سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین:  دو مجموعه شعر کردی و یک مجموعه شعرچینی به تازگی در نشر داستان منتشر شده است.

"سنگ ها در شب می رقصند"(گزیده شعر های گائو  شانگمی / مِیِر) با ترجمه سحر توکلی در 68 صفحه و با قیمت 10000تومان روانه بازار کتاب شده است.

گائو شانگمی معرو ف به "میر"، یکی از خلاق ترین و پرکارترین شاعران معاصر اهل چین است. او که صدایی تازه و بالغ در شعر معاصر چین محسوب می‌شود، متولد سال 1968 میلادی است و اولین مجموعه شعرش را در سال 1986 به چاپ رسانده است. تفکر میر به وسعت قرن‌ها در بستر طبیعت و شاعرانگی پیش می‌رود و به دلیل نوآوری و خلق سبک منحصر به فرد در آثارش، در سال 2014 دکترای افتخاری آکادمی بین المللی فرهنگ و هنر جهان را دریافت کرده است.

درونمایه فلسفی و تفکر انتزاعی اشعارش او را به شاعری متفاوت تبدیل می‌کند. شاعری که زندگی را از منظر سنگ‌ها و صخره‌ها و بر فراز کوه‌ها نگاه می‌کند و در طنین سکوت قرن‌ها و در تلاطم امواج رودها، تصویرهایی را ورق می‌زند که در نوع خود بی بدیل است. به سختی و به ندرت می‌توان در آثارش شتابزدگی‌های فردی و برون‌ریزی‌های شخصی را دید. میر، نمک بر زخم‌های طبیعت می‌پاشد و درد را از زبان سنگ بازگو می‌کند. از آتش فانوس‌های پیر و خسته و از اشتیاق رعد و صاعقه می‌گوید. از تمنای یک قطره آب در مسیر رود و از سالها فرسایش می‌نویسد و در بیشتر شعرها سایه استعاره خستگی و فرسودگی روح بشریت به چشم می‌خورد.

او بیش از شش مجموعه شعر منتشر شده دارد و شعرهایش در آنتولوژی های مختلف و به زبان‌های دیگر ترجمه شده اند. میر  پس از انتشار مجموعه شعرش با عنوان" وزن اسفنج" در سال 2013 مورد توجه فضای ادبی چین و جهان قرار گرفت و در سال 2014 نامش در میان ده شاعر برتر “poets digest” به چشم می‌خورد. او همچنین برنده جایزه شعر برتر تایوان شده است. میر در حال حاضر با خانواده‌اش در پکن زندگی می کند.

meier3

شعری از این کتاب:

سنگ فراموش شده است

از سنگ، سنگ دیگری در حال برآمدن است

سنگ در تناوب سنگی دیگر

سنگی رها

سنگ چون گُلی کریستالی از خود شکوفه می‌زند

گاهی سنگ دنیای بیرون از خودش را فراموش می‌کند

مثل پنبه‌ی پف‌کرده، هوایی می‌شود

از ماندگاری سرکش عبور می‌کند

مثل امواج مبتلا به محبت در خود می‌پیچد

صدای زلالم هنوز هم باید در سکوت طنین افکند

از میان هفتصد میلیون سال

که چون آسمانی پر ستاره جرقه می‌زند

در اشتیاق آمدنت

سنگ کلمات را مثل طلا ذخیره می‌کند.

ehsan

 کتاب "سایه ره یل که ل"  مجموعه شعر کردی است سروده احسان نجفی. این کتاب پنجمین مجموعه شعر شاعر جوان کرد احسان نجفی است. نجفی از شاعران فعال و خلاق و نوگرای شعر کردی جنوبی است که افق های روشنی در پیش دارد و تجربه های تازه ای به شعر کردی جنوبی اضافه کرده است.

 ور در آخر "سلفی ژان"( مجموعه غزل کردی ) اثر کیومرث بلده نیز در 90 صفحه منتشر شده است.

کیومرث بلده از پیشگامان ادبیات کودک و نیز ادبیات داستانی با گویش کردی جنوبی به شمار می رود و پیش از این کتاب آثار در این حوزه منتشر کرده است . اما این کتاب اولین مجموعه شعریست که از وی منتشر می شود.

baladeh