هنرآنلاین: شفافیت به وعده بیشتر مسئولان بدل شده است، نامزدهای شهرداری و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها از شفافیت حرف می‌زنند. اختلاس‌ها، رانت‌ها و اقداماتی که در این سال‌ها از پرده بیرون افتاد، تکانی به جامعه داد تا بیشتر خواستار شفافیت شوند و مسئولان هم اتاق شیشه‌ای را محور و راس وعده‌های خود قرار دادند.

سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روز شنبه در جریان ارائه برنامه‌های خود برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گفت دوره مدیریت پشت درهای بسته گذشته است و شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا را دنبال می‌کنم. نمونه‌های متعددی را می‌شود مثال زد که اصرار مسئولان بر پنهان ماندن یا تناقض در اطلاعات و گفته‌ها به اعتماد بین اهالی فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آسیب زده است، اعتمادی که بازگشت و ترمیم آن کار دشورای است. در بخش نظارت که از پرچالش‌ترین حوزه‌های وظایف این وزارتخانه است بارها فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل نبود شفافیت، اطلاع‌رسانی ناقص، متناقض و دیرهنگام ضربه خورده است و در بخش حمایت از فرهنگ و هنر نیز این رویه گاهی حتی هنرمندان را به جان هم انداخته است. نحوه و میزان حمایت این وزارتخانه در بخش‌های مختلف از تشکل‌ها، بخش خصوصی و اهالی فرهنگ و هنر و ضرورت‌ها و دلایل آن شفاف و آشکار بیان نشده است. مشخص نیست اگر از جشنواره‌ای حمایت می‌شود یا نمی‌شود چه دلایل و معیارهایی دارد.

مروری بر تعدادی از چالش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان می‌دهد که شفافیت می‌توانست عامل کافی برای پیشگیری از آنها باشد و فضای آرام‌تری را فراهم کند. بخش مهمی از میزان و چگونگی مطالبات اهل فرهنگ و هنر به دسترسی به اطلاعات واقعی و دقیق بستگی دارد، مطالبات زمانی واقعی‌تر است که اطلاعات به موقع و درست به جامعه داده شود. جامعه‌ای که از سیاست‌ها، نحوه حمایت و نظارت این وزارتخانه بی‌اطلاع باشد یا تناقض‌هایی در گفتار و رفتار مسئولان ببیند، بی‌اعتماد می‌شود و خواسته‌هایش هم ممکن است از واقعیت فاصله بگیرد و چالش‌های بیشتری را برای این وزارتخانه ایجاد کند.  بی‌تردید وزارتخانه‌ای که خود در شفافیت لنگ بزند نمی‌تواند قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را به سامان برساند و اجرایی کند و گرفتار چالش‌های بیشتری می‌شود.