفحه و با قیمت 20 هزار تومان منتشر شده است.

02

این رمان این چنین آغاز می‌شود: "نام من خندان کوچولو است. سال‌ها پیش در همه‌ آن رخدادهای عجیب زیستم که تا کمی بزرگ نشوم دشوار بود بتوانم همه معانی آن را درک کنم و بنویسم..."

"فرانکشتاین در بغداد" نوشته احمد سعداوی از دیگر آثار منتشر شده در نیماژ است أمل نبهانی آن را ترجمه کرده. این کتاب در سال 2014 برنده جایزه بوکر عربی شده است و در نشر نیماژ در مدت کوتاهی به چاپ دوم رسید. احمد سعداوی رمان نویس، شاعر و فیلمنامه نویس عراقی است. او در سال 1973 در بغداد به دنیا آمده است و در سال‌های 2005 تا 2007 به عنوان گزارشگر در بی بی سی مشغول بوده. از او چهار مجموعه شعر منتشر شده است. این کتاب 360 صفحه‌ای نخستین کتابی است از سعداوی که در ایران فارسی شده است.

03

"فرانکشتاین در بغداد" نوشته احمد سعداوی با ترجمه أمل نبهانی با قیمت 22 هزار تومان منتشر شده است.

نیماژ همچنین دو اثر داستانی فارسی نیز منتشر کرده است. "آدم اشتباهی" اثر شیوا مقانلو مجموعه داستانی است که قریب به 20 داستان کوتاه را شامل می‌شود. این کتاب 195 صفحه‌ای با قیمت 15 هزار تومان منتشر شده است.

بخشی از داستان "عطش" از این مجموعه را می‌خوانیم:

"دیشب دوباره همان اتفاق افتاد، ملافه‌ها دود کرد و آتش گرفت و او آن‌قدر بی تفاوت ایستاد به تماشای شعله‌ها، تا عاقبت خاکسترشان کرد. یادش نمی‌آمد برای این آتش بازیهای خود به خودی پیش پزشکی رفته باشد..."

01

اما "دوال پا" اثر وحید پاک طینت رمان 263 صفحه‌ای است که به تازگی در نیماژ منتشر شده.

 آغاز این رمان چنین است:

"اواسط شهریور مهنوش با چهار تا بلیط هواپیما آمد بالای سرم. خواب و بیدار بودم و هنوز می‌غلتیدم لای ملحفه‌های تخت... پلک راستم را تا نیمه دادم بالا.

پرسیدم: نرفتی هنوز؟

مهنوش بلیط‌ها را کوبید کف دستش..."

این کتاب در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 17 هزار تومان روانه باز کتاب شده است.

05