به گزارش هنرآنلاین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز 28 مردادماه در جلسه علنی مجلس شورای  اسلامی بررسی صلاحیت سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را آغاز کردند.

موضع صالحی در برابر اقدامات فرای قانون دستگاه‌های موازی فرهنگی مشخص نیست

خدیجه ربیعی در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به عنوان نماینده‌ مردم ایران ضمن تشکر از دکتر روحانی به خاطر معرفی وزرایی که بخش قابل قبولی از آنها توانمند و شایسته هستند، اعلام می‌کنم دکتر صالحی شخصیتی متدین و بزرگوار است که ارتباط خوبی با هر دو بخش فرهنگی و حوزوی و علمای نظام دارد. این مولفه ظرفیت بسیار خوبی برای تصدی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است آن هم وقتی حساسیت‌ها و سختی کار در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به تعریف متعددی که جامع‌شناسان از فرهنگ ارائه می‌دهند کاملاً مشخص است.

نماینده مردم بروجن افزود: فرهنگ شاخصه اصلی تمدن است به خصوص برای جامعه و نظام اسلامی ایران که این حساسیت‌های فرهنگی را دوچندان می‌کند. به همین دلیل حساسیت مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سایر وزارتخانه‌ها بالاتر است. من برنامه ارائه شده آقای صالحی را بررسی کردم و مخالفت من ناشی از آن است که دکتر صالحی با اینکه بسیار خوب به چالش‌ها اشاره کردند اما راهکار نهایی و سازوکار عملیاتی ارائه ندادند.

او با بیان اینکه مشکلات اصلی فرهنگ به دلیل تعدد دستگاه‌های متولی ابعاد مختلفی دارد، اظهار کرد: آقای صالحی در برنامه‌شان مشخص نکردند که چگونه می‌خواهند قانونمداری را با توجه به تعدد دستگاه‌های موازی اجرایی کنند و مشخص نکردند که اگر دستگاهی برخلاف قانون و فرای قانون عمل کرد موضع‌گیری ایشان چیست؟ اگر دستگاه‌های موازی با سیاست وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی همخوان نبودند شما چه خواهید کرد؟

این نماینده مجلس دهم اضافه کرد: در برنامه آقای صالحی همچنین اشاره نشده که برای هم‌افزایی و همگرا کردن و هم‌پوشانی این دستگاه‌های متعدد که بعضا باعث تعدد تصمیم‌گیری‌ها می‌شود چه خواهند کرد. با توجه به ارتباط خوب ایشان با بخش فرهنگی و علمای اعظام باز هم اشاره نکردند که نسبت مفهوم زندگی ایرانی – اسلامی که قرار است در عرصه فرهنگ تجلی یابد چگونه در جامعه عملیاتی و اجرایی می‌شوند.

ربیعی گریزی نیز به مسائل حوزه دیپلماسی فرهنگی زد و گفت: با توجه به اهمیت ارتباطات و تعاملات مناسب در حوزه دیپلماسی فرهنگی به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به دیپلماسی فرهنگی دستکم با کشورهای هم‌زبان و همسایه داشت تا مفاخر فرهنگی کشور ما توسط دیگر کشورها مصادره نشود.

این نماینده مجلس ادامه داد: در برنامه شما در بخش وظایف قانونی وزارتخانه ۴۰ درصد خلاء وجود دارد و در بخش سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری  و بحث مهمی مثل اقتصاد مقاومتی این خلاء تا ۴۹ درصد می‌رسد. دکتر صالحی در مورد اقتصاد فرهنگ و فرهنگ اقتصاد برنامه عملیاتی شما چیست؟ به عنوان مثال شرکت‌های دانش‌بنیان در پیچ خم دریافت مجوز درگیر می‌شوند و درعرصه‌های فناوری با رویکرد فرهنگی فرصت‌ها از دست می‌رود. شما چه سازوکاری برای حل این مشکل ارائه می‌دهید. در حمایت از مجوزها و شرکت‌های توزیع محتوا و نظارت بر توزیع‌کنندگان فاقد مجوز چه سازوکاری دارید؟

او یادآور شد: سیاست‌های کلی تولید ملی در حمایت از کار و سرمایه داخلی چه جایگاهی در برنامه شما دارد؟ علی‌رغم تاکیدات رهبری در لزوم توجه به بعد فرهنگی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شما هیچ برنامه مدونی به عنوان مثال در حوزه مبارزه با مواد مخدر ارائه ندادید در صورتی که مشخص است تاثیرگذار ترین راه برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسترسازی در حوزه فرهنگ است.

ربیعی مجدد گریزی به خلاءهای موجود در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد زد و گفت: در شرح وظایف ارشاد و در تطابق با برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد خلاء می‌بینیم و ۴۳ درصد خلاء مربوط به برنامه‌ریزی و قانون است آن هم در مقوله‌های مهمی مثل عدالت فرهنگی. دکتر صالحی در خصوص مقوله ترویج و تقویت مفاهیم ارزشمندی مثل جهاد، شهادت، حماسه و دستاوردهای انقلاب و دفاع مقدس هیچ برنامه‌ای ندارید و با توجه به اینکه متولی بخش کتاب و کتابخوانی هستید در برنامه شما اشاره‌های عملیاتی به راهکارهای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم نشده است. سازوکار عملیاتی شما برای این بخش چیست؟

نماینده مردم بروجن در پایان به نبود برنامه در حوزه هنرهای نمایشی در برنامه وزیر پیشنهادی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از دغدغه‌ها عدم توجه کافی به هنرهای نمایشی مثل تئاتر و موسیقی و برنامه‌های آیینی است که جنبه‌های مهمی برای جامعه دارد. درخشش جامعه هنری است که فضای جامعه را درخشان می‌کند. از شما اتنظار داریم در توضیحاتی که ارائه می‌دهید دیدگاه‌های خود را در مورد مدیریت فرهنگی و وضعیت فرهنگی به صورت دقیق عنوان کنید.

چیستی حلال و حرام فرهنگی را معلوم کنید

قاسم میرزایی نیکو مخالف دوم سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی، گفت: ما تازه داشتیم به هوای تازه‌ای که سیدرضا صالحی امیری با خود آورده بود، عادت می‌کردیم که ناگهان با سیدعباس صالحی مواجه شدیم؛ مردی که از شهر مشهد آمده؛ شهر کنسرت ممنوع!

او ادامه داد: ما منتظر هستیم که ببینیم که فرهنگ چه زمانی به اهالی آن سپرده می‌شود و به جای دادن قبر به هنرمندان، به آنها اعتبار و امنیت شغلی می‌دهند و مشخص شود برنامه صالحی در این بخش چیست.

میرزایی نیکو با اشاره به اینکه معرفی کابینه حق رئیس‌جمهور است، گفت: اما نباید فراموش کنیم که جمله "تکرار می‌کنم" از سوی سیدمحمد خاتمی مطرح شد که زمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و همین جمله تاثیر زیادی در پیروزی حسن روحانی داشت.

او ادامه داد:‌ امروز حسن روحانی به مردمی که به او رای دادند و تفکر ۲۴ میلیونی مدیون است و نباید با رفتارها و انتصابات، سلب اعتماد این تفکر و همچنین جریان اصلاح‌طلبی را به دنبال داشته باشد و به آن ضربه بزند. وزارت ارشاد و مدیریت آن حق مسلم نخبگان فرهنگی و هنری است و باید نخبگان فرهنگی و هنری در مدیریت فرهنگ و هنر سهیم شوند.

میرزایی‌نیکو خطاب به سیدعباس صالحی گفت: برای ما مشخص کنید که دیدگاه شما در حوزه فرهنگ چیست. ربنای شجریان و پخش آن پیش کش، یک بار برای همیشه معلوم کنید که حلال و حرام در حوزه فرهنگ چیست؟

او ادامه داد: پاسداشت سید هنرمند نقاش فرهنگستان هنر و مادر مجسمه مادر که هم اکنون در حبس است را نخواستیم اما بگویید که وزارت ارشاد چه زمانی می‌خواهد از هفت خوان صدور مجوز رها شود.

نماینده دماوند با اشاره به لزوم توجه به جوانان در حوزه فرهنگ،گفت: امروز ما دل به کارتن‌های هادی حیدری و مطالب محمد قوچانی بسته‌ایم، شما بگویید برای حمایت از هنرمندان چه کرده‌اید؟ ما هیچ دست خطی از شما در حمایت از کیارستمی و فرهادی نخوانده‌ایم و ندیده‌ایم.

میرزایی نیکو افزود: اینکه آمار کمی تولید و انتشار فیلم و کتاب ارائه می‌شود و بعضا این آمار دست‌کاری نیز می‌شود کافی نیست؛ باید معلوم شود چند کلنل هنوز در وزارت ارشاد خاک می‌خورد.

او ادامه داد: بگویید چه کارهایی کرده‌اید که نسل جوان هنرمند به آن سوی مرزها نرود؟ برای استفاده بهینه از صفحات اجتماعی و فضای مجازی چه برنامه‌ای دارید؟

میرزایی نیکو با اشاره به اینکه ذره‌ای در علاقه دینی و دینمداری سیدعباس صالحی شک ندارد، گفت: به ما بگویید که در کدام یک از کنسرت‌ها و یا جشن‌های فرهنگی هنری و صنفی شرکت کرده‌اید و خط فکری شما چیست؟

او ادامه داد: اگر وزارت ارشاد به دست اهلش نرسد و مشخص نشود چه برنامه‌ای بر اساس تفکر افرادی که به دولت دوازدهم رای داده‌اند در وزارت ارشاد اجرا خواهد شد رای‌هایی که داده شده به مثابه کالا تلقی می‌شود و آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد بود.

رسانه‌ها از محدودیت رنج می‌برند

محمود صادقی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس با بیان اینکه صالحی از سابقه مدیریتی کافی و اقتدار لازم برای مدیریت این حوزه پرچالش برخوردار نیست، گفت: آقای صالحی در برنامه‌های خود به تنوع و تکثر در دستگاه فرهنگی اشاره کرده و نبود شفافیت را به عنوان یکی از چالش‌های این وزارتخانه عنوان نموده اما در نهایت راه‌حلی برای این مشکلات بیان نکرده است. به نظر می‌رسد ابهاماتی درباره چگونگی تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که قرار است وزیر پیشنهادی چگونه مقابل مداخلات در عرصه فرهنگی ایستادگی کند، گفت: در مقطع فعلی شاهدیم که فیلم اکران شده به دلیل مداخلات از پرده سینما پایین کشیده می‌شود. سوال این است که آیا وزیر پیشنهادی قدرت مقابله با این وضع آشفته را دارد؟

صادقی افزود: از طرف دیگر هنوز این موضوع در حوزه مطبوعات مبهم است که ایجاد محدودیت برای انعکاس مطالب و تصویر یکی از شخصیت‌های محبوب جامعه از کجا آمده و تکلیف رسانه‌ها چیست. همچنین درباره هزینه‌کرد بودجه‌های هنر ابهاماتی وجود دارد که معلوم نیست قرار است آقای صالحی چطور آن را رفع کند.

نماینده مردم تهران توضیح داد: جدول ۱۷ در بودجه عمومی جدولی است که تحت عنوان پرداختن به مسائل فرهنگی بسیاری از اشخاص و نهادها از آن استفاده می‌کنند و در مقابل مجلس و دیوان محاسبات نیز پاسخگو نیستند. سوال این است که وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای این جدول بیت‌المال‌سوز دارد چون بر اساس اطلاع ما بعضا این بودجه تبدیل به زمین در شمال کشور می‌شود.

وی با طرح این پرسش که برنامه صالحی برای حل مشکلات ساختاری وزارت فرهنگ چیست، افزود: مشکلات جدی در حوزه حمایتی و نظارت وجود دارد. بعضا حمایت‌ها به شیوه‌های سنتی و در قالب کمک به فلان شهر یا فلان کتاب و محصول فرهنگی انجام می‌شود حال اینکه باید تنوعی در روش‌های حمایتی ایجاد شود.

صادقی اضافه کرد: مسئولان فکر می‌کنند ایران فقط تهران است. سنندج، زاهدان، بندر لنگه، مسجد سلیمان و سایر شهرها هم جزو ایران هستند. چرا پس باید مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در پایتخت به وقوع بپیوندد؟ آقای صالحی چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد و چطور می‌خواهد از ظرفیت و فرصت وجود قومیت‌ها و تنوع‌های فرهنگی استفاده کند؟ فرصتی که اکنون به تهدید تبدیل شده است.

این نماینده مجلس با طرح این پرسش که تا چه وقت قرار است جشنواره‌های فجر تنها در تهران برگزار شود؟ گفت: آقای صالحی آیا شما توان رفع تداخل وظایف بین هیات نظارت مطبوعات و قوه قضاییه را دارید؟ قوه قضاییه به خاطر انتشار نطق یک نماینده آن رسانه را تحت فشار قرار می‌دهد، آخرین نمونه آن درباره نطق بنده بود که یکی از رسانه‌ها به دلیل انتشار آن در هیات نظارت محکوم شد.

وی با بیان اینکه فقدان شفافیت و اعمال رفتارهای سلیقه‌ای در عرصه نظارت پدر هنرمندان را در آورده است، ادامه داد: بر اساس قانون بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی میسر می‌شود که طبق اصل ۲۴، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مغایر مبانی اسلام و نظام جمهوری اسلامی باشد. این بدان معناست که اصل بر آزادی رسانه‌هاست و محدودیت یک استثناء محسوب می‌شود اما اکنون محدودیت تبدیل به یک اصل شده و آزادی استثناء شده است. آیا آقای صالحی برای اصلاح این نگرش برنامه‌ای دارد؟

این عضو فراکسیون امید با اشاره به سوابق مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ در حوزه کتاب، گفت: ما به این سوابق ارج می‌نهیم اما به نظر بنده شما از تجربه کافی برای مدیریت در سایر حوزه‌های هنری برخوردار نیستید. نمونه آن وضعیت موسیقی است که معلوم نیست برنامه شما برای رفع این آشفته بازار چیست چون در جشنواره‌های موسیقی تنها جوایز به کسانی که بیشتر در ارتباط هستند داده می‌شود که منجر به بیانیه خانه موسیقی شد مبنی بر اینکه باندسازی و اعمال سلیقه در این عرصه وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ برای اقتصاد هنر چیست، گفت: اقتصاد هنر نیز همچون سایر بخش‌های اقتصادی از تمرکزگرایی رنج می‌برد و اجازه فعالیت به بخش خصوصی داده نمی‌شود. قرار است شما برای تعالی هنر و پیوند آن با اقتصاد چه کار کنید تا هنرمندان بدون وابستگی به دولت به امرار معاش بپردازند؟ قطعا روش‌های گلخانه‌ای و بند نافی نمی‌تواند راه به جایی ببرد.

صادقی با تاکید بر لزوم به‌روزرسانی قانون حمایت از مولفان و مصنفان، گفت: متاسفانه همین قانون نیز به درستی اجرا نمی‌شود. به نظر می‌رسد در عرصه هنری و ادبی دچار انزوا هستیم که باید مکانیزم‌هایی برای توسعه این قلمرو وجود داشته باشد. کما اینکه بسیاری از خارجی‌ها می‌ترسند آثارشان در ایران مورد تجاوز قرار گیرد.

وی گفت: علیرغم اینکه آقای صالحی را از لحاظ ویژگی اخلاقی،‌ علمی و شخصیتی فردی  بسیار خوب می‌دانم اما به نظرم توانمندی کافی برای مدیریت این وزارتخانه پرچالش و پرمساله را ندارد.

صالحی می‌تواند رابط میان علما و اصحاب فرهنگ و هنر باشد

فاطمه ذوالقدر در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتخاب فرزند حوزه و دانشگاه برای مدیریت فرهنگی را به فال نیک می‌گیریم و می‌دانیم راهکار مدیریت فرهنگی بهره‌گیری از استدلال و منطق است و نه جدال. برای این مهم نیازمند مدیر توانایی هستیم که ضمن اتکا به اصول پایه ارتباط فرهنگ و اهالی فرهنگ باشند که این را در شخصیت آقای صالحی می‌بینم. با توجه به سابقه‌ای که از آقای صالحی می‌شناسیم می‌دانیم که او به حوزه فرهنگ اشراف کامل دارد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: عرصه فرهنگ جز با گفت‌وگو، تعامل و مدارا پیش نمی‌رود. در این سال‌ها تجربیات گوناگونی داشتیم و سرانجام به این نتیجه رسیدیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید محل تعامل، گفت‌وگو و اعتدال باشد فردی را می‌خواهیم که رابط و واسط اهالی حوزه و فرهنگ باشد تا به تعالی فرهنگ مورد نظر ما کمک کند.

او تاکید کرد: دشمنان نظام در پی جدایی انداختن بین جمهوریت و اسلامیت و دین و زندگی هستند و به همین دلیل بیش ازپیش نیازمند فردی مثل دکتر صالحی هستیم که روابط منحصر به فردی با اهالی فرهنگ و علما دارد و می‌تواند پل رابطی میان علما و اصحاب فرهنگ و هنر باشد برای مدیریت فرهنگی فردی را می‌خواهیم که ضمن پایبندی به اصول و نفوذ کلام اعتدال و مدارا را رعایت کند.

ذوالقدر گریزی به دوره مسئولیت صالحی در معاونت فرهنگی زد و گفت: آقای صالحی در معاونت فرهنگی نشان داد می‌تواند نقش واسط حوزه و فرهنگ را در چند سطح مختلف ایفا کند. همچنین نگاه او به بخش خصوصی و تعامل و همکاری سازنده با این بخش نشان از فراست و مهارت مدیریتی است که می‌تواند از ظرفیت‌ها برای پیشبرد توسعه فرهنگی بهره‌مند شود. در برنامه آقای صالحی مبنا ارزش‌های انسانی است که شاخصه اصلی توسعه پایدار است.

این نماینده مجلس ادامه داد: علاوه بر اینها در برنامه آقای صالحی شاهد نگاه کلی‌نگر و نه جزئی نگر هستیم که نشان می‌دهد می‌تواند مدیریت فرهنگی را در سطح کلان اداره کند. انسان به عنوان محور فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود و این توجه در برنامه ارائه شده آقای صالحی دیده می‌شود. او در برنامه‌اش فرهنگ اعتدالی و تعاملی را مدنظر دارد و همچنین با نظارت جامع بر بخش خصوصی از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.

او در پایان با تاکید بر اینکه صالحی شخصیت غیرسیاسی و غیرجناحی است که تنها دغدغه فرهنگ را دارد و راهبرد تعامل و گفت‌وگو را پیش می‌گیرد، اظهار کرد: روابط خوب وزیر پیشنهادی با هر دو طیف حوزه و اهالی فرهنگ می‌تواند یک مدیریت فرهنگی متوازن را رقم بزند امیدوارم با رای حداکثری شما نمایندگان شاهد حضور سیدعباس صالحی بر کرسی خدمتگزاری فرهنگ کشور باشیم و از توانمندی‌های او در عرصه مدیریت فرهنگی استفاده کنیم.

صالحی مورد اعتماد علما و اصحاب فرهنگ و هنر است

علی ادیانی نماینده قائمشهر که در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت می‌کرد گفت: وزارت فرهنگ یکی از وزارت‌خانه‌های خطر و حاکمیتی است. درست است که وزیر از اجزای هیات وزیران به شمار می‌رود اما رویکرد و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد حاکمیتی دارد.

وی تصریح کرد:‌ آقای صالحی که به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ معرفی شده این ظرفیت  را دارا است و همه بر این باور هستیم که زاویه نگاه وزیر راه را برای اندیشه‌ی انسانی و اسلامی هموار می‌کند و قطعا نباید مبانی وزارت فرهنگ خدای نکرده در چارچوب سکولاری، غرب زدگی و وادادگی نسبت به مولفه‌های این حوزه باشد.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس ادامه داد: صلاحیت علمی و مبانی فرکری آقای صالحی نسبت به فرهنگ  و هنر در چارچوب باورها و ارزشهای دینی وی و ملی ما است و مدارک علمی  تخصصی ایشان زووجهین است. زیرا سوابق حوزوی بالایی دارد که در حوزه‌ی ارشاد اسلامی موثر خواهد بود.

ادیانی در ادامه با  اشاره به سوابق اجرایی و مدیریتی صالحی، اظهار کرد:  وی در اکثر نهادهای تصمیم ساز عضو اصلی است، عضو کمیسیون فرهنگی در شورای امنیت کشور، عضو شورای فرهنگ  عمومی، شناخت کامل نسبت به دفتر تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای تصمیم ساز دارد. از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر از این چه چیزی را می‌خواهیم که حضورش در چارچوب فرهنگ و هنر است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی مورد اعتماد علما، اصحاب فرهنگ و هنر و رئیس دولت است و سابقه‌ی او نشان داده می‌تواند امین باشد و قویا درحوزه‌ی مدیریت معتقد به برون سپاری است.

صالحی اهل تعامل و گفت‌وگو است

جمشید جعفرپور نماینده لارستان که در موافقت با  وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت می‌کرد، گفت: مشورت پذیری، حضور در مراجعی که سیاست ساز حوزه‌ی فرهنگ  هستند، آگاه به مسائل اسلام و تخصص فرهنگی از جمله ویژگی‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ است.

وی افزود: صالحی اعتقاد به گفت و گو و تعامل دارد چرا که امروز گمشده‌ی ما در حوزه فرهنگ گفت و گو است، در حوزه سیاست هم این گونه است. آنچه که ما در بین جناح‌ها و گروه‌ها کم داریم گفت‌وگو می‌باشد و زمانی هم که گفت‌وگو کم باشد مجبور هستیم راجع به دیگران حرف بزنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه که وزیر پیشنهادی فرهنگ اهل تعامل و گفت‌وگوست، گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ از جمله کسانی است که در اختلافات فرهنگی حاشیه سازی نمی‌کند. درد ما این است که فرهنگ را به جای گفت و گو به مچ اندازی و وزن کشی سوق می‌دهند.

وی با اشاره به سوابق کاری صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت از کتاب فروشی‌ها، انتقال نمایشگاه از مصلا و نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب، توجه به استان‌ها و مناطق محروم از جمله برنامه‌هایی است که انجام شده و به آنها توجه خواهد شد.

جعفرپور به مساله‌ی حمایت از حوزه آفرینش‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: اگر فرهنگ رشد پیدا کند اقتصاد و هنر هم توسعه می‌یابد. در 46 برنامه‌ای که وزیر پیشنهادی ارایه کرده است نشان می‌دهد که وی با برنامه وارد این حوزه شده است.

وی در پایان اظهار داشت: رای اعتماد شما نمایندگان مشروط به برنامه‌هایی است که اعلام شده و بنده از طرف کمسیسیون فرهنگی اعلام می‌کنم که به وی رای مثبت می‌دهیم ضمن اینکه  باید به طور جدی پیگیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

عرصه فرهنگ باید به کسی سپرده شود که خود اهل فرهنگ و مدارا باشد

علیرضا ابراهیمی که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز شنبه مجلس سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: ما نیاز به روشنفکر دینی و فرهنگی در عرصه وزارت ارشاد داریم. کسی که بتواند با اهل فرهنگ به گفت‌وگو و مدارا بنشیند و دکتر صالحی به عنوان یک روشنفکر تمام عیار دینی این صلاحیت را دارد.

وی افزود: امروز به کسی نیاز است تا بتواند فرهنگ را ترمیم کند و برای طرح‌های دشمن که به دنبال فاصله انداختن بین دین و زندگی مردم و اسلامیت و جمهوریت است برنامه داشته باشد و دکتر صالحی مدیری است که نفوذ کلام دارد و اصول را قبول دارد و فرهنگ را می‌فهمد و دیپلماسی دارد و می تواند ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های امروزی را پاسداری کند.

وی ادامه داد: جامعه ایرانی توسعه یافته متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی و انقلابی است و با تاکید بر آزادی دینی و مردم سالاری استوار است و حمایت از هنرمندان و تشکل‌های صنفی و پاسداری  از ارزش‌های این جامعه ایرانی به خوبی در برنامه های دکتر صالحی دیده می شود و امروز نیاز به چنین فردی داریم.

نماینده رامیان و آزادشهر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به عملکرد صالحی در بخش کتاب و نشر، گفت: کتاب پیش از ورود ایشان دچار مشکلاتی بود و ایشان توانست با ورود مناسب و واگذاری امور اجرایی کتاب و نمایشگاه به اهالی نشر و فرهنگ آرامش را در این جامعه وارد کند و در زمینه تمرکز زدایی و سپردن امور به اهالی فرهنگ سابقه درخشانی از خود به جای گذاشت.

ابراهیمی در پایان تصریح کرد: صالحی را فردی کاردان می دانیم که امیدواریم با اراده نمایندگان و حضور در وزارت ارشاد بتواند زمینه ساز حرکت فرهنگی در جامعه اسلامی باشد.